Noodweer heeft in de afgelopen dagen in Kroatië voor veel hinder gezorgd, zware regenval dat gepaard ging met hagel en onweer zorgde voor overstromingen en aardverschuivingen. In Istrië, wat in het noordwesten van Kroatië ligt kwamen er aardverschuivingen, als gevolg van de extreem grote hoeveelheid regen die viel. In Buje, wat gelegen is aan de westkust viel in 6 uur tijd 119mm aan neerslag, in Brtonigla wat eveneens gelegen aan de westkust viel respectievelijk een slordige 100mm aan neerslag. Ter vergelijking, in 6 uur tijd viel meer regen dan normaal in juli. De neerslaghoeveelheden die zijn gevallen zijn bijna 2 maal zoveel als dat er in de gehele maand valt.
Ook in Triëst viel veel neerslag, daar is tot nu toe zo'n 76mm opgevangen. In Pazin, wat een plaats op het Kroatische schiereiland Istrië werd ongeveer 60mm neerslag geregistreerd. Het weer lijkt nu aardig hersteld te zijn in Kroatië, tot en met volgende week is het zonnig en van tijd tot tijd wisselen wolkenvelden en opklaringen elkaar af bij een temperatuur van zo'n 27-30 graden.
Bron WeerDirect
Ik ben gisteren teruggekomen van mijn vakantie in Kroatie. Ben naar een eiland nabij Trogir geweest. We hebben vrijdagavond noodweer gehad, kolkende luchten. Foto's gemaakt.. Zal deze hier nog plaatsen, maar nu eerst even bijkomen.. was vannacht om 00:30 thuis..
Waar dit over gaat betreft een gebied wat ongeveer 50-70 km ten noorden daarvan ligt.
Normaal zit ik er in deze periode ieder jaar alleen dit jaar gekozen voor Toscane.