Niet al te slimme opmerkingen van jou, opwarming heeft niks te maken met waar jij woont maar wordt wereldwijd bekeken.
Er is wel degelijk een opwarming als je de gemiddelde wereldtemperaturen bekijkt, die zijn elke maand recordhoog sinds de metingen. Maar of dit door de mensheid komt dat betwijfel ik zelf ook, er is een opwarming maar zoals jij zegt de cyclus van de aarde.
Al dat geklaag!
Als het geen geklaag over de regen is, dan klagen we wel over dat de aarde opwarmt. Tsssss..
:)
Doe mij maar een heerlijk tropisch klimaatje. Veel zon, veel korte rokjes, de Oostervaarders plassen vol zeearenden, de Veluwe vol linksen en elke dag 3 waterhozen op het ijselmeer!
En inderdaad: natuurlijke cyclus door de zon, die ook effect op andere planeten heeft. Sterk dat onze vervuiling (die niet te ontkennen is, me dunkt) ook de opwarming in de rest van ons zonnestelsel op z'n geweten heeft. Temperaturen hoogste sinds de metingen begonnen? Wasda; 100 jaar geleden? Da's een minieme tijdsspanne!
Gaaf dat ze zulke oude permafrost gevonden hebben, zo vlakbij. Superinteressant onderzoeksmateriaal, ben benieuwd wat ze er wijs uit zullen worden. | Gewijzigd: 9 augustus 2010, 04:04 uur, door Richardus
Qua winters heb je inderdaad een cycli van 25 a 30 jaar dat er koudere winters zijn en 25 a 30 jaar wat warmere winters op het noordelijk halfrond. dit heeft inderdaad met de baan van de aarde te maken die 'bounced' van elliptisch naar rond en vice versa.
Daarnaast is de kans op koudere winters en mildere temps op korte termijn aannemelijker omdat het smeltwater van de noordpool en groenland(zoetwater) de warme golfstroom doet afremmen. De warme golfstroom is verantwoordelijk voor ons milde zeeklimaat. zoet smeltwater drijft nl. op zout zeewater en uit metingen blijkt dat de warme golfstroom sinds 2004 al aan het afremmen is.
Gevolg als de warme golfstroom afneemt is dat hier in de winter veel koudere temps gehaald gaan worden. en op den duur het ijs op de noordpool weer in omvang zal gaan toenemen.
dit laatste is overigens op korte termijn lees 10 tallen jaren. op veel langer termijn zal in inderdaad de aarde wat warmer worden ivm de cycli van de baan die in de opwarmende fase zit.