Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13
Actueel
1 / 4

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 augustus 2010, 13:06 uur | Bericht #146944
Hoi allen,

Gister toch nog even op pad gegaan met camera om te proberen om iets vast te leggen.
Ben iets uit Arnhem gereden om toch minder last van het stads licht te hebben en ik wou niet te ver weg want ik moest de volgende dag toch gewoon vroeg op.

Aangezien ik niet ervaren ben in sterrenfotografie moest ik natuurlijk eerst weer ff klink kloten met mijn instellingen.
Nadat ik op gevoel alles had ingesteld ben ik gaan zitten en gaan genieten. Hele mooie sterren gezien. Lange vegen door de lucht die soms 10 seconde bleven hangen. Zo extreem heb ik het zelf nog nooit gezien.

Met mijn camera met mijn "op gevoel" instellingen heb ik er toch nog 3 te pakken gekregen.

dit was de eerste:

Perseiden_TAG.JPG
Heel zwak linksbovenin.

Ook is de Grote Beer daar duidelijk te zien.
Ondanks de wolk toch nog wat onduidelijk zichtbaar.

Vervolgens ging ik draaien om de wolken zo min mogelijk erop te krijgen.
Helaas kreeg ik toen ook wat last van condens op mijn lens...
Ik schoot toen wel de duidelijkste.

Perseiden_2_TAG.JPG
Links.

Niet enorm groot maar wel duidelijk!

Daarna ben ik weer gaan draaien ivm de wolken. Weer de horizon erop en toen pakte ik nog een hele felle die niet zo fel op de foto staat.

Perseiden_3_TAG.JPG
Midden rechts.

Echter blijft het moeilijk om ze te pakken.
Ik heb een paar keer een hele mooie over zien komen die recht door mijn lens moest gaan. Maar die zag ik dan weer niet terug op de foto. Heel vreemd waarom die er dan niet op staan aangezien ik wel andere heb kunnen vangen.

Iemand tips qua instellingen om ze beter te pakken?

Rond 2 uur toen het meer begon dicht te trekken ben ik gegaan.

Groet,
Freek
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Tyshane
Lid
13 augustus 2010, 15:08 uur | Bericht #146977
Gaaf hoor, zijn mooie foto's geworden, zeker foto 1 een plaatje.
Waarom deze advertentie?
13 augustus 2010, 17:30 uur | Bericht #147024
Zijn mooie plaatjes geworden....
13 augustus 2010, 18:09 uur | Bericht #147031
He mooie plaatjes man!

Volgens mij is het lastige dat wij onze camera's (ala EOS 400D) ergens tussen de 10 en 30 sec open moeten zetten willen we de sterren erop krijgen. Een meteoor duurt maar 1 seconde en komt er dan dus niet op. Als je er vanuit gaat dat ze dezelfde helderheid hebben als de sterren, die komen er met 1 sec sluitertijd ook niet op.

Het enige wat je moet proberen is een sluitertijd van ~5sec te halen, en daarbij zichtbaar de sterren er duidelijk en helder op. Lukt dat niet, dan wordt et echt lastig.
opties zijn zo hoog mogelijke ISO en een laag F getal.

De nieuwste NIKON camera's kunnen volgens mij goed schieten op ISO3200, en misschien ook wel ISO6400. Met een F2.8 lens moet het onder heldere omstandigheden wel lukken om met 5 sec sluitertijd een mooie hemel te krijgen denk ik.

13 augustus 2010, 19:00 uur | Bericht #147046
Citaat van DaOverclocker, vrijdag 13 augustus 2010, 18:09 uur He mooie plaatjes man!

Volgens mij is het lastige dat wij onze camera's (ala EOS 400D) ergens tussen de 10 en 30 sec open moeten zetten willen we de sterren erop krijgen. Een meteoor duurt maar 1 seconde en komt er dan dus niet op. Als je er vanuit gaat dat ze dezelfde helderheid hebben als de sterren, die komen er met 1 sec sluitertijd ook niet op.

Het enige wat je moet proberen is een sluitertijd van ~5sec te halen, en daarbij zichtbaar de sterren er duidelijk en helder op. Lukt dat niet, dan wordt et echt lastig.
opties zijn zo hoog mogelijke ISO en een laag F getal.

De nieuwste NIKON camera's kunnen volgens mij goed schieten op ISO3200, en misschien ook wel ISO6400. Met een F2.8 lens moet het onder heldere omstandigheden wel lukken om met 5 sec sluitertijd een mooie hemel te krijgen denk ik.

Zou 'm niet op ISO 3200 zetten, ben dan bang dat je heel veel last van ruis gaat krijgen op de uiteindelijke foto's. Ik denk dat het beste dan is om tot rond de ISO 200 te gaan.
IridiuM
Lid
13 augustus 2010, 19:12 uur | Bericht #147048
Leuke foto's! Mooie sfeerplaatjes.

Een paar tips (uit eigen ervaring):
- Diafragma niet op het laagst zetten, maar een enkele waarde hoger
- Scherpstellen op een heldere ster
- Eventueel met je objectief inzoomen op een heldere ster, de camera laten focussen. Als jij je objectief terug draait naar 18 mm (of nog lager, indien mogelijk) zijn ze ook nog steeds scherp
- Iso-waarde op 800 zetten
- Domweg door fotograferen, dan is het altijd wel een keer raak!
Pgs3000
Lid
13 augustus 2010, 19:22 uur | Bericht #147053
mooie foto's!

Uit ervaring met bliksemfotografie heb ik ook wel eens dat een bliksem er niet op staat. Dat komt gewoon omdat de bliksem te kort en niet fel genoeg is voor jouw instellingen. Ik zou mijn Iso NOOIT hoger zetten. Daardoor wordt de foto alleen maar korreliger. Wat hier wel een voordeel van is, is dat je de minder heldere sterren of bliksems wel op de foto kan zetten. Het is dus waar je voor kiest. korrelig en lichter, of strakker en donkerder. Ik houd de ISO op 100. Ik zou alleen met mijn diafragma spelen.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
14 augustus 2010, 08:38 uur | Bericht #147120
Tja een hoge ISO of niet? Ik zou eerst zo hoog mogelijk proberen, dan heb je de meeste kans dat ze erop komen. Heb je ze erop, kan je de volgende keer altijd nog naar lagere ISO gaan. Tenslotte heb ik liever een foto met beeld en ruis, dan helemaal niets. Maar met ISO 200 zie je volgens mij 0,0 met een sluitertijd van ~5sec. Dan moet je wel >30sec gebruiken. Dat is leuk om sterren te fotograferen ( al bij 30 sec verplaatsen de sterren zich helaas al een klein beetje), maar niet voor vallende sterren.
Daarbij maakt het diafragma per lens erg veel uit. Meestal is de lens scherper als je hem een stap of 2 hoger zet,maar daar lever je ook weer lichtgevoeligheid voor in (bijv F2.8>F3.5). Ik zou zeggen, koop in elk geval een remote, zodat je de ontspan knop kan locken. Zet hem op een statief en laat je camera voltijd foto's schieten.
Als tip voor een lens zijn de prime lenzen (28mm of de goedkope 50MM, vaste beeldafstand) met een F1.8 wel goed. De 50mm is volgens mij voor onder de 150,- te krijgen.
(http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=F1.8)
16 augustus 2010, 09:13 uur | Bericht #147526
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga een kijken naar deze instellingen.

Helaas word het weer even wachten op een nieuwe sterrenregen maar dit is wel iets wat ik wil gaan aanhouden.

de 50mm F1.8 staat nog op mijn verlanglijstje. daar kan ik zeker in de toekomst mee gaan experimenteren.

Ja, Ik heb er liever iets op met wat meer ruis dan dat is alles mis.

Thx voor jullie inbreng!
Ik hou jullie op de hoogte:D
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 500 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 500, lezen 25 mensen het topic "Winter 2010 discussietopic deel 13".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden