Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Dec 2024 00:20:19

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Dec 2024 15:26:46

Er zijn de afgelopen 3 uur 500 ontladingen geregistreerd.

22 Dec 2024 10:16:43
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 oktober 2010, 16:31 uur | Bericht #156505
'Wissels vast door blokkades'

Dat wissels in het spoor niet meer werken in winterse omstandigheden komt niet door vastvriezen maar door blokkades door stuifsneeuw of ijsblokken die van treinen afvallen. Dat concludeert de TU Eindhoven na onderzoek. Volgens de onderzoekers zijn de motoren in de wissels sterk genoeg om vastgevroren wisselstukken van elkaar te trekken. Als er echter stuifsneeuw of ijs tussen de wisseldelen ligt, zit er niks anders op dan dit handmatig weg te halen of te smelten. ,,Elektrische verwarming lijkt het antwoord'', aldus de TU donderdag.

Onderzoekers Tim de Haas en Mark Cox onderzochten voor ProRail hoe wissels vastlopen. Dat deden ze in een speciaal gebouwde testopstelling in een koelcel. Deutsche Bahn en het Engelse Network Rail hebben interesse getoond voor de testopstelling. Een woordvoerster van spoorbeheerder ProRail meldt in een reactie dat de uitkomsten van het onderzoek niet verrassend zijn. Op dit moment worden de meeste wissels in Nederland gasverwarmd. Volgens de zegsvrouw is het niet de bedoeling van ProRail om alle wissels van elektrische verwarming te voorzien. ,,Gasverwarming heeft voor- en nadelen, maar elektrische verwarming ook. Wat dat betreft sluiten de theorie en de praktijk niet helemaal op elkaar aan''.

In de voorbereiding op komende winter test het bedrijf alle wisselverwarmingen. Verder houdt ProRail komende winter extra ploegen paraat om problemen met wissels zoals in het verleden te voorkomen.

Bron: De Pers
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
8 oktober 2010, 08:12 uur | Bericht #153984
Geen winterplan bij busbedrijven

Behalve de NS en ProRail trekken vervoersbedrijven weinig lessen uit de vervoerschaos die vorige winter ontstond door langdurige sneeuwval. Ze gaan, met enige aanpassingen, op dezelfde voet door als vorig jaar. Dat blijkt uit een rondgang van Sp!ts langs regionale vervoerders. Waar het spoor ingrijpende maatregelen heeft getroffen, blijft het regionaal vervoer achter, vindt verkeersonderzoeksbureau Goudappel Coffeng. In bus en tram ging het helemaal niet zo goed als nu wordt voorgehouden, zegt Hendrik Bouwknegt. "Ook in het regionaal openbaar vervoer is vorige winter genoeg misgegaan. Hoeveel trams en bussen hebben niet stilgestaan toen het zo sneeuwde?”



Zo reden bepaalde buslijnen dagenlang niet, en ook trams van de HTM en RET bleven volgens Bouwknegt minimaal anderhalve dag in de remise. "Alle aandacht ging uit naar de NS, maar regionaal was er net zo goed chaos.” Volgens Goudappel Coffeng laten ov-bedrijven hun bussen te makkelijk binnenstaan door zich te beroepen op overmacht. "Wanneer beter wordt samengewerkt met overheden, kan er veel meer rijden.” Regionaal zijn in sommige gebieden voorzorgsmaatregelen genomen, maar meestal gaan de bedrijven op de oude voet door. Een door NS ingestelde werkgroep van alle vervoerders om tot betere informatievoorziening voor reizigers te komen, heeft pas anderhalve maand geleden voor het eerst vergaderd.

Bron: Spits
Every cloud has a silver lining
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
10 oktober 2010, 08:44 uur | Bericht #144393
Test winterse nooddienstregeling spoor

De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail testen zondag een speciale winterdienstregeling. Dat rijschema is ontwikkeld om onder extreem winterse omstandigheden treinreizigers te kunnen blijven vervoeren. De treinen rijden niet de gebruikelijke trajecten, maar gaan pendelen tussen de stations. Ze rijden over kortere trajecten heen en weer en rijden in plaats van lange trajecten. De kans dat verstoringen onder extreem winterse omstandigheden leiden tot kettingreacties op andere trajecten, is daardoor kleiner. Omdat de treinen kortere afstanden rijden, moeten reizigers wel meer overstappen. Ook rijden de treinen op andere tijden. Honderden extra NS-medewerkers staan op stations paraat om reizigers te helpen.

Treinuitval
De test is onderdeel van het pakket maatregelen dat ertoe moet leiden dat onder extreme winterse omstandigheden de reizigers op de trein kunnen rekenen. Zo heeft ProRail ruim tweeduizend wisserverwarmers opgeknapt of vervangen. Verder heeft de NS 1500 treinen beter bestand gemaakt tegen sneeuw en ijs. Intercitydubbeldekkers krijgen filters om te voorkomen dat stuifsneeuw in de elektrische installaties terechtkomt.

De test wordt gehouden naar aanleiding van de hoge treinenuitval door kou en sneeuw vorige winter. Dagenlang was toen de treinenloop ernstig verstoord.

Bron De Pers
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.888 topics, welke bij elkaar 448.499 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.609 leden.
Het nieuwste lid is Goos.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 75 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 75, lezen 3 mensen het topic "Winter 2011 discussietopic deel 2".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden