Tijdens mijn reis richting Emmen op maandag 12 juli 2010 merkte ik dat we slecht weer zouden krijgen. Eenmaal aangekomen in Emmen, of beter gezegd in Klazienaveen, zag ik een enorme rolwolk of shelf cloud (weet niet precies welke van de twee) aankomen. Vanaf dat moment, zo rond 13:30 uur, begon het te regenen en enorm te waaien. Ik kreeg gelijk beelden voor me die je altijd op tv ziet bij bijvoorbeeld Storm Chasers. In Klazienaveen hadden we alleen lichte schade aan bomen en dergelijke. Nog geen twee uur later las ik het volgende bericht op Emmen.nu
maandag 12 juli 15:38
MEPPEN - Over de grens bij Zwartemeer, in het Duitse Emsland, heeft een tornado veel schade aangericht. Huizen zijn beschadigd, dakpannen vlogen door de lucht en bomen knakten als luciferstokjes. Ook vloog een compleet dak van een supermarkt door de lucht, zo meldt de Meppener Tagespost. Een Emmer-Compascuumse maakte een filmpje van de schade. Klik op yfrog.com om de opname te zien.
Gefascineerd door dit nieuwsbericht wilde ik toch, samen met oom en tante en neefjes, de schade maar opnemen (Klik hier voor de schadefoto's). We zijn bij Twist, Georgsdorf en Meppen geweest (in dat driehoekje). Er was inderdaad aanzienlijke schade aan huizen en bomen. Nu wil ik eigenlijk alleen weten: was dit een tornado of niet? De bijlagen zijn beelden van Buienradar.
Klik hier voor de schadefoto's
Reacties gewenst | Gewijzigd: 25 juli 2010, 20:31 uur, door Jeroen92