Lage temperaturen, sneeuw en ijs stellen heel andere eisen aan een band dan een zomerse rit. Om ‘s winters veilig de weg op te kunnen, blijken winterbanden steeds noodzakelijker. Dunlop en Michelin leveren momenteel de beste winterbanden. Dat blijkt uit de winterbandentest, die de ANWB samen met Europese zusterclubs heeft uitgevoerd. Fabrikanten ontwerpen steeds vaker banden voor een bepaald seizoen, met optimale rijeigenschappen voor in de zomer óf in de winter. Daardoor wordt ook het verschil tussen zomer- en winterbanden groter. Zomerbanden voldoen steeds minder in winterse omstandigheden, waarbij sneeuw of ijs op de weg ligt. Dit hebben veel Nederlanders afgelopen winter zelf kunnen ervaren: minder grip in de bochten, een dubbele remweg, niet weg kunnen rijden bij een groen verkeerslicht of de auto zelfs niet uit een parkeerplaats kunnen krijgen. De winterband werd een zeer gewild artikel en leidde zelfs tot wachtlijsten bij leveranciers.
Testresultaten
De ANWB testte in totaal 28 winterbanden in de maten 185/65R15T en 225/45R17H. Die eerste maat past onder veel compacte auto’s zoals de Citroën C3, Opel Corsa en Peugeot 207. De tweede, bredere maat zit onder auto’s zoals de BMW 3-serie, Audi A4 en Volvo V50. In de maat 185/65R15T komt de Dunlop Winter Sport 3D als beste naar voren. De eigenschappen zijn goed op elkaar afgestemd en hij scoort goed op alle veiligheidsrelevante onderdelen. Op nat wegdek scoort deze zelfs het beste. De Start Performer Winter komt als slechtste uit de bus. Vooral op droog en nat wegdek presteert deze ronduit slecht. Op sneeuw zijn de eigenschappen in orde.
In de maat 225/45HR17H strijkt de Michelin Alpin A4 met de hoogste eer. Ook bij deze band zijn de onderlinge eigenschappen goed op elkaar afgestemd, scoort hij goed op veiligheid en heeft  samen met de Uniroyal MS plus 66  de beste slijtvastheid. Het slechtst komt in deze maat de Westlake SW 601 Snowmaster uit de bus. De prestaties op sneeuw zijn in orde, maar op nat wegdek is de remweg maar liefst 35 procent langer dan die van de toppers in deze test.
Alle banden werden anoniem ingekocht en moesten in de test aan zeer hoge en uiteenlopende eisen voldoen. Er werd getest op droog en nat wegdek, op sneeuw en op ijs. Ook de duurzaamheid bij hoge snelheid en de slijtvastheid zijn bekeken. Naast deze veiligheidscriteria kwamen ook milieuaspecten als brandstofverbruik (rolweerstand), geluidsproductie (in en buiten de auto) en chemische samenstelling (vrijkomen van schadelijke deeltjes) aan bod.
Bron BON
Als je maar voorzichtig rijdt, maar dat moet met winterbanden natuurlijk ook
Als je gaat ga je toch, zomerbanden of winterbanden dat maakt niet uit
achter heb ik 2 splinternieuwe banden en voor banden van 2000km oud met flink profiel.
Vorigjaar met de oude banden moest ik zelfs aan de handrem trekken wou ik een 'powerslide' maken
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En wat heb je aan een winterband als het wegdek een ijsbaan is ? (pekeldrap die opvriest)
Gewoon die rechtervoet controleren dat die niet te-ver naar beneden gaat
| Gewijzigd: 22 september 2010, 15:08 uur, door BjornOnweer
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
In pure verse sneeuw, heb je misschien iets meer grip door de samenstelling van het rubber en de zogeheten "lamellen" in het profiel van de band. Echter....In Nederland toveren ze wegen om in ijsbanen, daar helpt geen winterband tegen.
Rubber op ijs helpt je niet, je bent afhankelijk van je rijkunst, als je gaat, word je gelijk afgestraft!
Ik heb een achterwiel aandrijver, met 200+ PK, en een paar brede (zomer) sloffen van 245-45-17.
Niet echt de beste combinatie voor winterweer, maar tot nu toe geen problemen gehad.
Goed anticiperen, en je voetje onder controle houden Daarbij heb ik ook diverse grip.-en sliptrainingen gehad, zodat je ook op de momenten dat het fout gaat de wagen kan corrigeren.
Het foutief reageren op de (verkeerde) beweging van de auto, levert volgens mij de grootste problemen op bij het gros van de bestuurders.
Op de zaak hebben we 20 leaseauto's staan, die bijna allemaal 24 uur in gebruik zijn, 7 dagen per week.
Hiervoor is sowieso geen geld om banden te wisselen voor zomer en winter, dus daar leer je je rijkunsten aardig te beheersen En tot nu toe gaat het daar ook elke winter goed.
Mensen zijn te gehaast, passen zich niet aan aan de weersomstandigheden, en gunnen elkaar het licht in de ogen niet. | Gewijzigd: 23 september 2010, 00:43 uur, door Romani
Dacht eerst dat het aan mij lag, tot ik iemand met net dezelfde wagen hetzelfde zag doen.
Dat zou je nu toch echt niet verwachten van een Zweedse Volvo? Daar ligt toch ook veel sneeuw in de winter? En Volvo staat bekend voor zijn "veilige" wagens?
Om nog maar te zwijgen over BMW's dat is pas een ramp.