In een sterk barokliene omgeving golft het PF over de Lage Landen. In tegenstelling tot klassieke barokliene situaties komt deze keer de onstabiliteit een rol spelen aangezien zuid van het PF warme lucht zit. Een belangrijke evolutie is de uitdiepende depressie west van onze regio. Deze depressie dipet verder uit in de LU en RI van twee jetstreaks en aan de voorzijde van een UAT. Deze trog zorgt tevens voor een iets krimpende stroming waardoor een TE850 tong over het N van FR tot over het S van B kan trekken met daarin waarden tot 60° wat uiteraard veel is. Net zuid van BE zien we vanavond CAPE waarden rond 1000-1500 J/kg in de opklaringsgebieden maar ook over het zuiden van B moet de CAPE kunnen klimmen boven 500 J/kg. Op zich geen extreme waarde maar dit dan wel in een setting die hoort bij een barokliene omgeving, nl hoge shear (zowel absoluut als storm-relatief) en zowel LL als Deep en voldoende triggering, en lage LCL).
De situatie doet sterk denken aan de gelijkaardige setting van 3 augustus 2008 toen supercells en hozen over onze regio trokken met als toppunt de F4 tornado in het noorden van Frankrijk. Dat zoiets ook nu zal voorkomen is uiteraard onwaarschijnlijk, want zelfs in erg gunstige situaties is de kans op dergelijke fenomenen altijd klein. Doch in het zuiden van BE en N/NE van FR kunnen dynamisch actieve buien ontstaan met kans op wind- en hagelschade. Supercells en een lokale windhoos is daarbij mogelijk. Het is zeker uitkijken ook voor opklaringen waardoor de latente onstabiliteit hoger kan uitkomen. Ook een punt van belang bij het nowcasten is de wind, vooral in hoeverre deze krimpt in het zuiden (dit betekent een hogere SRH).
Na middernacht nemen de kansen snel af. De regenzone zelf en de uitdiepende depressie trekken over NL en kunnen daar nog veel regen opleveren met lokaal steeds kans op wateroverlast.
Bron Severe Weather Outlook Benelux
Nu een waterig zonnetje.
Mischien brengt het gebied uit frankrijk inderdaad wat.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
zoveel regen niet normaal!
vanmorgen ook he?
Vanmorgen lag ik nog lekker te slapen om lekker te genieten van mijn laatste dag vakantie, maar ik hoorde dat het goed tekeer ging vanmorgen, gelukkig kan de sloot hiernaast het water goed aan!
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Zo wees blij dat het meegevallen is.
Ik kwam terug van de tandarst en me hele kamer lag onderwater parket naar de knoppen tv alles zowat.
Ik ben dan ook helemaal over de zeik geweest ff bij terrug komts.
Gelukig wordt alles vergoed door de verzekering:D
Maar dit was/is echt geen pretje.
Ps woon zelf in nootdorp omgeving den haag dus.
Is hier echt erg geweest. ik heb hier dan ook 72 MM gemeten vandaag tot uur of half 4 vanmidag.
hier even de top 5 van nederland (tot 16:47u)
Diepenveen 108.7 mm
Twello 94.8 mm
Vaassen 92.2 mm
Enter 84.8 mm
Almelo Oost 79.8 mm | Gewijzigd: 26 augustus 2010, 16:48 uur, door jones
Diepenveen 108.7 mm
Twello 94.8 mm
Vaassen 92.2 mm
Enter 84.8 mm
Almelo Oost 79.8 mm
Zou dat wel kloppen...
dat is echt zo gigantisch veel regen !
bijna of je een 3 dubbele wolkbreuk hebt....
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Normaal is volgens mij 60mm op heel Augustus. Dus dat is wel aardig veel.
Ja idd
we zitten op het dubbele nu ongeveer
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Ik kwam terug van de tandarst en me hele kamer lag onderwater parket naar de knoppen tv alles zowat.
Ik ben dan ook helemaal over de zeik geweest ff bij terrug komts.
Gelukig wordt alles vergoed door de verzekering:D
Maar dit was/is echt geen pretje.
Ps woon zelf in nootdorp omgeving den haag dus.
Is hier echt erg geweest. ik heb hier dan ook 72 MM gemeten vandaag tot uur of half 4 vanmidag.
Het is mooi dat de verzekering de schade dekt maar....................
De ellende die er mee hebt gun ik geen mens.
Veel sterkte toe gewenst.
De ellende die er mee hebt gun ik geen mens.
Veel sterkte toe gewenst.
Ey henk55,
Ja dankje wel. is alemaal al aardig gedaalt me oververhitting haha. nadat het verzekerd wordt.
Maargoed indd dit gun je echt niemand maar dan ook niemand. hoopte dat over zou zijn de regen maar hoor dat er vanavond en morgen tot einde van de middag nog meer komt ik hou me hart vast wat dat voor problemen zal gaan geven :S
Heb dan handoeken emmers en dwijllen al klaar staan alvast.
Dus mensen wees blij dat jullie erdoor zijn gerolt echt dit is totaal geen pretje meer. snik snik.
*** REGENVAL TUSSENSTAND ***
Mark Wolvenne uit Terwolde mailde mij net met een voorlopige waterstand van 140 mm!!! In Deventer (9 km van Terwolde) valt normaal over de hele maand 59.9 mm, dus in minder dan 24 uur tijd is daar ruim twee keer de totale maandsom gevallen.
Bron: Ed Aldus. | Gewijzigd: 26 augustus 2010, 17:00 uur, door stephanvanloon
Ja dankje wel. is alemaal al aardig gedaalt me oververhitting haha. nadat het verzekerd wordt.
Maargoed indd dit gun je echt niemand maar dan ook niemand. hoopte dat over zou zijn de regen maar hoor dat er vanavond en morgen tot einde van de middag nog meer komt ik hou me hart vast wat dat voor problemen zal gaan geven :S
Heb dan handoeken emmers en dwijllen al klaar staan alvast.
Dus mensen wees blij dat jullie erdoor zijn gerolt echt dit is totaal geen pretje meer. snik snik.
Het is inderdaad geen pretje zoiets. Mja dan betaalt de verzekering alles, maar je blijft wel met het gedoe zitten helaas...
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography