Supercell Eys
Hallo allemaal,
Gisteren stond er best een spannend dagje op de kaarten. Had mezelf voorgenomen niet weg te gaan en in de buurt te blijven, vanwege de barbecue die gepland stond.
Rond 16.00uur begonnen een paar celletjes te ontstaan in de buurt van Maastricht. Ben toen hier niet ver vandaan het veld in gegaan. Daar aangekomen, mocht ik een zeer dreigende lucht aanschouwen richting het Z ZW. Ook richting het zuiden begon een nieuw celletje te groeien. Flinke updrafts gezien daar. In een mum van tijd groeide hij uit tot een pittige cell. Na een tijdje begon er ook wat onweer op te komen. De radar toonde nog steeds een pittige cell richting het ZW die richting Maastricht zou koersen.
Radarbeeld van 16.30uur, ten ZW een pittige cell, ten Z een nieuwe cell ontstaan:
Enkele foto’s van de updraft van het nieuwe celletje ten Z van Maastricht:
Rond 16.15uur ben ik terug naar huis gegaan, familie was aangekomen. Mijn neefje gevraagd of het hem leuk leek eens mee te gaan spotten op de berg in Eys. Aldus meteen vanuit Maastricht de autoweg genomen en op de spotplek in Eys gaan staan.
Rond 16.40 aangekomen op de spotplek en meteen even een radarbeeld gekeken. Celletje zag er nog steeds goed uit. Leek mooi voor ons langs te trekken richting het NO.
Radarbeeld 16.40:
Enkele foto’s van de nog niet gesplitste cell:
Rond 17.00 uur nogmaals een radarbeeld bekeken. Cell begon zich te splitten!
Radarbeeld 17.00:
Radarbeeld 17.15:
De rightmover activeerde nog iets en trok netjes onder mij door. Ik vermoed dat hij over de regio Vaals is getrokken.
Radarbeeld 17.30:
Radarbeeld 17.40:
Rond 17.30uur begon het interessant uit te zien! Stonden nog steeds op de spotplek. Duidelijk fractus te zien die roteerde! Na een tijdje begon het gedeelde achter de bomen ‘rare’ uitzakkingen te vertonen. Zicht werd even geblokkeerd, snel een sprint getrokken waar het zicht weer duidelijk te zien was. Ja hoor! Fractus slierten tot aan de grond! Ben weer snel terug gesprint naar de auto en een stuk verder naar voren gereden. Mocht er iets gebeuren in de buurt konden we de auto snel in duiken.
Enkele foto’s van de fractus slierten die tot aan de grond reikten:
Hierna begon de boel duidelijk rotatie aan te nemen en leek het alsof er steeds ‘iets ‘ naar beneden wilde komen.
Verder zette het niet door, achter ons kwam al gauw de neerslag opdoemen. Heerlijk geluid was dat! Heeft even flink geregend, trok zeer snel over.
De achterkant van de cell:
En tot slot nog een paar panorama’s:
Dit is alweer het einde van het verslag. Ik heb een zeer mooie dag gehad. Had dit voor geen goud willen missen. Helaas geen film opnames, beschik niet over een filmcamera.
Groetjes,
Patrick | Gewijzigd: 24 augustus 2010, 09:08 uur, door Blitz_Maastricht
Neej is geen windhoos meer een funnel en als hy de grond zou raken zou t een tornado worden
en erg mooie foto's | Gewijzigd: 23 augustus 2010, 13:49 uur, door Robin B