Dat voorspeld al niet veel goeds (in de zin van stormachtig/slecht weer)
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Inderdaad en geen storm, ECMWF laat de depressie nu nog noordelijker gaan dan vanmorgen oo KNMI rept er nog niet over:
Een lagedrukgebied boven Europa trekt weg naar Finland en donderdagochtend passeert een rug ons land. Tot en met donderdag bevinden we ons nog in de relatief koude lucht. Donderdag ontwikkelt zich een diep lagedrukgebied tussen IJsland en Schotland, het bijbehorende frontale systeem bereikt donderdagavond ons land. Doordat er in het polaire front enkele golven slaan gaat het front slepen. De eerste golf passeert ons land vrijdagmiddag, de tweede zaterdagmiddag. Vrijdag en zaterdag kan er dus veel neerslag gaan vallen. Daarna zien we een west- tot zuidwestelijke stroming met in onze omgeving een opeenvolging van ruggen en troggen waarin frontale systemen meetrekken.
Velen zullen het waarschijnlijk al gezien hebben op de weerkaarten van GFS: aan het einde van de week ontstaat er een flinke stormdepressie ten zuiden van IJsland. Eerdere runs van GFS lieten een 12 Bft zien (orkaankracht), echter in de nieuwste run is er nog maar weinig over van die 12 Bft. De maximale wind is momenteel berekend op 11 Bft en heeft een aanhoudende wind van 103 tot 110 kilometer per uur. De windstoten zijn wel fors te noemen; de 120 kilometer per uur kunnen gemakkelijk gehaald worden. Dit geldt, voor alle duidelijkheid, tussen IJsland en Schotland in.
De stormdepressie trekt in de komende dagen richting Schotland om vervolgens koers te gaan zetten naar het zuiden van Noorwegen. Vanmorgen schreef ik nog dat we geen storm kregen, maar aangezien de laatste run net binnen aan het lopen is kom ik daar even op terug. In de kustgebieden kan er vrijdag ochtend even een zuidwester storm komen te staan 9 Bft. Windstoten die momenteel berekend worden liggen ongeveer rond de 103-110 km/u, op de Wadden zelfs 115 km/u. In het binnenland kunnen er windstoten voor gaan komen die op kunnen lopen tot zo'n 90 a 95 km/u. Kortom vrij forse windstoten die tot schade kunnen gaan veroorzaken. Wat we ook in de gaten moeten houden is de straalstroom die pal over ons land ligt en windsnelheden haalt van 300km per uur, daardoor kunnen de windstoten nog hoger uit gaan komen dan dat er berekend wordt.
Indien nodig zullen er updates volgen
Ik denk dat er wel wat gaat komen, maar dan vooral in de vorm van een goede plens regen. Ik kijk regelmatig bij de Duitsers omdat ik dus letterlijk op de grens zit, en die hebben bovengenoemde depressie vol in 't vizier.
Interessanter is wat er daarna gaat gebeuren...
Update vanmiddag met nieuwe run
Mogelijk aan de kust wel, maar als we naar de maatstaven van het KNMI kijken dan niet