Tot 3 maal aan toe nu
Edit: vind het vage bliksem omdat het even een hele korte maar harde knal is, meestal hoor je wel wat nagerommel, maar in dit geval dus absoluut niet | Gewijzigd: 4 augustus 2010, 14:48 uur, door Brian
In totaal 2 donderklappen gehoord.
Zitten inderdaad een paar flinke jongens tussen daar aan de overkant van de plas. Toch wel een leuk weertype dit, de ene hoogtetrog is nog niet vertrokken of de volgende dient zich al weer aan. Vorige week hadden we hier een voltreffer aan het begin van de nacht. Volwaardige wolkbreuk met een flink aantal zware klappers. Kan vanavond lokaal op de nu naderende hoogtetrog gemakkelijk weer gebeuren. Progtemps laten de boel tot behoorlijke diepte onstabiel worden. Laat dat warme zeewater nog maar even zijn werk doen . | Gewijzigd: 4 augustus 2010, 16:09 uur, door marsel
Zie ik daar rond Utrecht een soort bow-echo onstaan en opsplitsen?
Wie weet er meer van?
Zie ik daar rond Utrecht een soort bow-echo onstaan en opsplitsen?
Wie weet er meer van?
Lijkt me niet pik!
Variatie op een squall-line die kan voorkomen bij een goed ontwikkeld exemplaar. Door inwerking van hoogtewinden op de achterkant van de buienlijn (Rear Inflow Jet) kan deze bol gaan staan tegen de trekrichting in. Dit geeft op radarbeelden een boogvormige echo.
Bij een bow-echo is het belangrijk om met name de noordelijke helft van de formatie te observeren.
Goed ontwikkelde bow-echo-formaties zijn ruwweg om en nabij 100 kilometer groot en kunnen één of meerdere supercellen bevatten. Ze kunnen zeer zwaar weer brengen met alle gevaren van dien