Nederlanders maken dit jaar veel meer ongelukken op wintersport dan vorig jaar. Dat komt volgens alarmcentrale SOS International doordat er dit jaar minder sneeuw ligt. Daardoor vallen mensen sneller en harder. Ook is het drukker op de pistes waar wel geskied kan worden, waardoor de kans op botsingen toeneemt. Het aantal meldingen van ongevallen is met 34 procent gestegen tot 1150. De helft van die stijging komt echter doordat een nieuwe verzekeringsmaatschappij de meldingen sinds dit jaar via de alarmcentrale doorgeeft. De rest van de stijging is te wijten aan het gebrek aan sneeuw. De alarmcentrale noteerde zeshonderd meldingen uit Oostenrijk, driehonderd uit Frankrijk en honderdvijftig uit Zwitserland. De slachtoffers lopen vooral gebroken polsen, knieën, enkels, sleutelbenen, armen of ribben op. Twintig wintersporters liepen tot nu toe een hersenschudding op.
Bron: Nieuws.nl
Onweersdagen: 0
Reddingswerkers hebben donderdag in de regio Sirdal, in het zuidwesten van Noorwegen, de lichamen gevonden van drie skiërs. Het drietal is vermoedelijk doodgevroren. De identiteit van de slachtoffers is nog onbekend, maar volgens de politie zijn de drie afkomstig uit een ander Europees land. Een van de slachtoffers lag gedeeltelijk begraven onder de sneeuw. Reddingswerkers zochten vervolgens verder met speurhonden en helikopters en vonden nog twee lichamen.
Volgens een politiewoordvoerder zijn de skiërs waarschijnlijk op de berg vast komen te zitten tijdens slecht weer. Het lijkt er op dat de skiërs onderweg waren naar een hut voor cross-country skiërs. Het wordt niet uitgesloten dat er meer slachtoffers zijn.
Bron Nieuws.nl
De nacht van 17 op 18 februari is in Finland opnieuw extreem koud geweest. En weer werd volgens het Fins Meteorologisch Instituut (FMI) een nieuw laagterecord voor deze winter gevestigd: -41,8 graden. Gemeten in Naruska, Salla, in Fins Lapland. Behalve in Salla werden ook in Vuotso, Sodankylä en Väylä in Inari temperaturen gemeten van lager dan 40 graden onder 0.
Gisteren werd in Kuhmo, Kainuu, een temperatuur gemeten van -40,5 graden. De laagste temperatuur ooit in Finland werd gemeten in 1999 in Kittilä: -51,5 graden.
Bron Finlandnieuws
Ruim 60 schepen zijn vast komen te zitten in het ijs op de Finse Golf. De zee is in de Russische wateren geblokkeerd door het ijs van Primorsk tot St-Petersburg. Massa's ijs zijn samengepakt in het oostelijke deel van de Finse Golf, in de Russische territoriale wateren. Als gevolg hiervan is de scheepvaart hier stil komen te liggen. Ruim 60 schepen die op weg zijn naar Russische havens zijn als gevolg van het pakijs stil komen te liggen. Finse ijsbrekers kunnen slechts beperkt assisteren, aangezien het merendeel van de schepen aan de Russische zijde van de Golf vastliggen. Aan de Finse zijde liggen de ijsbrekers Voima en Urho klaar om te helpen.
In het ijs zitten ook verschillende Finse schepen vast. Op enkele bestaat het gevaar dat er tekort aan voedsel en brandstof gaat optreden. Helsinki Catering houdt momenteel de situatie in de gaten met behulp van satellieten. Op dit moment zijn 7 Russische ijsbrekers aan de Russische zijde van de Finse Golf het werk om schepen te bevrijden uit het ijs. Het ijs zorgt er voor dat het gebied van de haven en olieterminal van Primorsk tot aan de haven van St-Petersburg dicht ligt.
Door de sterke noordwestelijke wind vanuit Finland is het ijs zich aan het opstapelen tegen de Russische kust. Hierdoor is de huidige, penibele, situatie ontstaan. Door de strenge vorst van de afgelopen dagen is de gehele Finse Golf bedekt met een flinke ijslaag. Over ongeveer een week wordt pas een lagedrukgebied verwacht, gevolgd door veel wind. Naar verwachting zal dan het ijs in beweging komen. Onbekend is of het gehele ijspakket zich dan richting Helsinki gaat bewegen.
Bron Finlandnieuws
In Alaska en Canada is het fenomeen al jaren bekend, een snelweg over het ijs. Op diverse televisiezenders worden zelfs speciale programma’s uitgezonden over grote trucks die met een enorme snelheid over een bevroren meer of zee (lees: ijsweg) rijden. In Europa is het minder bekend, maar in Scandinavië en de Baltische Staten worden bevroren zeeën onder de juiste omstandigheden ook wel eens opengesteld voor het verkeer. In het noorden van Europa is het momenteel bitterkoud met overdag op veel plaatsen strenge tot zeer strenge vorst, plaatselijk tot -25 graden. De Oostzee, maar ook de Baltische Zee, de Finse Golf en de Golf van Riga waren deze winter al grotendeels bevroren, maar de ijslaag wordt met de dag dikker en bij een dikte van meer dan 25 centimeter, het liefst 30 centimeter geven de autoriteiten soms groen licht om een ijsweg in te stellen. In Estland is dat deze week gebeurt en daar bevindt zich momenteel de langste snelweg op ijs van Europa. De ijsweg telt maarliefst 26 kilometer en verbind het vasteland van Estland met één van de eilanden voor de westkust van het land, Hiiumaa. Normaal gesproken is dit eiland alleen bereikbaar per boot, maar nu kan de reis dus ook per auto afgelegd worden.
Tussen het vasteland van Estland en het eiland Hiiumaa bevindt zich momenteel de langste ijsweg van Europa. De 'weg' strekt zich uit over maarliefst 26 kilometer!
Het is niet de eerste keer dat deze ijsweg in gebruik is genomen. In jaren dat de winter koud genoeg is om het zeewater dermate te bevriezen dat hij auto’s kan tillen, wordt in overleg met de lokale autoriteiten gekeken naar de mogelijkheid. Zodra het ijs dik genoeg wordt bevonden, volgt een grootste opening waar veel Estlanders op af komen. Een bezoekje aan het eiland duurt met de boot ongeveer 2,5 uur en met de auto ben je er nu in een half uur. Ook kan men momenteel per auto van het eiland Hiiumaa naar het nabij gelegen eiland Saaremaa. Deze ijsweg is echter iets minder lang; 17 kilometer.
Veiligheid
De veiligheid van de mensen staat natuurlijk voorop en zodra er gevaar lijkt te dreigen, wordt de ijsweg per direct gesloten. Er wordt ook 24 uur per dag bewaakt en één van de belangrijkste regels is dat er pas na 1 of 2 minuten een ‘volgende’ auto op het ijs gelaten wordt en dat tussen bepaalde tijden dat de ‘brug’ is opengesteld voor verkeer. Dit om te voorkomen dat auto’s te dicht op elkaar komen te rijden en het ijs het daardoor begeeft.
Temperatuur
Met de vrieskou van dit moment ligt er voor de ijsweg nog gevaar op de loer, zou je denken. Toch is het niet alleen warmere lucht die voor uiteindelijke sluiting van de ijsweg kan zorgen, ook extreme kou vormt een gevaar voor de ‘alternatieve’ snelweg. Door de extreme kou kunnen er namelijk gemakkelijk scheuren in het ijs komen, waardoor de veiligheid van de automobilisten niet meer gewaarborgd kan worden.
In de winter van 1929 kon er in Nederland ook per auto van Zwijndrecht naar Dordrecht gereden worden over de bevroren Merwede.
11 dagen vorig jaar
Niet alleen dit jaar werd de ‘ijsbrug’, zoals vele Estlanders de weg noemen, geopend. Vorig jaar gebeurde hetzelfde, maar toen hield de brug het ‘slechts’ 11 dagen vol. Hoe lang de snelweg dit jaar open kan blijven is dus natuurlijk de grote vraag. In ieder geval blijft het er komende week nog 15 tot 20 graden vriezen, maar vanaf 25 februari lijkt geleidelijk zachte lucht binnen te sijpelen, waardoor de temperatuur overdag nog maar net onder het vriespunt uitkomt. Op het eiland Hiiumaa stijgt het kwik dan alweer tot iets boven nul.
In Nederland
Ook in Nederland is het ooit voorgekomen dat men te voet of met de auto of motor over het ijs kon rijden. Een bekend voorbeeld was de bevroren Merwede in de zeer koude winter van 1929, waarover je van Zwijndrecht naar Dordrecht kon rijden. Ook was het dat jaar mogelijk om per auto van Monnikendam naar Marken te rijden. Inmiddels is het alweer tientallen jaren geleden dat dit voor is gekomen in ons land.
Bronnen: Meteo Consult, Terra Daily, Hiiumaa.ee, boek ‘Winters van toen’
In Finland zijn op verschillende plaatsen, met name in het koudere oosten, auto's en vrachtwagens stilgevallen doordat de diesel waar zij op rijden, gestold is gevolg van de extreme kou die het land momenteel teistert, met name in de avond en nacht. Normaal gesproken is het in Finland niet zo koud als op dit moment, er worden temperaturen van 40 graden onder 0 bereikt. De diesel die in de winter op de meeste plaatsen in Finland wordt gebruikt, blijft vloeibaar tot een temperatuur van -34. Wordt het kouder, zoals nu, dan stolt deze dus.
Neste, een van de grootste oliemaatschappijen in Finland, is daarom eerder deze week al begonnen om bezinestations te voorzien van "arctische diesel" (Arktinen Diesel) die normaal gesproken alleen in Lapland wordt gebruikt, en nog lagere temperaturen aan kan. Autoliitto, de Finse ANWB, spreekt inmiddels van een uitzonderlijk slechte situatie. Met name rond de as Kuopio-Kajaani is de situatie rampzalig te noemen. Veel auto's en vrachtwagens staan in de berm, omdat zij niet meer vooruit komen.
Autolitto adviseert daarom ook automobilisten goed voorbereid op weg te gaan (dekens, eten, drinken meenemen) en indien men strandt, gewoon direct een taxi te bellen en niet te wachten op hulp. De kans op erger leed is anders namelijk groot. Op zijn site heeft Autolitto informatie staan met die benzinestations waar "arctische diesel" verkrijgbaar is. Onder meer in Jyväskylä, Varkaus en Joensuu is "arctische diesel" verkrijgbaar.
Bron Finlandsite
De afgelopen week in Finland, die werd gekenmerkt door extreem koud weer, is ook gekenmerkt door een groot aantal branden. Deze werden voor een groot deel veroorzaakt door pogingen van huiseigenaren om bevroren leidingen te ontdooien. De brandweer in verschillende delen van Finland had het hierdoor zaterdag buitengewoon druk.
Zaterdag verloor een oudere vrouw bij een woningbrand in Espoo haar leven. De hulpdiensten konden haar lichaam pas 12 uur na de noodoproep bergen. In Kalajoki redden buren een vrouw die bewusteloos was nadat haar huis in brand was gevlogen. In de Finse hoofdstad Helsinki werd in het stadsdeel Vanhakaupunki een houten gebouw uit de vroege 20e eeuw, waarin een restaurant was gevestigd, door brand verwoest.
Bron Finlandsite
De Finse oliemaatschappij Neste Oil heeft laten weten dat in de omgeving van de Finse hoofdstad Helsinki en de buurgemeente Vantaa de zogenaamde arctische diesel aan het opraken is. Arctische diesel is speciaal geprepareerde diesel om temperaturen tot -44 graden te kunnen weerstaan. Er is momenteel veel vraag naar deze brandstof door de extreem lage temperaturen in Finland, en dan met name in het oosten en noorden van het land (Fins Lapland). Veel automobilisten gaan namelijk naar het noorden wegens de vakantieperiode. Wintersport in Fins Lapland staat dan bij velen hoog op de agenda.
In tegenstelling tot gewone benzine begint diesel te stollen, tot een soort gel te verworden, als de temperatuur daalt. De standaard winterdiesel in Finland kan temperaturen aan tot -30 graden.
Bron Finlandsite
De koude winter heeft in Polen aan tweehonderd mensen het leven gekost. De meeste slachtoffers waren dakloos of onder invloed van alcohol. Dat heeft de politie woensdag gezegd. De afgelopen dagen is het venijnig koud geweest in Polen. De temperatuur daalde in Warschau tot onder de vijftien graden Celsius, in de noordoostelijke stad Bialystok zakte het kwik tot onder de twintig graden. In februari zijn 29 mensen door de koude bezweken, waarmee het totale dodental sinds november is opgelopen tot meer dan tweehonderd.
Bron: Nieuws.nl
Onweersdagen: 0
In Polen zijn deze maand al dertig mensen omgekomen door strenge vorst. In totaal zijn deze winter in het Oost-Europese land al meer dan tweehonderd mensen doodgevroren. Vooral in december eiste het winterweer een zware tol. Dat meldde de politie donderdag. De politie patrouilleert extra rond plekken waar veel daklozen een goed heenkomen zoeken. Zij delen warme maaltijden uit en proberen mensen over te halen om naar een publieke opvang gaan. Het kwik daalt 's nachts op sommige plaatsen tot wel 20 graden onder nul. In de hoofdstad Warschau zijn bij onder meer bushaltes bakken met gloeiende kolen neergezet. Wachtende passagiers en voorbijgangers kunnen zich daaraan warmen.
Bron: De Pers
Onweersdagen: 0
Met een helikopter zijn zes Nederlandse schaatsers gered die vast waren komen te zitten op een ijsschots. Dat gebeurde vrijdag in het Vättermeer in het zuiden van Zweden. De Nederlanders zijn ongedeerd. Dat meldt de Zweedse krant GT Expressen. De Nederlandse toerrijders waren aan het schaatsen op het meer toen een groot stuk ijs losbrak. Daardoor konden ze geen kant meer op. Met hun mobiele telefoon konden ze alarm slaan. Een helikopter en twee hovercrafts gingen eropaf. De helikopter slaagde er na een uur in om de schaatsers uit hun hachelijke situatie te redden. Volgens een woordvoerder van de reddingsdienst is het ijs op het meer verraderlijk. "Ik zou me niet in die buurt wagen."
Bron: Nieuws.nl
Onweersdagen: 0
De Oostzee is door de aanhoudende kou steeds verder dichtgevroren. Van de 450.000 vierkante kilometer oppervlakte is intussen tweederde in ijs veranderd. Dat is sinds het midden van de jaren tachtig niet meer gebeurd, zegt het Finse meteorologische instituut.
Ook de dikte van het ijs is, met vijftig tot zestig centimeter, uitzonderlijk. Op veel plaatsen kunnen ijsbrekers niet meer worden ingezet. Daar waar het nog wel kan, worden de ijsbrekers continu ingezet. Door de harde wind hebben zich ijsschotsen gevormd van soms wel twintig meter hoog. Snelweg Het ijs reikt tot aan de kusten van Zweden, Finland, Rusland, de baltische staten en Polen. Bij Estland is een snelweg van 26 kilometer over het ijs gemaakt naar een eiland voor de kust.
Bron: NOS | Gewijzigd: 24 augustus 2017, 17:32 uur, door Joyce.s
Onweersdagen: 0
Door stevige wind, waardoor pakijs ontstaan is, is scheepvaartverkeer in het meest noordelijke en in de smalste delen van de Botnische Golf tussen Finland en Zweden niet meer mogelijk. De havens van Perämeri en Merenkurkku zijn gesloten, schepen mogen hier zonder ijsbrekers niet vertrekken. De situatie is het meest problematisch ten zuiden van Merenkurkku, het smalste deel van de Botnische Golf, waar ongeveer 40 schepen vast zitten in het ijs. IJsbrekers concentreren zich momenteel voornamelijk op het bevrijden van schepen op zee.
Weersvoorspellingen lijken er op te wijzen dat dit gehele weekend geen scheepvaartverkeer meer mogelijk is. Niklas von Bruun-Riegels, kapitein van de ijsbreker Otso, zei de schepen voor de komende week geen hulp krijgen van de ijsbrekers. Tot die tijd wordt nauwlettend in de gaten gehouden dat de schepen niet riskeren dat zij aan de grond lopen. Pasi Kettunen van de kuswacht van Vaasa zei dat de situatie er weliswaar ernstig uitziet, maar dat er geen evacuaties gepland zijn.
Bron Finlandsite
Het huidige koude weer met temperaturen die voortdurend onder het vriespunt liggen, is voor Fins Lapland de op één langstdurende in een halve eeuw. Volgens het Fins Meteorologisch Instituut (FMI) zijn verschillende delen van Fins Lapland al bijna 4 maanden in de greep van temperaturen onder 0. Voor Saariselkä, Inari, en voor Lokka, Sodankylä, was zondag al de 115e opeenvolgende dag met vriesweer. In Rovaniemi waren dit 114 dagen.
Nog een maand met temperaturen onder 0 zouden er voor zorgen dat in Saariselkä en Lokka records worden gebroken, terwijl Rovaniemi nog 21 dagen te gaan heeft voor het record wordt gebroken. De langste vorstperiode in de afgelopen 50 jaar was in de winter van 1965-1966, toen het koude weer 146 opeenvolgende dagen stand hield in Naruska en Lokka. Het FMI denkt dat het niet erg waarschijnlijk is dat het record deze winter wordt gebroken, maandag al is het kwik in veel delen van Fins Lapland boven 0 gekropen.
Meteoroloog Asko Hutila van het FMI zegt dat ondanks de koude winter, het klimaar over de langere termijn warmer aan het worden is: "Hoewel we spreken over het warmer wordende klimaat, sluit dit niet de mogelijkheid van erg koude winters uit. Finland heeft in het algemeen erg veranderlijk weer, erg koude winters zijn hier een voorbeeld van. De opwarming is een wereldwijde verandering die alleen op de lange termijn zichtbaar zal worden." Volgens Hutila zullen koude winters als deze en de vorige in Finland in toenemende mate zeldzaam worden. "Over bijvoorbeeld 100 jaar zullen koude perioden als deze zeldaam zijn."
Bron Finlandsite
Drie tieners in Noorwegen hebben een ritje met sneeuwscooters niet overleefd. De drie verdwaalden in het noorden van het land en overleden door de ijzige kou, zei de politie vrijdag. Zes anderen overleefden het voorval wel. De groep verdwaalde donderdag in de bergen van de gemeente Porsanger. Door een sneeuwstorm werd het zicht bijna tot nul gereduceerd. "Ze waren uren buiten", aldus politiewoordvoerder Torbjorn Aas. "Het weer was uitzonderlijk slecht." De politie vond de meeste jongeren vrijdagnacht terug. Een van de drie slachtoffers overleed later in het ziekenhuis. De twee andere slachtoffers werden vrijdagochtend gevonden. Waarschijnlijk zijn zij doodgevroren.
Bron: nieuws.nl
Een sneeuwstorm heeft op de A6 autosnelweg ten noorden van de Spaanse hoofdstad Madrid voor verkeerschaos gezorgd. Duizenden automobilisten werden verrast en zaten afgelopen nacht urenlang vast, meldt de Spaanse politie. In beide richtingen stond er zo'n zestig kilometer file.
Deze foto is niet meer beschikbaar
Ook elders in Spanje sneeuwt het. Deze foto werd genomen in Leon. © epa
De sneeuwchaos trof het stuk van de autosnelweg tussen Las Rozas en Villalba. Na enkele uren kon de rijbaan vrijgemaakt worden. In eerste instantie waren ook de vijftien toegesnelde sneeuwruimers vastgereden. Automobilisten zaten tot vijf uur lang vast. Verschillende wagens en vrachtwagens gingen aan het slippen en blokkeerden de snelweg. Niemand raakte gewond. Het Rode Kruis en de burgerbescherming deelden warme soep en dekens uit. Voor de regioregering van Madrid is het ministerie van Verkeer de grote schuldige omdat geen maatregelen getroffen zouden zijn voor de voorspelde sneeuwval.
Bron: HLN
Onweersdagen: 0
Zware sneeuwval in het noorden en oosten van Turkije heeft het openbare leven in de hoofdstad Ankara vrijwel lam gelegd. Honderden dorpen zijn door de weersomstandigheden geïsoleerd. Het verkeer in Ankara raakte totaal ontregeld. Dit meldt het persbureau Anatolia woensdag.
Duizenden bewoners van de hoger gelegen wijken van Ankara moesten na de werkdag dinsdagavond hun auto laten staan en kilometers terug naar huis lopen. De wijken waren door de sneeuwval niet met de auto te bereiken. Er deden zich honderden kleine ongelukken voor, zonder dat daarbij ernstig letsel te melden viel. Meteorologische diensten verwachten dat de sneeuwval nog tot en met vrijdag zal aanhouden.
Bron Nieuws.nl
De koudegolf die Turkije teistert, heeft ook een pak sneeuw met zich meegebracht. Op sommige plekken ligt er tot 50 centimeter. Als gevolg daarvan zijn het lucht- en wegverkeer in een groot deel van het land danig in de war gestuurd. Voor de tweede opeenvolgende dag dwarrelt de sneeuw in grote hoeveelheden neer in de hoofdstad Ankara. Het verkeer in de stad is volledig verlamd, ondanks de inspanningen van de bevoegde diensten. In het centrum van de stad zijn de scholen gesloten wegens de sneeuw die soms meer dan 50 cm dik ligt. In minstens vijf andere provincies van het land zijn de scholen eveneens gesloten.
Verschillende vluchten die vanuit Ankara moeten vertrekken, lopen vertragingen op of zijn geannuleerd, zo melden televisiezenders. Ook in Istanboel heeft de sneeuw, in mindere mate, voor problemen op de weg gezorgd. Volgens de meteorologische diensten zou het vrijdag ophouden met sneeuwen in Ankara en Istanboel. Twee vissers zijn sinds vermist na een storm op het Manyasmeer, in het noordwesten van Turkije.
Bron: HLN | Gewijzigd: 24 augustus 2017, 17:33 uur, door Joyce.s
Onweersdagen: 0
De wintersporters hebben het dit seizoen niet altijd even makkelijk gehad. Er zijn namelijk behoorlijk zachte perioden geweest. Daarbij was het soms meer groen dan wit in de bergen en pistes moesten met kunst en vliegwerk geprepareerd worden. Ondertussen loopt het wintersportseizoen op zijn einde. Toch worden de laatste wintersporters nog op hun wenken bediend. Momenteel ligt er in de meeste dalen niet veel sneeuw. Om goed te kunnen skiën moet je het echt hogerop zoeken. Op de hoger gelegen pistes ligt over het algemeen 75 tot 100 centimeter sneeuw. In de Italiaanse Alpen zijn de sneeuwcondities nog beter. De waarnemers daar geven op de bergtoppen momenteel 150 tot 180 centimeter door.
Blik op de weerkaarten
Er ligt vandaag een lagedrukgebied boven de noordoostkust van Spanje. De komende dagen trekt dit systeem geleidelijk oostwaarts, richting het midden van Italië. Een hieraan gekoppeld front ligt nu nog ten zuiden van de Alpen en boven de zuidkust van Frankrijk. Maar net als het lagedrukgebied blijft ook dit ding niet stil liggen. Het schuift vanavond en vannacht noordwaarts op en brengt daarbij een bezoek aan het Alpenmassief. Dit front duwt al een tijdje tegen de bergen aan en veroorzaakt inmiddels ook al enige sneeuw.
Momenteel ligt er een lagedrukgebied boven de noordoostkust van Spanje. Een daaraan gekoppeld front bevindt zich ten zuiden van de Alpen en boven de zuidkust van Frankrijk.
Daarmee hebben we het nog niet gehad. Een klein lagedrukgebied doet zaterdag de Benelux aan. Storingen die bij dit slechtweergebied horen, zijn opnieuw goed nieuws voor de wintersporters. Deze laten dit weekeinde namelijk nieuwe sneeuw achter in het Alpengebergte.
Vanavond en vannacht trekt dit front noordwaarts. Voor dit systeem uit valt al neerslag in de Alpen.
Sneeuwdump in de Alpen
Als gevolg van deze storingen volgt er neerslag. Maar is dat wel overal sneeuw? In eerste instantie niet. De sneeuwgrens ligt momenteel namelijk op zo’n 1500 tot 2000 meter hoogte. Als er neerslag valt, is dat in de dalen simpelweg regen. Op de hoger gelegen pistes wordt wel sneeuw verwacht.
Hier ziet u de actuele sneeuwgrens.
Toch gaat de sneeuwgrens de komende dagen omlaag. In het weekeinde komt deze op diverse plaatsen zelfs beneden 1000 meter te liggen. Hierdoor zal ook in verschillende dalen wat verse sneeuw erbij komen.
De komende dagen zakt deze echter flink onderuit. Ook in de dalen kan hierdoor wat sneeuw vallen.
De hoeveelheden liegen er niet om. Aan de zuidkant van de Zwitserse Alpen valt tot maandag op een aantal plaatsen 60 tot 70 centimeter wit goud. Aan de zuidkant van de Alpen groeit het sneeuwdek over het algemeen met zo’n 25 tot 50 centimeter. De noordkant van de Alpen moeten het doen met slechts enkele centimeters. Het oosten van Oostenrijk komt er het slechts vanaf. Daar lijkt op de meeste plaatsen niet of nauwelijks sneeuw te vallen tot maandag.
De neerslagsommen tot maandag liegen er niet om. Met name in het zuiden van Zwitserland valt hier en daar 60 tot 70 centimeter verse sneeuw.
Dichterbij huis
Mensen die verse sneeuw willen, moeten dus wel redelijk ver reizen. In de skigebieden dichter bij huis zijn de condities namelijk veel en veel slechter. Het is hier zacht weer, de meeste pistes zijn groen en als er neerslag valt dan is dat in de vloeibare vorm. Alleen in het Sauerland en in het Zwarte Woud valt zaterdag mogelijk een klein beetje sneeuw.
Bron: Meteo Consult
Onweersdagen: 0