Morgen is er weer enigszins kan op onweer. Tegen de middag krijgen we te maken met een passage van een trog. De CAPE en lifted waardes zijn niet schrikbarend hoog, de CAPE komt ongeveer uit tussen de 200 en de 400 j/kg, de lifted ligt rond de -1 a -2. Wat betreft de dynamiek is het slecht gesteld, de LLs is 6-9 m/s, de DLS komt uit op zo'n 12-15 m/s. Ook is er geen SRH aanwezig dus extreme dingen hoeven we niet te gaan verwachten zoals supercellen enz enz. Het zullen voornamelijk om pulse stormen gaan. Pulse stormen zijn eencellige onweersbuien die meestal niet sterk zijn. Wel is er morgen kans op enkele waterhozen, dat zal voornamelijk bij het Waddengebied en op het IJsselmeer/Markermeer zijn.
NEERSLAG:
Vananvond en vannacht met name in de westelijke kustgebieden enkele regenbuien. Zaterdagoverdag ook landinwaarts enkele verspreide buien, de kans op onweersbuien is vrij groot. IINDECS waardes nog steeds tussen 70 en 90%
Vooral zondagnamiddag- en nacht neemt de gradiënt flink toe tgv een overtrekkende trogas met een doorstaande sterke NNW wind. Dit kan later op zondag eventueel voor opstuw van het Noordzeeewater zorgen aan de kusten.
Waterhozen zijn zaterdag overdag mogelijk , vooral nabij het IJsselmeer en de NW kusten van NL.
Bron severe weather outlook
gaat dit op goed geluk of is dit te nowcasten?
Zoja, hoe is dit dan te nowcasten?
- hangt een hoos voor of achter de bui?
- gaat de kans van een hoos gepaard met de heftigheid van een bui (de zwaarste buien opwachten??)
- of op zo'n dag juist richten op kleine buitjes die niet door andere buien zijn omringt?
wellicht dat ik dan gewoon in het midden van de afsluitdijk ga staan.
Cool als iemand hier tips heeft en geeft.
gaat dit op goed geluk of is dit te nowcasten?
Zoja, hoe is dit dan te nowcasten?
- hangt een hoos voor of achter de bui?
- gaat de kans van een hoos gepaard met de heftigheid van een bui (de zwaarste buien opwachten??)
- of op zo'n dag juist richten op kleine buitjes die niet door andere buien zijn omringt?
wellicht dat ik dan gewoon in het midden van de afsluitdijk ga staan.
Cool als iemand hier tips heeft en geeft.
1) goed de basis van de wolken in de gaten houden.
2)kwestie van nowcasten
3)hoos hangt voor of zijlings van de bui... nooit erachter!
4)hozen hoeven niet persé van de heftigheid van de bui af te hangen ( al helpt dit wel mee)
morgen een wind van ong 4 / 6 m/sec , dus 3,5 á 4 bft... best gunstig...
mijn ervaring is dat als het TE hard waait , het de rotatie verstoord en heb je op 't laatst alleen maar vlakke basis gezien en geen funnels / hozen .
Groet,
SC | Gewijzigd: 27 augustus 2010, 18:44 uur, door thijmco
NEERSLAG:
Nabij de trog zaterdag overdag een duidelijk convectief signaal, zal allemaal wat meer geïsoleerd zijn dan in HIRLAM12. EC06 geeft ook een duidelijk signaal en het lijkt allemaal te koppelen aan de passage van een (hoogte)trog met een wat koudere bovenlucht.INDECS waardes nog hoog, 60-90%, maar kans op meer dan 50 ontladingen is echter zeer klein. HIRLAM laat al vannacht een aaneengesloten band met buien zien, dit lijkt gezien de overige uitvoer wat overdreven. Op nadering van het hoogtelaag met toename van de onstabiliteit, zien we zaterdagavond in alle modellen de buiigheid weer toenemen.
Maar goed, onweer of niet, aangezien we opbollende stapelwolken gaan krijgen is er hopelijk wel weer eens een gelegenheid om plaatjes te schieten, want die grijze meuk ben ik ondertussen wel zat...
Maar goed, onweer of niet, aangezien we opbollende stapelwolken gaan krijgen is er hopelijk wel weer eens een gelegenheid om plaatjes te schieten, want die grijze meuk ben ik ondertussen wel zat...
idd, een iets opener weerbeeld zou wel welkom zijn ja
Kans is gering, want er worden geen echte supercells verwacht. Gewoon plensbuien met een klapje onweer ertussen door als sausje.