Dat wissels in het spoor niet meer werken in winterse omstandigheden komt niet door vastvriezen maar door blokkades door stuifsneeuw of ijsblokken die van treinen afvallen. Dat concludeert de TU Eindhoven na onderzoek. Volgens de onderzoekers zijn de motoren in de wissels sterk genoeg om vastgevroren wisselstukken van elkaar te trekken. Als er echter stuifsneeuw of ijs tussen de wisseldelen ligt, zit er niks anders op dan dit handmatig weg te halen of te smelten. ,,Elektrische verwarming lijkt het antwoord'', aldus de TU donderdag.
Onderzoekers Tim de Haas en Mark Cox onderzochten voor ProRail hoe wissels vastlopen. Dat deden ze in een speciaal gebouwde testopstelling in een koelcel. Deutsche Bahn en het Engelse Network Rail hebben interesse getoond voor de testopstelling. Een woordvoerster van spoorbeheerder ProRail meldt in een reactie dat de uitkomsten van het onderzoek niet verrassend zijn. Op dit moment worden de meeste wissels in Nederland gasverwarmd. Volgens de zegsvrouw is het niet de bedoeling van ProRail om alle wissels van elektrische verwarming te voorzien. ,,Gasverwarming heeft voor- en nadelen, maar elektrische verwarming ook. Wat dat betreft sluiten de theorie en de praktijk niet helemaal op elkaar aan''.
In de voorbereiding op komende winter test het bedrijf alle wisselverwarmingen. Verder houdt ProRail komende winter extra ploegen paraat om problemen met wissels zoals in het verleden te voorkomen.
Bron: De Pers
Onweersdagen: 0
Behalve de NS en ProRail trekken vervoersbedrijven weinig lessen uit de vervoerschaos die vorige winter ontstond door langdurige sneeuwval. Ze gaan, met enige aanpassingen, op dezelfde voet door als vorig jaar. Dat blijkt uit een rondgang van Sp!ts langs regionale vervoerders. Waar het spoor ingrijpende maatregelen heeft getroffen, blijft het regionaal vervoer achter, vindt verkeersonderzoeksbureau Goudappel Coffeng. In bus en tram ging het helemaal niet zo goed als nu wordt voorgehouden, zegt Hendrik Bouwknegt. "Ook in het regionaal openbaar vervoer is vorige winter genoeg misgegaan. Hoeveel trams en bussen hebben niet stilgestaan toen het zo sneeuwde?â€Â
Zo reden bepaalde buslijnen dagenlang niet, en ook trams van de HTM en RET bleven volgens Bouwknegt minimaal anderhalve dag in de remise. "Alle aandacht ging uit naar de NS, maar regionaal was er net zo goed chaos.†Volgens Goudappel Coffeng laten ov-bedrijven hun bussen te makkelijk binnenstaan door zich te beroepen op overmacht. "Wanneer beter wordt samengewerkt met overheden, kan er veel meer rijden.†Regionaal zijn in sommige gebieden voorzorgsmaatregelen genomen, maar meestal gaan de bedrijven op de oude voet door. Een door NS ingestelde werkgroep van alle vervoerders om tot betere informatievoorziening voor reizigers te komen, heeft pas anderhalve maand geleden voor het eerst vergaderd.
Bron: Spits
De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail testen zondag een speciale winterdienstregeling. Dat rijschema is ontwikkeld om onder extreem winterse omstandigheden treinreizigers te kunnen blijven vervoeren. De treinen rijden niet de gebruikelijke trajecten, maar gaan pendelen tussen de stations. Ze rijden over kortere trajecten heen en weer en rijden in plaats van lange trajecten. De kans dat verstoringen onder extreem winterse omstandigheden leiden tot kettingreacties op andere trajecten, is daardoor kleiner. Omdat de treinen kortere afstanden rijden, moeten reizigers wel meer overstappen. Ook rijden de treinen op andere tijden. Honderden extra NS-medewerkers staan op stations paraat om reizigers te helpen.
Treinuitval
De test is onderdeel van het pakket maatregelen dat ertoe moet leiden dat onder extreme winterse omstandigheden de reizigers op de trein kunnen rekenen. Zo heeft ProRail ruim tweeduizend wisserverwarmers opgeknapt of vervangen. Verder heeft de NS 1500 treinen beter bestand gemaakt tegen sneeuw en ijs. Intercitydubbeldekkers krijgen filters om te voorkomen dat stuifsneeuw in de elektrische installaties terechtkomt.
De test wordt gehouden naar aanleiding van de hoge treinenuitval door kou en sneeuw vorige winter. Dagenlang was toen de treinenloop ernstig verstoord.
Bron De Pers