De mensen die langs de westkust wonen hadden gisteren dikke pech. Vanaf de Noordzee werden namelijk steeds lijntjes met buien het land in geblazen en net boven land werden deze nog even extra geactiveerd. Plaatselijk viel in korte tijd veel neerslag en bij diverse buien kwamen onweer, hagel en windstoten voor. Dit in tegenstelling tot het binnenland, want daar was er een groot deel van de dag helemaal niets aan de hand. De zon scheen regelmatig en het bleef op de meeste plekken droog. Er was aan zee duidelijk sprake van convergentielijnen.
Eergisteren werd in deze rubriek al uitgebreid gesproken over het lagedrukgebied dat zich zowel hoger in de atmosfeer als nabij het aardoppervlak de komende dagen bij ons in de buurt bevindt. Gisteren (vrijdag) ligt dit lagedrukgebied boven de Noordzee en wel voor de Britse oostkust. Daar omheen tollen tegen de klok in diverse gebieden met bewolking en buien. Momenteel bewegen die neerslagzones zich dus vanaf de Britse eilanden via het uiterste noorden van Frankrijk, België en de Nederlandse kust weer noordwaarts richting Denemarken en het zuiden van Zweden en Noorwegen. Naar aanleiding van deze route kunt u al opmaken dat er vlakbij ons land een flinke bocht gemaakt wordt. Om precies te zijn, gebeurt dit exact voor onze westkust. Het is juist deze verandering van de windrichting waar we vandaag de stevige buien langs de kust aan te danken hebben.
Een lagedrukgebied in zowel de bovenlucht als aan de grond blaast rondom zijn kern steeds gebieden met bewolking en buien onze kant op.
Convergentie
Om het één en ander uit te leggen, duiken we eerst even iets dieper in het fenomeen convergentie (zijn tegenhanger is overigens divergentie). Dit principe is gemakkelijk uit te leggen als u denkt aan een snelweg. De auto’s zijn in dit geval de lucht. Als er op een rechte snelweg veel auto’s met dezelfde snelheid rijden, zal het niet snel tot een file komen (ophoping van auto’s, ofwel lucht), maar komt er een bocht in de weg, dan gaan de auto’s afremmen en ontstaat wel een file. Er is op dat moment een overschot aan auto’s (lucht) op die plek. Met alle auto’s bij elkaar zou de enige uitweg omhoog zijn. Bij auto’s kan dit natuurlijk niet, maar bij lucht wel. Door een overschot aan lucht gaat de lucht zich omhoog bewegen in zo’n situatie. Er is op zo’n moment sprake van convergentie, luchtstromen komen bij elkaar.
In de bocht die de lucht voor onze westkust moet maken ontstaan steeds ophopingen van lucht. Daar vormen zich lijntjes met stapelwolken en (mits voldoende vocht voorhanden) uiteindelijk (stevige) buien.
Dat er voldoende vocht uit de Noordzee voorhanden was, werd snel zichtbaar op de radarbeelden. Ook hier zie je de buien in lijnvorm de westkust bereiken.
Bij divergentie gebeurt het tegenovergestelde. De bocht in de weg gaat in dit geval juist weer over in een recht stuk. De auto’s geven op dat moment weer gas en er ontstaan gaten tussen de auto’s (lucht). Er is eigenlijk sprake van een tekort en dit moet aangevuld worden. In het geval van lucht is de meest voor de hand liggende optie vanaf boven. Hier ontstaan op zo’n moment dalende luchtbewegingen op de plek van de divergentie.
Wrijving
Rondom het lagedrukgebied voor de Britse kust maakt de lucht ongeveer voor onze kust een bocht naar links. We spreken dan van een krimpende wind. Er is in dit geval door die ‘bocht’ al sprake van stijgende luchtbewegingen en eenmaal boven land worden die nog eens extra gevoed. Als de wind vanaf zee het land op waait, heeft hij namelijk ook de natuurlijke neiging om iets te krimpen. Boven zee wordt de wind nauwelijks afgeremd door wrijving, maar eenmaal boven land gebeurt dit juist wel. De infrastructuur maakt dat de lucht minder hard kan waaien, waardoor er een ophoping van lucht ontstaat. Door de wrijving neemt dus de windkracht af. Ten gevolge daarvan wordt ook de zogeheten corioliskracht kleiner – een kracht die wordt veroorzaakt door de draaiing van de aarde en één van de schijnkrachten is die samen de richting en snelheid van de wind bepalen –, waardoor de wind een natuurlijke bocht naar links zal maken (krimpen).
Op deze kaart geven de gele lijnen ongeveer aan waar zo'n draaiing van de wind (windsprong) optrad.
Stijgende lucht
We hebben nu dus al een stijging van de lucht boven zee (door het maken van die bocht) en ook boven land ontstaan door die wrijving van de wind nog eens extra stijgbewegingen. Stijgende lucht (onstabiliteit) betekent in veel gevallen vorming van bewolking en als er voldoende vocht aanwezig is ook buien of regen. Op de punten waar de lucht eventjes een extra zetje omhoog krijgt, zien we vandaag lijntjes met stapelwolken ontstaan en met voldoende vocht voorhanden uit de Noordzee worden dit snel (stevige) buien. Deze buienlijnen trokken vandaag achter elkaar onze westkust op. Door de eerdergenoemde ‘bocht’ komen de buien ook niet zo heel ver het land op en blijven vooral in de kuststrook hangen.
Bron: Meteo Consult
Wat ik heel apart vind is dat we nu ineens met een oost - zuidoost wind te maken hebben. Weet jij of er een kans is dat we iets meekrijgen van die flinke storing in ZW Fr?
Wat ik heel apart vind is dat we nu ineens met een oost - zuidoost wind te maken hebben. Weet jij of er een kans is dat we iets meekrijgen van die flinke storing in ZW Fr?
er zit volgens mij wel een gedeelte in belgie