Het nationaal weerbureau van Nieuw Zeeland meldt, de zeldzame wolkenformatie genaamd 'Morning Glory' deze week nogmaals kan verschijnen. De spectaculair wolken trekken bezoekers van over de gehele wereld. De bijzonder spectaculaire wolkenformaties ontstaan aan het einde van elk droog seizoen in het noordwesten van Queensland in de Gulf of Carpentaria.
Het 'Morning Glory' koufront. nadert het land bij Burketown aan de zuidkust van de Gulf of Carpentaria op 13 september 13, 2010. (Sweers Island: Tex Battle)
Voor meer informatie over het fenomeen Morning Glory: Wikipedia Morning Glory Cloud (engelstalig)
©onweer-online | Gewijzigd: 7 februari 2017, 14:39 uur, door Joyce.s
Kijk, dat is nieuws!
Het is wel het weerbureau van Nieuw Zeeland, maar het komt dus voor in australie.
Filmpjes genoeg ook trouwens, je schijnt er nogal leuk op te kunnen surfen met je hanglider.
http://www.youtube.com/watch?v=atApEjlL49U...feature=related
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Zie dit topic, hieronder geciteerd:
#1 Foto gemaakt met een iPhone camera, richting het noordwesten. Op het moment dat ik de Canon 50D er bij had gepakt was de wolk al recht over m'n huis.
Weird cloud by Lennart Batenburg, on Flickr
#2 Panorama richting het zuiden, duidelijk zichtbaar dat de wolk van horizon tot horizon liep (foto is 170 graden wijd). Voor de goede orde, de wolk was kaarsrecht maar door het panorama effect komt 'ie krom te staan.
Panorama by Lennart Batenburg, on Flickr
#3 Eén van de foto's die in bovenstaande panorama zit. Ter verbeelding: deze foto is gemaakt met een groothoeklens (wide angle), brandpuntsafstand 10mm, en geeft al een kijkhoek van ongeveer 80-90 graden.
Weird cloud by Lennart Batenburg, on Flickr
Lijkt er wel heel erg veel op.. en het feit dat ie nogal snel voorbij rolde denk ik dat je gelijk hebt en dit een zelfde verschijnsel is als de morning glory in Australie, maar wel wat kleinschaliger zo te zien. Misschien een idee het aan het KNMI te vragen? zou wel bijzonder zijn als het wordt bevestigd.