heb enkele foto's genomen met mijn gsm (kwaliteit is niet schitterend, maar het is zichtbaar)
de volgende 2 foto's tonen de 2 bijzonnen en de zwak zichtbare bovenraakboog (is dit de juiste term?)
en dan 3 plaatjes van die gekleurde boog boven mijn hoofd
wie weet wat dit is?
Dit noemen ze ook wel eens een Halo . Erg mooi verschijnsel is dat
Nee, dit is geen Halo. Een Halo is om de zon heen. Dit wordt een Circumzenitale boog genoemd..
Prachtige verschijnselen heb je op de plaat !
het was best een mooi gezicht, heel erg kleurrijk, dit in tegenstelling tot halo's en bijzonnen die meestal vager van kleur zijn... plus het feit dat die boog zoals de naam het zegt bijna in het zenit staat, terwijl op dit moment de zon zelf misschien een 10 tot 15 graden boven de horizon staat, ongeveer een uur voor zonsondergang.
het was best een mooi gezicht, heel erg kleurrijk, dit in tegenstelling tot halo's en bijzonnen die meestal vager van kleur zijn... plus het feit dat die boog zoals de naam het zegt bijna in het zenit staat, terwijl op dit moment de zon zelf misschien een 10 tot 15 graden boven de horizon staat, ongeveer een uur voor zonsondergang.
Het is niet heel zeldzaam, volgens mij. Heb het deze zomer nog een aantal keer vastgelegd.
Ik heb er zelf laatst nog een topic over geopend. Ik dacht zelf namelijk eerst dat het gewoon irisatie was.. Zo zie je maar, wat een verschillende soorten verschijnselen er allemaal rondom de zon te zien kunnen zijn!