Een econoom die geboekstaafd stond als een van de grootste sceptici omtrent klimaatverandering, heeft zijn mening drastisch herzien. De man erkent dat de opwarming van de aarde de grootste bedreiging voor onze planeet is, en wil een fonds van 100 miljard dollar (een kleine 79 miljard euro) voor de strijd tegen global warming, meldt The Guardian.
De Deen Bjorn Lomborg beschuldigde wetenschappers, actievoerders en media er lange tijd van dat ze de omvang van klimaatverandering overdreven. Men kon financiële middelen nuttiger aanwenden in de strijd tegen dringende problemen zoals aids of malaria, vond hij. "Er wordt veel geld gespendeerd aan de strijd tegen global warming, maar zeer weinig verwezenlijkt", klonk het. In een nieuw boek, dat dit najaar wordt gepubliceerd, verandert de Deense econoom het geweer van schouder. In een opvallende koerswijziging roept Lomborg op tot een fonds van 100 miljard dollar om het probleem aan te pakken. Volgens The Guardian ziet hij klimaatverandering als 'ongetwijfeld een van de grootste bedreigingen voor de hedendaagse wereld'.
Schone energie en innovatie
Lomborg en een aantal andere economen vragen om meer geld vrij te maken voor het onderzoek naar hernieuwbare energie. Daarbij noemen ze onder meer windkracht, waterkracht, nucleaire en zonne-energie. Ook dringen ze aan op grotere inspanningen voor innovatieve klimaatprojecten, zoals het idee van 'cloud whitening', waarbij witte wolken zonnewarmte terugkaatsen. De voormalige klimaatscepticus ontkent zelf dat zijn nieuwe voorstellen een radicale breuk met zijn vroegere standpunten betekenen. "Mijn punt is altijd al geweest dat dit niet het einde van de wereld is", zegt hij. "Maar we moeten in kaart brengen wat iedereen zegt, en we moeten geld uitgeven. Als we wereldwijd honderden miljoenen vrijmaken voor dit probleem, moeten we precies weten hoe we het meeste waar voor ons geld krijgen."
De wetenschapper voegt eraan toe dat hij zich niet wil beperken tot de bekendste 'oplossingen' voor klimaatopwarming, zoals het terugdringen van CO2-uitstoot. "Er zijn ook andere methodes denkbaar, zoals investeren in technologie, klimaatinspanningen en het planten van meer bomen", zegt hij.
Bron: Hln
heel normaal is op onze planeet. Dat het nu door ons Global Warming wordt genoemd, en dat dat
door CO2 komt is larie. Mensen zinj geneigd om niet al te ver voor- en achteruit te kijken, en moeten
eerst eens hun blik wat verruimen en onderkennen dat er hoe dan ook actie moet worden ondernomen.
Die actie moet dan gericht zijn op het leven met een hogere temperatuur / ander klimaat,
en niet op het terugdringen van CO2 !!
Onze scepticus heeft zich goed laten informeren of heeft grondig onderzoek gedaan over feiten.
Hij heeft eindelijk het licht gezien en doet nu reele uitspraken.
dit artikel las ik ne top NU.nl
http://www.nu.nl/algemeen/2324905/ijskappe...an-gedacht.html
Mooi gezegd, verder niks op toe te voegen
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Warmste maanden ooit,sinds de waarnemingen zijn begonnen .
Ik denk niet dat de vraag is of er wel of geen sprake is van global warming, maar de prangende vraag is in hoeverre de mens / het gedrag van de mens, hiervoor verantwoordelijk is.
Dat is een stevige aanname die beter over zou komen met sterke argumenten cq bewijs cq bronnen.
In feiten hoef je niet te geloven, dat is het mooie van feiten. Hierboven presenteer je een aanname als feit, in hoeverre moet ik die aanname van jou dan geloven. Ik spreek het niet tegen hoor, maar ben wel benieuwd hoe jij dit zo zeker weet.
P.s. Ons land wordt niet geregeerd door onderbuikgevoelens en in hoeverre de pvv dat in de toekomst mogelijk zou kunnen doen, moeten we nog maar afwachten.
Voor 90% van de opwarming is de mens verantwoordelijk. Dat is wetenschappelijk aangetoond. De overige 10% van de factoren bestaan uit natuurlijke factoren zoals zonne-activiteit o.i.d. Die factoren maken deel uit van de natuurlijke variatie in het klimaat. 'Natuurlijke Global Warming' gaat veel langzamer dan de onnatuurlijk snelle opwarming van de laatste pakweg 40 jaar, war de mens dus voor 90% debet aan is.
Dat heet een publiek geheim. Ik heb daar ooit in ergens een mooi stuk over gelezen (over die olie-financiering), ik zal dat eens een keer opzoeken. Het hoeft inderdaad niet persé een feit te zijn, maar ik geloof er wél alvast in.
Je 'gelooft' niet in feiten, die staan namelijk al vast en daar hoef je dus ook niet meer in te geloven (ze zijn immers zo), maar in dingen die nog niet vast staan! Ik ga toch ook niet zeggen dat een houten tafel van staal zou zijn omdat ik dat 'geloof'.
Die aanname van mij is geen feit, maar een geloof van mij, net zoals velen geloven dat Global Warming er niet zou zijn (zie hierboven). Ik heb het originele bericht even aangepast.
Ook dit is zo'n publiek geheim waar ik in geloof. Ook even aangepast.
Dat neemt niet weg dat de opwarming van de aarde onnatuurlijk snel gaat en dat de mens hier voor 90% debet aan is. De vraag is: doen we er wat aan (aan te raden, spelen op safe), of niet (met mogelijk rampscenario's tot gevolg)......
Dingen veranderen, zo ook het klimaat, of dat nou door mensen komt of niet.
Het klimaat veranderd op deze planeet periodiek, over lange tijd gezien.
Continenten verschuiven en noord- en zuidpool polen periodiek om.
Eens in de zoveel tijd hebben we meer last van de zon, en eens in de zoveel tijd
dondert er een brok uit de ruimte op aarde.
Alles behalve stabiel.
Dus: laat gaan die pogingen om het klimaat zg "stabiel" te houden.
Als de wereldbestuurders niet willen inzien dat het geld anders besteedt moet worden
dan is het lot van de mensheid bezegeld. Van echte, globale samenwerking is nog nooit
sprake geweest, en dat zal ook niet gauw gebeuren.
Het gezeur over futiliteiten weerhoudt ons ervan om naar een echte oplossing te werken.
Die oplossing ligt niet in het terugdringen van CO2, maar in een noodpakket voor de mensheid.
(Trouwens opvallend veel reclame op TV over noodpakketten tegenwoordig, is er iets op komst??).
.........................
Ja, kereltje wil waarschijnlijk z'n boekies verkopen of is een spreekwoordelijk mes op de keel gezet en een goedgevulde beurs in de hand gedrukt. Unlimited cashflow achter deze lobby, drukken we gewoon wat bij
Dat heet een publiek geheim. Ik heb daar ooit in ergens een mooi stuk over gelezen (over die olie-financiering), ik zal dat eens een keer opzoeken. Het hoeft inderdaad niet persé een feit te zijn, maar ik geloof er wél alvast in.
Ook dit is zo'n publiek geheim waar ik in geloof. Ook even aangepast.
Thanx voor je reactie! Subtiele aanpassingen.
Kijk, en zo makkelijk kan het zijn!