We waren op een verjaardagsfeest op het platteland en daardoor hadden we een schitterend uitzicht o.a. op het westen.
Er werd die avond zwaar onweer verwacht, nou dat hebben we gekregen, vanuit het westen werd de lucht steeds dreigender, de kleuren licht grijs gingen over naar zeer donker grijs/staalblauw, de wolken leken wel te kolken, terwijl de onweers aktiviteiten van uit het westen steeds meer toe namen kregen de wolken een steeds dreigender groenere kleur, onwerkelijk beangstigend en mooi tegelijk, iedereen keek verontrust naar het spectakel wat zich boven ons hoofd afspeelde, ik kneep hem als een oude dief want ik had de avond ervoor thuis de video Twister gekeken.
Het duurde niet lang of de eerste mega druppen vielen uit de wolken, gevolgd door een helse stortbui met veel bliksem en gedonder, het zicht was nog geen 10 mtr. èèn groot water gordijn smakte uit de hemel.
Het stotregenen duurde een minuut of 5 en ging toen over op normaal regen wat na een 15 min. ophield.
De bui trok verder naar het oosten, de lucht klaarde op en na een kwartier verscheen de eerste hemels blauwe plekken alweer aan de lucht.
Iedereen was opgelucht, en we hebben verder een plezierige verjaardag kunnen vieren.
Maar zo'n beleving vergeet je nooit meer.
ik baal (helemaal nu ik de timelapse heb gezien) dat ik niet in het oosten was die dag..
Toch een interresant stukje, thanks jan
Zelf had ik al een theorie ontwikkeld maar die blijkt dus niet juist.
Ik dacht dat het te maken had met de brekingsindex van licht in lucht bij verschillende temperaturen en of vochtigheidsgraden.
die ook andere kleuren verklaard:
http://members.chello.nl/j.baartse/wolkena.../woorden_g.html
Er is niets uitgewezen en het zijn theorieën, dus om nu vol op te roepen dat er niets mee te maken heeft is een beetje onzin
er kwam me ook een storm uit voort... niet te zuinig!
ik zou wel graag eens weten wat er dan precies gaande is en dit is een fenomeen die ik maar al te graag nog eens op een foto zou willen te pakken krijgen, zij het dan op zijn minst vlakbij een veilig onderkomen.
En om even een beetje te hakken:
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zaterdag 24 juli 2010, 9:22 uur Bohren�s theorie gaat er vanuit dat gebroken rood (avond)zonlicht in combinatie met de filtering ervan door de van nature blauw gekleurde waterdeeltjes in buienwolken het groene schijnsel veroorzaakt.
Een eigenschap van water is dat het kleurloos is. Dus in mijn ogen is voornoemde theorie gestoeld op onwaarheid.
Dat een wolk wit of zwart is heeft daar niets te maken.
Lees even dit stukkie voor wat meer diepgang: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rayleighverstrooiing
Ook is alleen de lucht groen, niet de wolk. | Gewijzigd: 24 augustus 2011, 01:06 uur, door Arends