Waarnemingen van op de grond en door satellieten laten vermoeden dat 2010 een jaar zal zijn met een gemiddeld ozongat, zo heeft het Belgisch Instituut voor Ruimte-Aëronomie (BIRA) naar aanleiding van de "Internationale Dag ter Bescherming van de Ozonlaag" op 16 september meegedeeld. Van april tot midden juli waren verschillende voorwaarden vervuld die tot een record ozongat hadden kunnen leiden: de draaikolk die tijdens de winter de polaire stratosfeer isoleert, was veel uitgebreider dan het gemiddelde over de periode 1979-2009 en de Antarctische stratosfeer was ook kouder dan gemiddeld.
Opwarming
Maar midden juli heeft de meteorologische situatie ervoor gezorgd dat de polaire vortex naar meer gemiddelde, minder koude, breedtegraden is afgeweken, waardoor dit deel van de stratosfeer een niet onbelangrijke opwarming ondergaan heeft. Zo daalde de omvang van de polaire stratosferische wolken tot waarden die dichter bij het gemiddelde liggen.
Chloor en broom
Het is binnenin deze hooggelegen wolken dat welbepaalde chemische reacties plaatsvinden die chloor en broom vrijmaken, onder een vorm die ozon afbreekt, terwijl ze normaal in reservoirelementen vastzitten. De metingen bevestigen de afname van de hoeveelheid chloor en broom in de stratosfeer. Deze afname is ongeveer 10 jaar geleden gestart als een direct gevolg van het Protocol van Montréal. Over diezelfde periode is de globale afname in ozon in vergelijking met zijn niveau van vóór 1980 gestabiliseerd op een waarde van ongeveer 3 procent op onze breedtegraden. Sommige Europese stations geloven zelfs dat ze de eerste tekenen van een afname in het ozontekort waarnemen, aldus het BIRA.
Bron: HLN
Gat in de ozon is in de zoveel duizend jaar (pin me niet op exact).
Een paar jaar terug meen ik toch echt gelzen en gezien te hebben (lang leve discovery) dat dit gat weer langzaam kleiner was.
Sterker nog, omdat wij zoveel vervuiling hebben heeft het minder schade aangericht dan het anders gedaan zou hebben Zou het misschien een reden hebben dat dit gat ontstaat? (nog aan het headspinnen wat dit kan zijn maar er wel een idee over).
Alwel, naast de zgn global warming is nu het ozongat weer richting commercie aan het gaan
Nu de uitstoot van CFK's minimaal is, duurt/duurde het nog wel even voordat het gat zich kan herstellen. Op de reactie met ozon na zijn de halogenen vrij inerte stoffen zo in de atmosfeer. Het vervalt niet ofzo dus het blijft lang hangen en kan nog voor vele jaren 'schade' aanrichten.
een afname in een tekort is toch positief of lees ik het dan verkeerd?
de laatste tijd zijn er weer geregeld "kreten" van de "slechte" dingen zoals opwarming ozontekort poolijsafname blabla...
volgens mij hang t het allemaal samen en hoort het gewoon zo bij "ons" klimaat, en zulen we het wel meemaken wat er wel en niet gebeurt,