Ja mooi he, zijn een weekendje weg geweest in een huisje, heerlijk was het. De natuur zo prachtig, heerlijke herfst-kleuren en -geuren. Het enige dat ik miste was een flinke storm. Was het nog knusser met die haard aan enzo. Maar wat de natuur betreft, die is echt op zijn mooist zo met al die kleuren.
- De storm van 1 november 2006 haalde in het noordelijke kustgebied een windkracht 9 en leidde tevens tot extreem hoog water. Maximale windstoten toen van 107 km/u. Bij Marrum kwam een grote groep paarden in de problemen. De redding van deze paarden werd uiteindelijk wereldnieuws.
- Op 9 november 2007, stormde het opnieuw. Wederom werden bijzonder hoge waterstanden gemeten. In het westen van het land kwam het zelfs tot de grootste wateropzet tegen de kust sinds 1953. In Rotterdam werd voor het eerst de Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg gesloten. Ook in het Waddengebied kwam het tot hoge waterstanden.
Ik kan me beide keren goed herinneren. Het hoog water van 2007 en uiteindelijk bleek ik nog samen paard gereden te hebben met diegene die de paarden eraf haalde, ze heeft bij ons ook in de paarden gewerkt. Grappig.
Maarrr november begint al behoorlijk stormachtig zo te zien. Voor woe en don worden hier al windstoten van 80 en 90 km/h voorspeld door GFS. Van surfsite windfinder de specifieke voorspelling voor Terschelling(meestal erg accuraat):
| Gewijzigd: 1 november 2010, 12:31 uur, door Eilander
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/671417-V...+per+regio.html
Het zou zich zondag bij de oostkust van Groenland ontwikkelen en dan vervolgens via de noordzijde van het Azorenhoog naar de Noordzee verplaatsen.
Hieronder het linkje:
http://de.blog.wetter.com/?p=62988
Het zou zich zondag bij de oostkust van Groenland ontwikkelen en dan vervolgens via de noordzijde van het Azorenhoog naar de Noordzee verplaatsen.
Hieronder het linkje:
http://de.blog.wetter.com/?p=62988
Ben benieuwd, hij trekt iets oostelijker naar het zuiden dan ze in de blog voorspellen, tenminste, volgens de nieuwe voorspellingen. Dat levert een lang noordwestelijk windveld op. Zou leuk kunnen zijn voor de waterstanden. Helemaal als de storm iets uitgesteld wordt (wat vaak gebeurd met langetermijn GFS voorspellingen) en de wind de hele dag dinsdag opbouwt. 's avonds laat staan al natuurlijke hoger dan normale waterstanden op de planning dan...
Ach... misschien loopt het ook wel allemaal als een natte scheet af...
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Dreiging van een monsterstorm volgende week?
Tot nu toe is het weer vrij onschuldig, zowel de temperaturen eveneens de stromen. Frequente milde lucht en periodes van zonneschijn hebben ons verwend, deze week is er echter geen verandering gaande. Het blijft vrij mild deze week en zelfs nachtvorst is uitgesloten. Maar een blik op de kaarten van volgende week duidt erop dat het onschuldige weertype waar we nu mee te maken hebben gaat verdwijnen. Volgens berekeningen van de National Weather Service wordt er begin volgende week in het noordwesten van Duitsland (en mogelijk ook in het noordoosten van Nederland) een een perfecte storm verwacht, al dan niet een storm met orkaankracht (we mogen van orkaankracht spreken wanneer er een 12 Bft staat met windsnelheden boven de 117 km/u). Het binnenland van Duitsland, dus Nedersaksen, Noordrijn-Westfalen, Sleeswijk-Holstein en Mecklenburg-Voor-Pommeren kan er op zijn minst een stormachtige wind komen te staan 8 Bft die op kan lopen tot een storm van 10 Bft. Momenteel komt er bij onze oosterburen de storm Kyrill weer naar voren...
Kyrill was de naam van een lagedrukgebied dat zich tot een Europese storm had ontwikkeld. Hoewel deze storm niet aan de definitie van een orkaan voldeed, werd hij ook wel Orkaan Kyrill genoemd. Met name Nederland, Duitsland, België en Groot-Brittannië werden getroffen. Het lagedrukgebied ontstond op 15 januari 2007 bij Newfoundland. Hier kwam de zeer koude lucht vanuit het noorden van de Verenigde Staten in contact met de veel warmere subtropische lucht van zuidelijke breedte. Door de sterke straalstroom ontwikkelde de depressie zich sterk. Vervolgens trok de depressie over het zuiden van de Noordzee richting de Oostzee. Op de nacht van 18 op 19 januari kwam de storm aan in Polen. De depressie trok verder richting het noorden van Rusland. In totaal vielen er in heel Europa 47 doden als gevolg van de storm.
Als de wind uit het zuidwesten komt (wat momenteel nog niet verwacht wordt) zal dat ernstige gevolgen kunnen gaan hebben, denk aan stormvloed, veel schade aan bomen (die nog in blad staan), schade aan eigendommen en zelfs dodelijke ongevallen kunnen dan niet worden uitgesloten. Dit lagedrukgebied heeft zich zondag ontwikkeld bij de oostkust van Groenland en zal onder versterking (voorzijde) van een Azoren hoog richting de Noordzee gaan trekken. De storm zal naar alle verwachtingen minstens twee dagen in de buurt zijn alvorens het richting Scandinavië trekt en verzwakt.
Tegelijkertijd moeten we ook zeggen dat andere modellen dit niet ondersteunen, enkel GFS (nog maar), maar het is zeker iets om in de gaten te houden.
©onweer-online
Het was vandaag (maandag) grijs en rustig weer. Dat gaat de komende dagen wel veranderen. We krijgen hogere temperaturen, meer wind en regen. En dat terwijl er op sommige plaatsen de laatste tijd al bijzonder veel neerslag gevallen is. Het weer van vandaag werd bepaald door een grijze lucht. We lagen namelijk in een rug van hogedruk, horende bij een hogedrukgebied boven de Atlantische Oceaan ten westen van Spanje en Portugal. Onder invloed hiervan zat er weinig beweging in de lucht. De bewolking, mist en nevel bleven dan ook hardnekkig. Vanavond en vannacht volgen uiteindelijk wel een aantal opklaringen, maar hierin ontstaan vervolgens snel nieuwe mist en nevel. Toch is dat maar tijdelijk. Op nadering van een storing trekt de wind namelijk aan en worden de mist en nevel simpelweg weggeblazen.
Onder invloed van een rug van hogedruk was het vandaag (maandag) nog rustig weer.
Natte boel
De rest van de week is het een komen en gaan van regenfronten. Iedere dag valt wel ergens in Nederland regen. In het zuiden valt het wat de neerslagsommen betreft wel mee. Tot en met vrijdag valt daar niet meer dan een millimeter of 5. In het noorden is dat wel anders. Daar trekken de actievere delen van de storingen over, met enkele tientallen millimeters aan hemelwater tot gevolg. En dat terwijl er in deze regio al veel is gevallen. Normaal komt in een maand zo’n 60 millimeter omlaag. Waarnemer Jannes Wiersema uit het Groningse Roodeschool tapte sinds juli ruim 500 millimeter af. De gevolgen hiervan zijn duidelijk te zien. Kleigronden zijn compleet verzadigd met water. Boeren konden hierdoor niet oogsten en zagen hun aardappelen en uien dan ook verloren gaan. De aardappelen bijvoorbeeld zijn momenteel compleet weg aan het rotten in de natte grond.
Noord-Nederland is ook de regio waar komende week de meeste neerslag valt. En dat terwijl sinds juli al ruim 500 millimeter is gevallen.
Windkracht 8
Ook de wind gaat een duidelijke rol spelen. Waaide het vandaag in de rug van hogedruk nog nauwelijks, de komende dagen trekt de wind aan en uiteindelijk wordt donderdag de windrijkste dag. De zuidwester is dan matig boven land tot stormachtig (8 Beaufort) in het noordelijk kustgebied. Daarbij worden windstoten verwacht die rondom de Wadden snelheden tot 80 kilometer per uur bereiken.
Dat gaat echter wel veranderen. De komende dagen trekt geregeld een storing over. Daarbij kunt u op deze weerkaart zien dat het donderdag ook nog stevig gaat waaien, in het noordelijk kustgebied mogelijk tot windkracht 8.
Zacht
Opmerkelijk is dat bij dit natte en winderige weer de temperaturen geleidelijk omhoog gaan. In de mist blijft het kwik vandaag nog steken op een graad of 9, maar aan het einde van de week mogen we maxima van omstreeks 15 graden noteren. Ook in de nachten zijn de temperaturen door de bewolking en doorstaande wind alles behalve laag. Meest opmerkelijk is de nacht naar woensdag. Na een dag met maxima van omstreeks 12 graden, wordt het namelijk niet koeler dan een graad of 11. Een amplitude van slechts één graad. Volgens de norm zou het overdag zo’n 11 graden moeten worden en ’s nachts moeten afkoelen tot 5 graden.
Net zuid van alles
Het zachte weer breekt door omdat wij net zuid van de straalstroom liggen. Deze wind op grote hoogte in de atmosfeer vormt immers de scheiding tussen koude en warme lucht. Ook aan de grond zien we een dergelijk beeld. Wij liggen net ten zuiden van de grens tussen de hoge- en lagedrukgebieden. Dit is dan weer de reden dat Noord-Nederland, dat het dichtste bij deze grens ligt, de meeste neerslag en de sterkste wind krijgt.
Bron: Meteo Consult.
Kan hij ook in het noordwesten komen, of alleen het noordoosten?
Ik hoor ook geluiden dat het vanaf volgende week kouder word! En er eventueel wat hagel- en (natte)sneeuwbuien kunnen vallen
Is nog niet veel over te zeggen, het wordt nog maar door 1 model ondersteund, over sneeuw praat ik al helemaal niet
Dus noordwesters : ik zou zeggen 'kom maar op'
Helemaal waar. Hoewel GFS (ik zeg het nog maar eens) er qua wind (zeker nw-wind) beter bij lijkt te zitten dan welk ander model dan ook, in mijn kitesurfervaring.
Maar dat neemt niet weg dat de koers nog radicaal kan veranderen, de depressie misschien minder ver uitdiept, misschien verder dan voorspeld. Het zegt alleen dat er dan misschien iets interessants kan gebeuren, meer niet. En dan kan het de storm van de eeuw nog worden en het kan ook zo'n miezerige shitdag worden.
Het is alleen leuk om weer iets in de gaten te kunnen houden....
Maar we wachten het nog af want het is nog vrij ver.
Al heb ik zo mijn twijfels omdat er óok een vrij hogedruk gaat ontstaan boven de Atlantische oceaan, en zorgt mogelijk voor de blokkade.