In Vivian, een plaats in South Dakota is naar alle waarschijnlijkheid een record verbroken wat betreft de grootte van hagel. De hagelsteen werd afgelopen vrijdagavond gevonden bij een ranche, in de buurt van de stad van Vivian. De hagel had een diameter van bijna 20 centimeter en had een omtrek van 45 centimeter. Volgens National Weather Service meteoroloog Billy Williams is dit naar alle waarschijnlijkheid een nieuw record en ook de grootst gemeten hagelsteen ooit op aarde. Het vorige record stond op naam van Aurora wat gelegen is in Nebraska, daar werd op 22 juni 2003 een hagelsteen gevonden van bijna 18 centimeter met een omtrek van 47.5 centimeter.
De leden van het National Climate Extremes zullen deze week bijeen geroepen worden om de hagelsteen te evalueren en om te bepalen of het daadwerkelijk om een record gaat. Leslie Scott, die de mogelijk grootste hagelsteen ter wereld heeft gevonden, zei dat er ongeveer drie centimeter verloren is gegaan omdat het de steen gevonden was enkele uren na de storm. De lokale weerdienst gaf hem de opdracht om de hagelsteen in een afgesloten plastic zak te stoppen en het in de vriezer te leggen. Leslie Scott zei: "Als ik wist dat het een record zou zijn, dan had ik naar grotere gezocht. Er waren veel groter dan de degenen die ik heb. Mijn moeder zag er een die zo groot was als een voetbal.
Bron: Weerdirect | Gewijzigd: 29 juli 2010, 11:40 uur, door MarkNL
Mijn moeder zag er een die zo groot was als een voetbal.
Bron: Weerdirect
Wow een hagelsteen zo groot als een voetbal. Dat lijkt me wel heel sterk, ik kan me niet voorstellen dat een hagelsteen zo groot in 1 stuk op de grond zou liggen. Dan denk ik meteen aan de film " The day after tomorrow" In die film vielen complete stukken ijs uit te lucht
De hagelsteen waarover ik schrijf heeft een omtrek van 45 centimeter, wat al enorm is. Een voetbal heet een omtrek van 68 centimeter. Dus niets is onmogelijk.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Citaat van Svenn, donderdag 29 juli 2010, 14:09 uur ...ben benieuwd naar de schade van die hagelbui. Daar hoor je vreemd genoeg niks over.
Ik ook en kwam toevallig net dit tegen:
Hailstones broke through roofs, leaving fist-size holes in interior ceilings. They smashed through windshields, causing at least five injuries in cars stranded along I-90.
“I’ve got 19 holes in my roof. Three of them go all the way through my ceiling,” said Lisa Patrick, manager of the Coffee Cup in Vivian. “And it wasn’t just my house; it was every house in town.”
bron