Aankomende donderdag kunnen we eindelijk weer eens wat onweer gaan verwachten. Door een nadert lagedrukgebied vanuit Ierland en mede door de onstabiele lucht. Een trog cq conv.line zal de oorzaak kunnen zijn dat we te maken gaan krijgen met onweer. De trog is op de Hirlam kaarten niet te zien maar op de Bracknell kaarten weer wel. Een trog ontstaat door convergentie van luchtmassa' s. Convergentie is het naar elkaar toestromen van lucht. Een teveel aan lucht onderin de atmosfeer veroorzaakt een optilling, gevolgd door afkoeling, condensatie en wolkenvorming. Een trog is op de weerkaart kenbaar aan de flauwe knik in de isobaren achter het koufront van een lagedrukgebied. Op weerkaarten van Bracknell worden deze met een vette zwarte lijn aangegeven.
Kijken we naar de onstabiliteit dan komen we uit op een maximale CAPE van 1000 J/KG in west Brabant tot zo'n 600 J/KG elders in het land met uitzondering van het noorden, daar ligt de CAPE rond de 200-600 J/KG. De lifted ligt rond de -2 a -3. Wat betreft de dynamische kant kunnen we kort over zijn, 0-1 km windschering is 8m/s en de DLS ligt rond de 15-18m/s. SRH is er haast niet aanwezig Het zullen alleen maar pulsestormpjes zijn en het zwaardere werk zullen we nog wat maandjes op moeten gaan wachten. Hieronder ziet u de verwachtte neerslag tot en met vrijdagavond. De kans op hagel is aanwezig.
Aankomende donderdag kunnen we eindelijk weer eens wat onweer gaan verwachten.
Daar hoopte we al op,.... we blijven duimen
Ik teken in 2011 voor zo'n seizoen als 2009, dat duurde van 10 april tot 23 november. | Gewijzigd: 21 september 2010, 23:12 uur, door Onweerfreak
Denk ik ook, ik ga denk ik in ieder geval niet veel krijgen in NO-Brabant. | Gewijzigd: 21 september 2010, 23:20 uur, door Onweerfreak
Wat ik doe op een langere termijn dan 48 uur: ik kijk naar de dauwpuntkaartjes van de belangrijkste modellen, en bij GFS moet je er dan 2 graden vanaf halen. Je neemt vervolgens ook de temperatuur en het verschil in graden tussen die twee (samen kun je heel goed de RH% schatten). Van daaruit kun je met een vuistregel (weet hem nu niet zo makkelijk uit te leggen) schatten hoeveel neerslag er mogelijk kan vallen. Je zult het wel kennen denk ik. Ik ben in ieder geval benieuwd wat Hirlam er morgen van gaat maken, dat model heeft meestal de beste kaartjes. | Gewijzigd: 21 september 2010, 23:28 uur, door Onweerfreak