''Strenge winter verwacht''
''Piet Paulusma gaat er in zijn winterverwachting van uit dat we weer massaal op de schaats kunnen.
De weerman verwacht dat de komende winter zelfs nog strenger zal worden dan afgelopen winter. Naast stevige vrieskou voorspelt hij ook veel overlast door bij tijde en wijle flinke sneeuwval en gladheid.
Het gaat nu nog om een voorlopige verwachting. De bijstelling naar de definitieve verwachting komt eind november.''
''Piet Paulusma gaat er in zijn winterverwachting van uit dat we weer massaal op de schaats kunnen.
De weerman verwacht dat de komende winter zelfs nog strenger zal worden dan afgelopen winter. Naast stevige vrieskou voorspelt hij ook veel overlast door bij tijde en wijle flinke sneeuwval en gladheid.
Het gaat nu nog om een voorlopige verwachting. De bijstelling naar de definitieve verwachting komt eind november.''
hahahaha...
Dit verwacht Piet toch elke winter? En elke zomer verwacht hij toch 3 hittegolven?
Heeft hij dit jaar wel de datum goed? Dat deze winter in december, januari en februari valt?
Dat zou al heel knap zijn van Piet.
hij spoort niet, eind november een devinitieve verwachting, dan kun je op de kaarten al ver vooruit kijken, zo kan iedereen het.
Jammer dat je altijd zulke iconullesen er tussen heb zitten
Inderdaad. Weeronline gebruikt trouwens dat IRI-model (EC) en ze zaten er nu al 2 winters op rij er compleet naast, omdat dat model een oplossing berekend waarin El Nino/La Nina rechtstreeks invloed op ons weer zou hebben. Ik hecht daarom ook meer waarde aan de NOAA-verwachting (waar ik toch al niet zo veel waarde aan hecht, en al zeker niet mijn geld op zou willen inzetten ) dan aan de IRI-verwachting. Vorig jaar (W2010) zou El Nino toch voor heel veel warmte gaan zorgen volgens Weeronline (IRI)? Ook El Nino heeft geen directe invloed op ons weer.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Maar geef toe het is wel leuk om te lezen want stiekem hopen velen dat het wel uit komt
Absoluut leuk om te lezen. Maar het zou ook leuk zijn om het ook werkelijk mee te maken dit jaar !
Fingers crossed.
Wie zegt dat er geen La Nina tijdens de kleine ijstijd voorkwam?
Er zijn veel meer onderliggende trends en golven. En het is verrekte lastig om daaruit een zinnig beeld te krijgen.
Wat doet de NAO deze winter (en de miljoen-euro hoofdprijs gaat naar diegene die kan zeggen waarom...), wat is de invloed van de ietwat zwakkere golfstroom, wat is de invloed van de lage zonne-activiteit en hoe past dat allemaal in elkaar. En dan nog een hele reut meer waarvan ik waarschijnlijk nog nooit gehoord heb.
La Nina lijkt me wel het laatste waar je vanuit kunt gaan...
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Mijn voorspelling:
Een Nederlandse winter.
Temperaturen van -1 tot -7 in de nacht tot +7 tot +14 graden.
In de nacht sneeuwval en overdag regenval met kans op hagel.
In het begin van Februari verwacht ik ee flinke berg sneeuw, hierdoor kan de temperatuur lekker laag worden zo rond de -5 tot -10 overdag en -15 tot -20 in de nacht.
En maart Roert zijn staart met een Polar - Low.
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
aangezien
- na 2 koude winters zou het me verbazen moest er nu opeens een erg zachte volgen
- het huidige stromingspatroon
Voorbeeld:
1. Zachte winter met af en toe vorst met regen of natte sneeuw.
2. Normale winter met kans op lichte tot matige vorst en enkele sneeuwdagen.
3. Matige winter met vaak vorst en veel sneeuwdagen.
4. Strenge winter met kans op strenge vorst en vele (zware) sneeuwbuien.
5. Extreme winter met vaak strenge vorst, veel sneeuwval en een elfstedentocht.
1. Extreem zachte winter: in januari lijkt het al voorjaar en er is niets wat aan winter doet denken (ala 2007, 1989, 1975).
2. Zeer zachte, ruige winter met slechts af en toe wat natte sneeuw of wat lichte vorst en veel storm (ala 1990).
3. Zachte winter met vaak herfstweer, maar ook af en toe een winters dagje met wat sneeuw en rijp e.d. (ala 2008, 2006, 2004).
4. Normale winter met kans op toch een mooie vorstperiode met sneeuw en natuurijs (ala 2009, 2003, 1991).
5. Koude winter met kans op veel sneeuw, meerdere vorstperiode's en schaatsen op natuurijs (ala 2010, 1996, 1987, 1982).
6. Strenge winter met koudegolven, bergen sneeuw en een Elfstedentocht (ala 1985, 1942, 1940, 1929).
7. Extreme winter waarbij het drie maanden lang nauwelijks boven nul komt en er grote problemen ontstaan (ala. 1963, 1947, feb. 1956).
8. Anders, namelijk..... | Gewijzigd: 3 oktober 2010, 11:17 uur, door MarkNL
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Scherp opgemerkt!
Inderdaad, de straalstroom boven de Middellandse zee, en dat in combinatie met een la Nina. Dan stevenen we af op een 1947-scenario (1947 was een extreme winter)!