Vorige winter was wel kouder dan normaal, maar niet bijzonder koud. Volgens het Hellman-wintergetal mogen we de winter 2009-2010 nog niet eens als koud classificeren
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
beetje overdreven.
Je hebt gelijk tis nu nog mooi weer en ik moet nog zien of we wel een strenge winter krijgen.
Oke das duidelijk. Ben benieuwd of deze winter wel zo koud word.
Dit is de neiging van de atmosfeer om een eenmaal gevestigd stromingspatroon eerder door te zetten dan te veranderen. Kortom, als het de ene dag mooi weer is, is gemiddeld de kans op mooi weer de volgende dag groter dan de kans op slecht weer.
Dit is ook in het grote stromingspatroon terug te vinden. Het komt er op neer dat na een herfst met gemiddeld meer (noord)oostenwinden, de kans op een koude of strenge (begin van de) winter groter is dan wanneer je een kleiner percentage oostenwinden hebt in de herfst.
En aangezien de (noord)oost stroming er voorlopig lekker inzit gaat het wat dat betreft de goeie kant op.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Het zijn interessante bespiegelingen, maar niemand weet exact hoe het uitpakt. Na de 'voorjaarswinters' van 1998 tot 2008, zitten we misschien wel in een cyclus met steeds koudere winters met als aanjager een stagnerende warme golfstroom. Enig houvast bieden ons de historische data, want ook deze voeden de speculatie en het 'geloof' in een strenge winter, want wanneer we het verleden erbij betrekken dan is het opvallend dat aan (bijna) alle strenge winters uit de vorige eeuw (1917, 1922, 1942, 1947, 1963, 1970 1986, 1987 en 1997) een zachte tot zeer zachte eerste oktoberdecade voorafging!
De kaart hieronder geeft de afwijking ten opzichte van de normale temperaturen aan voor 14 oktober aanstaande. Je ziet dat Moskou midden in een flinke koudegolf terecht komt. Dinsdag, woensdag en donderdag kan het er sneeuwen bij temperaturen even boven nul. Vervolgens hergroeperen de wintertroepen en lijkt de volgende aanval meer in het westen te volgen.
Weer Zwitserland?
In het weerbericht van 2 oktober riep ik tamelijk lukraak dat ik voor 25 oktober een eerste wintervuurwerk had besteld. De laatste kaarten tonen aan dat die datum nog niet zo gek gekozen was. ten opzichte van het weerbericht van gisteren zien we vanaf Oostenrijk naar het oosten de hoofdrun in de tweede voorspellingsweek als warme variant is binnen een afkoelend ensemble. De grens tussen warme lucht en koude lucht zou precies boven Zwitserland uitkomen. En dat deed me meteen denken aan de nacht op 30 oktober 2008 toen er in de stad Zürich de meeste oktobersneeuw viel sinds 1890. Bekijk ook de weerberichten van die dagen nog eens.
Hevige neerslag
Dat de kou relatief westelijk lijkt binnen te vallen eind oktober heeft ook consequenties voor Nederland: wij kunnen dan de eerste nachtvorsten verwachten zoals je op bovenstaande kaart ook ziet. Dat lukt alleen als er een gat in de bewolking komt en de hevige neerslag van die periode even breekt. Hevige neerslag beweegt dan ook richting Alpen.
Bovenstaande serie geeft het complete weerbeeld voor 25 oktober dat op basis van de ontwikkelingen en ook een beetje de 2008 analogie best eens zo zou kunnen gaan gebeuren. Eigenlijk een perfect glijbaantje wat je ziet. Het wat komvormige Azorenhoog dat net iets noordelijker ligt ter hoogte van Bretagne. En de met verdampt zeewater volgezogen depressie in Noord-Duitsland die niet anders kan dan tegen de Alpen aan uitbuiken. Het hogedrukgebied boven Wit-Rusland zuigt over oost-Europa zachtere lucht aan die de sneeuw dan uit Oostenrijk zou weghouden, terwijl Zwitserland (en natuurlijk Vorarlberg en de Arlberg) de volle laag krijgt.
Maar goed: dit is dus die afwijkende hoofdrun binnen een ensemble dat ook gewoon in Oost-Europa afkoelt. We gaan het zien!
Bron Sneeuwverwachting
Het zijn interessante bespiegelingen, maar niemand weet exact hoe het uitpakt. Na de 'voorjaarswinters' van 1998 tot 2008, zitten we misschien wel in een cyclus met steeds koudere winters met als aanjager een stagnerende warme golfstroom. Enig houvast bieden ons de historische data, want ook deze voeden de speculatie en het 'geloof' in een strenge winter, want wanneer we het verleden erbij betrekken dan is het opvallend dat aan (bijna) alle strenge winters uit de vorige eeuw (1917, 1922, 1942, 1947, 1963, 1970 1986, 1987 en 1997) een zachte tot zeer zachte eerste oktoberdecade voorafging!
Je kan niet zomaar teksten van anderen er neer zetten, graag zien wij van wie het afkomt!! Dus, deze tekst is afkomstig van Johan B. Volgende berichten zonder naams cq bronvermelding worden de prullenbak ingegooid.
Het is doorgedrongen dat de Golfstroom niet lekker loopt...
Mijn voorspelling voor de komende winters: kouder dan normaal met hier en daar een echt koude.
Theorieen over ijstijden, milieufanaten die naadloos overgaan in Global Cooling, paniek! Het is BP die de wereld kapot heeft gemaakt. Het global warming die zoveel zoet water van Groenland heeft gegenereerd dat de motor niet meer werkt. Het zijn de Taliban die met een onderzeeer dwars zijn gaan liggen.
En vervolgens komt de golfstroom weer op gang en hebben we weer 'normaal' weer. Op zoek naar een nieuwe hype.
Niets nieuws onder de zon. Alleen maar patronen die wij niet begrijpen.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Ik zie eigenlijk niet veel verschil met de kaarten van enkele dagen geleden ;D
afb van ncep cfs
bwa daar zou ik me niet zoo veel zorgen over maken als je ziet dat de temperaturen van de huidige maand soms drastisch veranderen in dat model