quote van Karim: "Nu is het zo dat in de linker uitgang en de rechter ingang er de sterkste zuigkracht voorkomt (divergentie of evacuatie van lucht). Anderzijds staan de linker ingang en rechter uitgang garant voor daalbewegingen (convergentie)."
Vlekken zijn idd jetstreaks begreep ik, thanx. | Gewijzigd: 20 augustus 2010, 21:13 uur, door Tyshane
Vlekken zijn idd jetstreaks begreep ik, thanx.
Divergentie (meteorologie)
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Onder divergentie verstaan meteorologen dat lucht vanaf een bepaalde plaats weg wordt gedwongen in verscheidene richtingen. Wanneer divergentie optreedt nabij het aardoppervlak, kan het tekort aan lucht (onderdruk) enkel worden aangevuld van bovenaf. Er ontstaat dus een neerwaartse beweging, waardoor de luchtdruk aan de grond zal gaan stijgen. Wanneer divergentie optreedt in de bovenlucht (onder de tropopauze) wordt lucht aangezogen van onderaf. Er komt dus een stijgbeweging op gang, en de luchtdruk aan de grond zal gaan dalen. Het omgekeerde van divergentie is convergentie. Convergentie en divergentie komen ook voor in de ingang en uitgang van een jetstreak.
maar goed , we zullen het zien
SC | Gewijzigd: 20 augustus 2010, 22:02 uur, door thijmco
ZULU tijd = UTC tijd
In Nederland geldt ZULU : is 's winters er een uur bij op tellen en tijdens de zomertijd + 2 uur
edit: ( Ik zeg al niks meer loop alweer tig berichten achter.. zie ik)
@SC ik heb je laatst PB gestuurd , received? | Gewijzigd: 20 augustus 2010, 22:12 uur, door Skroei
Thanx! Komt dus overeen met bovenstaande tekst welke ik quote van Karim. Jetstream bevind zich op de hoogte van de tropopauze, komt dus overeen met tweede deel van jouw quote; divergentie = stijgbeweging & convergentie = daalbeweging.
Interessant weer, maar goed we gaan het zien!
Waar kun je die runs bekijken?
Ander vraagje: als er een negatieve LI is in combinatie met een redelijke CAPE, is het dan altijd zeker dat het gaat regenen/onweren of kan het ook gewoon "droog" blijven? En zelfs zonder bewolking?
Nee dat is niet zeker, er zijn meer ingrediënten nodig voor onweer, zoals vocht en een trigger. Hier staat een mooie korte uitleg!
Zondag overdag neemt de bewolking geleidelijk aan verder toe en vooral in het noordwesten kan het af en toe (licht) regenen. In de namiddag en avond maakt met name de zuidoostelijke helft van het land kans op enkele regen- en onweersbuien. De wind neemt toe naar matig uit west tot zuidwestelijke richting en de temperatuur loopt op naar 20 graden langs de kust tot 27 graden in het zuidoosten.
Bedankt voor je antwoord.... zeker een interessant stukje om te lezen!
Ook niet bij bijlagen? Soms gaat het daar juist mis, dan haal ik hem uit mijn post maar staat het plaatje toch in de reactie omdat ik hem niet weg heb gehaald uit de bijlagen.
---
Mooi om te zien dat het hele onweerverhaal in de laatste run nog steeds overeind staat, spannend!