Wat we er tegen kunnen doen? Tegen de stormen niets, behalve die alu-hoedjes dan, maar in feite heb je nog 2 jaar om minder afhankelijk te worden van elektra. Tevens is een uitgebreid noodpakket samenstellen wel handig vrees ik. Kaarsen aan, potje kaarten, dekentje om, back to basic.
Inderdaad en helemaal mee eens. Dan maar geen electronica. Al klinkt dat makkelijker dan het waarschijnlijk zal zijn. Denk aan medische apparatuur en b.v. internet mbt het weer. Toch heeft het ook voordelen, lekker back to basic. Voor de één een droomscenario en de ander een doomscenario.
heerlijk genieten van de sterrenhemel !!!
....en het scheelt natuurlijk weer in je energie-rekening !!!
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
Precies wel. Als het echt zou gebeuren, weten niet half wat ons te wachten staat. (dat bedoel ik met vise versa in m'n vorige bericht). Ik denk dat dat makkelijke denken komt, omdat het ons moeilijk voor te stellen is dat er eens een keer iets desastreus te wachten zou kunnen staan, omdat we alles altijd nog gewoon kennen van hoe het nu gaat. Je pakt effe je auto, je koopt effe iets bij de supermarkt, ik stuur wel effe een mailtje of ik bel wel even terug. Inderdaad hoef je dan niet echt op medische hulp te rekenen en ook douchen wordt een probleem. Water koken lukt dan denk ik ook niet meer zonder gaslevering. Hele simpele dingen gaan dan niet meer.
Dat vind ik juist het angstaanjagende: Zolang er niks desastreus gebeurd, blijven mensen denken dat het allemaal wel meevalt en is er niets te vrezen. Maar zodra er echt iets zou gebeuren, en ik snap heel goed dat dat moeilijk is voor te stellen, dat heb ik zelf ook, dan sta je met je handen in het haar en breekt er paniek uit met alle gevolgen van dien.
En bovendien is voor de meeste mensen "de onbekende ruimte" niet iets waar men het zomaar dagelijks over heeft. Dergelijke rampen vanuit de ruimte immers, "bestaat alleen maar in films".
"Wij" mensen weten ook niet half wat voor enge dingen er boven ons hoofd afspelen, omdat we er doorgaans niet mee bezig zijn. Iedereen heeft het druk met z'n eigen dingen, totdat ze verstoord worden door...
Of je hebt er ook mensen bij zitten die vinden dat we dit soort onzin niet moeten geloven (las elders op internet een dergelijke reactie). Zolang er niks gebeurd, hebben ze een punt, maar als er wel iets gebeurd, dan zullen ze het moeten toegeven aan de mensen die het zagen aankomen.
Alle tijd om na te denken, wat ik zou doen als het gebeurd. En als de gevolgen zichtbaar worden, afhankelijk van hoe erg het wordt, geef ik nog wel even het een en ander aan geld uit voordat het echt een ramp wordt. | Gewijzigd: 10 augustus 2010, 18:35 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
zonder allerlei fabeltjes de wereld in te helpen, zoals met onweer & bliksem is gebeurd.
De meest bekende cyclus in zonneactiviteit is de 11 jarige, dus om de 11 jaar hebben we
sowieso een piek. Deze cyclus kan ook iets korter of langer zijn, en variëren in sterkte.
Er zijn overigens meerdere cycli.
het vervelende (zoals al aangegeven) is dat wij mensen nogal afhankelijk zijn van elektriciteit.
De röntgen- en gammastraling van een zonnestorm dringt gelukkig niet door tot het oppervlak
van de aarde, maar wordt door de magnetosfeer tegengehouden. Dit gaat dan wel gepaard met
noorderlicht, en gigantische elektrische stromen in de atmosfeer. Deze stromen wekken door
inductie weer stromen op in geleiders op het aardoppervlak.
Als dit de transformatoren in onze elektriciteitsnetwerken beschadigd dan kun je nog wel even
een poos wachten voordat deze zijn gerepareerd, ze liggen niet bij de bouwmarkt in het schap.
Ik mag hopen dat we de zonnestormen aan zien komen. zodat de netwerken op tijd
uitgeschakeld kunnen worden...
zonder allerlei fabeltjes de wereld in te helpen, zoals met onweer & bliksem is gebeurd.
De meest bekende cyclus in zonneactiviteit is de 11 jarige, dus om de 11 jaar hebben we
sowieso een piek. Deze cyclus kan ook iets korter of langer zijn, en variëren in sterkte.
Er zijn overigens meerdere cycli.
het vervelende (zoals al aangegeven) is dat wij mensen nogal afhankelijk zijn van elektriciteit.
De röntgen- en gammastraling van een zonnestorm dringt gelukkig niet door tot het oppervlak
van de aarde, maar wordt door de magnetosfeer tegengehouden. Dit gaat dan wel gepaard met
noorderlicht, en gigantische elektrische stromen in de atmosfeer. Deze stromen wekken door
inductie weer stromen op in geleiders op het aardoppervlak.
Als dit de transformatoren in onze elektriciteitsnetwerken beschadigd dan kun je nog wel even
een poos wachten voordat deze zijn gerepareerd, ze liggen niet bij de bouwmarkt in het schap.
Ik mag hopen dat we de zonnestormen aan zien komen. zodat de netwerken op tijd
uitgeschakeld kunnen worden...
ook al schakel je een netwerk uit, ontvangt de satelliet nog altijd de volle lading...
Jazeker leuke film.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/