Vanaf zaterdag op zondag nacht neemt de kans op onweer toe. Hierbij zijn het vooral de westelijke en noord-westelijke regio's die het meeste kans maken. Echter met meer interessante gedeelte volgt pas later op zondag.
Al vanaf zondag ochtend zullen de eerste onweersbuien ontstaan. Dit gebeurt allemaal in een atmosfeer waar het een en ander aan de hand is. De CAPE loopt op tot plaatselijk 1000J/kg bij een Lift van -5. Twee van de bekenste stabiliteits indices zijn dus onstabiel, maar wat hierbij ook van belang is, is dat het dynamisch interessant is.
Zo loopt de diepe schering plaatselijk op tot rond de 20-25m/s bij een SRH van 100-150m2/s2. Dit is de eigenlijk de grenswaarde waarbij Supercells mogelijk zijn al hangt dit van nog meer factoren af. Laat ik dus duidelijk zijn dat buien kunnen organiseren (multicell en zelfs MCS) waarbij een supercel niet uitgesloten is.
Morgen dus in het hele land kans op onweer. Deze buien kunnen gepaard gaan met zware regenval, (zware) windstoten en hagel. Lijkt dat het oosten en zuid-oosten de beste papieren hebben. Vooralsnog lijkt het het allemaal mee te vallen en is een herhaling van bv. 14 Juli niet aan de orde!
Nee het stelt niet veel voor ehhe effe wat positief blijven joh ,klagen kan morgen avond altijd nog
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Ik vind het behoorlijk wat voorstellen! Tuurlijk kan het allemaal nog heftiger en erger, maar dat maakt het niet ineens oninteressant. Als ik het zo zie brengt het mogelijk nog genoeg spannends met zich mee. Wat mij betreft dan.
Hele kleine kans op supercells maarja jeweet maar nooit
Vanaf zaterdag op zondag nacht neemt de kans op onweer toe. Hierbij zijn het vooral de westelijke en noord-westelijke regio's die het meeste kans maken. Echter met meer interessante gedeelte volgt pas later op zondag.
Al vanaf zondag ochtend zullen de eerste onweersbuien ontstaan. Dit gebeurt allemaal in een atmosfeer waar het een en ander aan de hand is. De CAPE loopt op tot plaatselijk 1000J/kg bij een Lift van -5. Twee van de bekenste stabiliteits indices zijn dus onstabiel, maar wat hierbij ook van belang is, is dat het dynamisch interessant is.
Zo loopt de diepe schering plaatselijk op tot rond de 20-25m/s bij een SRH van 100-150m2/s2. Dit is de eigenlijk de grenswaarde waarbij Supercells mogelijk zijn al hangt dit van nog meer factoren af. Laat ik dus duidelijk zijn dat buien kunnen organiseren (multicell en zelfs MCS) waarbij een supercel niet uitgesloten is.
Morgen dus in het hele land kans op onweer. Deze buien kunnen gepaard gaan met zware regenval, (zware) windstoten en hagel. Lijkt dat het oosten en zuid-oosten de beste papieren hebben. Vooralsnog lijkt het het allemaal mee te vallen en is een herhaling van bv. 14 Juli niet aan de orde!
Mooi stukje geschreven Piet! Complimenten
Dat kaartje ziet er beroerd uit, zit volgens mij nog net in het gele gedeelte
Blijft gewoon afwachten, ze zien de ene keer er weer beter uit de andere
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
vind je het erg als ik jou niet geloof?
Hallo
Ben het hier grotendeels mee eens.
Sorry maar zo goed ziet het er voor een groot deel van het land niet uit.
(bron knmi)
[attachment=43646:waarschu..._land_48.jpg]
Stukje tekst..........
Komende nacht ontwikkelt zich boven de golf van Biskaje een
buienstoring. PVA op hoogte lijkt hier debet aan te zien. De buien
bewegen morgen over Frankrijk verder noordoostwaarts en trekken in de
loop van de middag en avond over het zuidoosten van ons land naar
Duitsland.