Ons eerste zicht op de bui
Weer even een stukje verder gereden naar onze vaste uitkijkplaats
Dreigende luchten
Ineens doemde daar een wallcloud op
Roterende fractus onder de wallcloud, niet echt een funnel te noemen
Er verscheen een inflowtail aan de wallcloud
Panorama foto van het geheel
Daarna weer even een stukje verder gereden
En ineens was daar die funnel. De losse flarden fractus roteerde snel om de donkere as in het midden, erg bijzonder om te zien. Deze trok razendsnel over ons heen waardoor ik helaas niet de tijd heb gehad om er een filmpje van te maken, waarin de rotatie te zien is.
Ook aan de achterkant flink turbulente luchten.
Stapelwolken stijl de lucht in.
Onverwachts toch weer een mooie cel te pakken gehad! | Gewijzigd: 25 juli 2010, 22:38 uur, door Narmolanya
[attachment=42365:onweer23...10jbos16.jpg]
Onverwachts toch weer een mooie cel te pakken gehad!
Die is mooi zeg. Heb vandaag de hele dag naar de lucht lopen staren, wat een fantastische wolkenpartijen tegen de blauwe lucht. Helemaal top! (maar helaas geen camera voor hande.... )
Een tornado is pas een tornado als deze de grond heeft geraakt. Tuba/ funnel zijn termen die worden gebruikt voor een tornado die de grond niet raakt en dus feitelijk geen tornado is. Ik heb me ooit eens laten vertellen dat het verschil tussen tuba en funnel zit in de afstand tot de grond. Correct me if i'm wrong | Gewijzigd: 24 juli 2010, 02:17 uur, door Narmolanya
een Funnel is idd een 'tornado/windhoos' die de grond nog, meestal bij lange na niet, heeft bereikt.
Tuba weet ik niet zeker wat dat is, volgens mij had dat meer met hagel te maken? Correct me if i'm wrong too.
EDIT: net stukje op wiki gevonden:
Een Cumulonimbus tuba is een bijzondere wolkenvorm aan de basis van een buienwolk (cumulonimbus). Aan de wolkenbasis hangt een uitzakking in de vorm van een trechter of puntzak, waaruit soms een windhoos of tornado kan ontwikkelen. Een tuba vormt dus slechts een klein deel van de imposante cumulonimbus wolk. Een goed ontwikkelde tuba laat vaak een sterk rollende beweging van de delen onderaan de wolk zien. Ook aan weerskanten van een tuba zijn soms aan en nabij de gerafelde randen van de buienwolk 'kolkende' rotaties te zien. In sommige gevallen kunnen er meerdere tuba's tegelijk ontstaan. Pas wanneer de tuba zich verder ontwikkelt en contact met de grond of het water krijgt, is er sprake van respectievelijk een wind- of waterhoos of een tornado. | Gewijzigd: 24 juli 2010, 16:44 uur, door heetenoverijssel
Naar mijn menig geen wallcloud.
overigens mooi verslag.