Gister toch nog even op pad gegaan met camera om te proberen om iets vast te leggen.
Ben iets uit Arnhem gereden om toch minder last van het stads licht te hebben en ik wou niet te ver weg want ik moest de volgende dag toch gewoon vroeg op.
Aangezien ik niet ervaren ben in sterrenfotografie moest ik natuurlijk eerst weer ff klink kloten met mijn instellingen.
Nadat ik op gevoel alles had ingesteld ben ik gaan zitten en gaan genieten. Hele mooie sterren gezien. Lange vegen door de lucht die soms 10 seconde bleven hangen. Zo extreem heb ik het zelf nog nooit gezien.
Met mijn camera met mijn "op gevoel" instellingen heb ik er toch nog 3 te pakken gekregen.
dit was de eerste:
Heel zwak linksbovenin.
Ook is de Grote Beer daar duidelijk te zien.
Ondanks de wolk toch nog wat onduidelijk zichtbaar.
Vervolgens ging ik draaien om de wolken zo min mogelijk erop te krijgen.
Helaas kreeg ik toen ook wat last van condens op mijn lens...
Ik schoot toen wel de duidelijkste.
Links.
Niet enorm groot maar wel duidelijk!
Daarna ben ik weer gaan draaien ivm de wolken. Weer de horizon erop en toen pakte ik nog een hele felle die niet zo fel op de foto staat.
Midden rechts.
Echter blijft het moeilijk om ze te pakken.
Ik heb een paar keer een hele mooie over zien komen die recht door mijn lens moest gaan. Maar die zag ik dan weer niet terug op de foto. Heel vreemd waarom die er dan niet op staan aangezien ik wel andere heb kunnen vangen.
Iemand tips qua instellingen om ze beter te pakken?
Rond 2 uur toen het meer begon dicht te trekken ben ik gegaan.
Groet,
Freek
Volgens mij is het lastige dat wij onze camera's (ala EOS 400D) ergens tussen de 10 en 30 sec open moeten zetten willen we de sterren erop krijgen. Een meteoor duurt maar 1 seconde en komt er dan dus niet op. Als je er vanuit gaat dat ze dezelfde helderheid hebben als de sterren, die komen er met 1 sec sluitertijd ook niet op.
Het enige wat je moet proberen is een sluitertijd van ~5sec te halen, en daarbij zichtbaar de sterren er duidelijk en helder op. Lukt dat niet, dan wordt et echt lastig.
opties zijn zo hoog mogelijke ISO en een laag F getal.
De nieuwste NIKON camera's kunnen volgens mij goed schieten op ISO3200, en misschien ook wel ISO6400. Met een F2.8 lens moet het onder heldere omstandigheden wel lukken om met 5 sec sluitertijd een mooie hemel te krijgen denk ik.
Volgens mij is het lastige dat wij onze camera's (ala EOS 400D) ergens tussen de 10 en 30 sec open moeten zetten willen we de sterren erop krijgen. Een meteoor duurt maar 1 seconde en komt er dan dus niet op. Als je er vanuit gaat dat ze dezelfde helderheid hebben als de sterren, die komen er met 1 sec sluitertijd ook niet op.
Het enige wat je moet proberen is een sluitertijd van ~5sec te halen, en daarbij zichtbaar de sterren er duidelijk en helder op. Lukt dat niet, dan wordt et echt lastig.
opties zijn zo hoog mogelijke ISO en een laag F getal.
De nieuwste NIKON camera's kunnen volgens mij goed schieten op ISO3200, en misschien ook wel ISO6400. Met een F2.8 lens moet het onder heldere omstandigheden wel lukken om met 5 sec sluitertijd een mooie hemel te krijgen denk ik.
Zou 'm niet op ISO 3200 zetten, ben dan bang dat je heel veel last van ruis gaat krijgen op de uiteindelijke foto's. Ik denk dat het beste dan is om tot rond de ISO 200 te gaan.
Een paar tips (uit eigen ervaring):
- Diafragma niet op het laagst zetten, maar een enkele waarde hoger
- Scherpstellen op een heldere ster
- Eventueel met je objectief inzoomen op een heldere ster, de camera laten focussen. Als jij je objectief terug draait naar 18 mm (of nog lager, indien mogelijk) zijn ze ook nog steeds scherp
- Iso-waarde op 800 zetten
- Domweg door fotograferen, dan is het altijd wel een keer raak!
Uit ervaring met bliksemfotografie heb ik ook wel eens dat een bliksem er niet op staat. Dat komt gewoon omdat de bliksem te kort en niet fel genoeg is voor jouw instellingen. Ik zou mijn Iso NOOIT hoger zetten. Daardoor wordt de foto alleen maar korreliger. Wat hier wel een voordeel van is, is dat je de minder heldere sterren of bliksems wel op de foto kan zetten. Het is dus waar je voor kiest. korrelig en lichter, of strakker en donkerder. Ik houd de ISO op 100. Ik zou alleen met mijn diafragma spelen.
Daarbij maakt het diafragma per lens erg veel uit. Meestal is de lens scherper als je hem een stap of 2 hoger zet,maar daar lever je ook weer lichtgevoeligheid voor in (bijv F2.8>F3.5). Ik zou zeggen, koop in elk geval een remote, zodat je de ontspan knop kan locken. Zet hem op een statief en laat je camera voltijd foto's schieten.
Als tip voor een lens zijn de prime lenzen (28mm of de goedkope 50MM, vaste beeldafstand) met een F1.8 wel goed. De 50mm is volgens mij voor onder de 150,- te krijgen.
(http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=F1.8)
Ik ga een kijken naar deze instellingen.
Helaas word het weer even wachten op een nieuwe sterrenregen maar dit is wel iets wat ik wil gaan aanhouden.
de 50mm F1.8 staat nog op mijn verlanglijstje. daar kan ik zeker in de toekomst mee gaan experimenteren.
Ja, Ik heb er liever iets op met wat meer ruis dan dat is alles mis.
Thx voor jullie inbreng!
Ik hou jullie op de hoogte:D