Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Liberty, TX; Polk, TX.

23 Nov 2024 10:17:03

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Liberty, TX.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Hardin, TX.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jasper, TX.

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Nov 2024 05:46:27

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 20:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

22 Nov 2024 00:58:32
Actueel
1 / 4

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
lovejer
Lid
21 juli 2010, 15:43 uur | Bericht #142201
Ik vind zelf dat er inderdaad teveel het woord ´tornado´ gebruikt wordt in NL, dan kunnen we dus beter een windhoos/warning ofzo gaan gebruiken
ONWEER-staanbaar
SniperEye
Lid
21 juli 2010, 16:37 uur | Bericht #142227
Tja, paniek vind ik nou geen reden om de sirene maar weg te laten. Je ziet vandaag dat er sirenes afgaan in Valkenswaard vanwege een grote brand, loopt half Nederland uit om daar te gaan kijken! Dat heeft te maken met opvoeden.
Waarom deze advertentie?
21 juli 2010, 16:42 uur | Bericht #142232
Citaat van lovejer, woensdag 21 juli 2010, 14:43 uur Ik vind zelf dat er inderdaad teveel het woord ´tornado´ gebruikt wordt in NL, dan kunnen we dus beter een windhoos/warning ofzo gaan gebruiken

maar een windhoos is een tornado alleen ze noemen het windhoos omdat het dan minder erg klinkt
21 juli 2010, 16:43 uur | Bericht #142233
Citaat van T-inus, woensdag 21 juli 2010, 13:16 uur KNMI heeft ook wel gewaarschuwd voor lokaal harde windstoten, maar op een of andere manier word er hier in NL door de mensen heel laks mee om gegaan.

Ik belde Woensdag voor het uitbrak ff naar huis dat ze alles wat naar binnen moest meteen naar binnen moesten halen omdat er binnen een half uur extreem zwaar weer aan zou komen, os moeder lachte een keer en zei "ja Tinus 't zal wel weer met je onweer".
En toen ik thuis kwam lag heel de achtertuin op een hoop.....

En zo gaat het hier in NL volgens mij bijna altijd.... 't word gewoon niet serieus genomen door de meeste mensen...

in tornado alley nemen ze het teminste wel serieus
Arends
Lid
21 juli 2010, 19:44 uur | Bericht #142279
Ik vind ook dat het woord windhoos niet meer gebruikt mag worden, het zaait onbegrip.
Ik denk dat de meeste nederlanders niet eens precies weten wat een windhoos is.
Het woord tornado kennen ze wel, dus gebruik dan dat woord!
Ook de term windstoot is niet begrepen. Wat moet een gemiddelde nederlander nou met de info:
windstoten van 150 km/h? zeg dan: je caravan waait weg.

Overigens vind ik ook dat "weer" in het lespakket op de basisschool moet zitten,
zodat de mensen kennis krijgen over wat ze wel en niet moeten doen in extreme omstandigheden.

Van mij mogen ze de sirenes laten loeien, als de mensen maar begrijpen wat er kán komen.
SniperEye
Lid
21 juli 2010, 19:47 uur | Bericht #142281
De gemiddelde Nederlander heeft meer onbegrip dan begrip voor alarmeringen die achteraf misschien loos zijn geweest. Zie het weeralarm vorig jaar wat technisch gezien geheel terecht was.

De mens is kennelijk niet meer in staat zelf te denken.
Maxim1110
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
21 juli 2010, 20:06 uur | Bericht #142283
Citaat van Liesbethj1, woensdag 21 juli 2010, 12:24 uur Het KNMI heeft wel in zijn waarschuwingslijstje wind/waterhozen staan. Tornado's zoals die in Amerika voorkomen hebben wij niet, wel hebben we de kleinere wind-en waterhozen. Die trouwens ook best wat aan kunnen richten.
En volgens mij heeft Jan wel een punt dat wij juist gaan kijken als er een sirene gaat. Ik heb het 1x meegemaakt bij het onsnappen van een schadelijk gas, in heel Friesland gingen toen de sirenes af en niet alleen bij Dronrijp. Helaas op de tv duurde het lang voordat we hoorden wat er aan de hand was en de server van omroep Friesland kon de drukte niet aan. Daar valt dus wel iets te verbeteren.
Waterhozen zien we hier trouwens best regelmatig. Mooi gezicht en meestal doen ze geen kwaad.

Die tornado's hebben we hier dus wel. Zeldzamer, dat wel, maar ze komen absoluut voor. Kijk maar naar Chaam en Tricht op 25 juni 1967, als ik me niet vergis werd dat geclassificeerd als een EF3 tornado, toch niet de kleinste. Er zijn nog enkele andere gevallen bekend, zo werd ook in de 20e eeuw een vliegtuig dat van Rotterdam naar Eindhoven vloog getroffen door een tornado waardoor het neerstortte en alle inzittenden omkwamen. Een ander opvallend gegeven is dat in de 17e eeuw de Dom van Utrecht gedeeltelijk is verwoest door een tornado.

Kijken we naar omliggende landen in Europa, zien we dat landen als Duitsland, Belgie en Frankrijk ook regelmatig met tornado's te maken krijgen. Het bekendste geval is uiteraard de EF4 tornado van Hautmont in Frankrijk, die van hetzelfde systeem kwam als de EF3 bij Chaam en Tricht. Vrij recent nog heb ik hier op onweer-online topics gezien met tornado's die schade en doden veroorzaakten in Duitsland en Polen. Als ik me niet vergis werd die in Duitsland door de Duitse weerdienst officieel geclassificeerd als een EF3 tornado.

Wat betreft de waarschuwingen: het klopt dat het gros van de Nederlandse bevolking geen idee heeft hoe ze met sirenes om moet gaan. Dat blijkt al bij een weeralarm en de kritiek daarop als het achteraf meeviel, zoals de potentieel gevaarlijke onweerssituatie van vorig jaar die volgensmij SniperEye net terecht aanhaalde. Nederlanders zijn wat dat betreft te eigenwijs: ze denken het zelf wel beter te weten en zelf te kunnen beoordelen hoe gevaarlijk een situatie is. Bij iets dat zo complex is als het weer gaat dat niet. Een redenering van "die tornado is 500 meter verderop en dus niet hier dus ik ben veilig" gaat gewoon niet op, omdat de meeste mensen geen idee hebben van de trekrichting van de bui en de onvoorspelbaarheid van de tornado.

Ik ben het er ook mee eens dat het KNMI en de media maar eens op moeten houden met windhozen. Als ik me niet vergis bestaat dit fenomeen in het buitenland niet eens, en noemen ze het daar gewoon tornado. Wel moet ik overigens opmerken dat ik vorige week woensdag RTL4 heb horen spreken over ideale omstandigheden voor een eventuele tornado. Helaas zei ze "voor een windhoos en misschien zelfs een tornado". Ik had graag eens willen vragen of ze me het verschil tussen die twee eens uit kon leggen. Ze gebruiken het woord windhoos vaak omdat het minder erg klinkt, maar dat is juist fout. Mensen denken dat een windhoos relatief onschuldig is, dus zullen ook minder gewaarschuwd zijn bij het horen van kansen op windhozen. Als ze het KNMI horen zeggen dat er kans is op tornado's zullen ze eerder verwachten dat het ernstig is.

Qua oplossing kunnen we ook kort zijn. We kunnen van alles gaan bedenken, maar ik betwijfel of waarschuwingen voor tornado's serieus genomen zullen worden. Dus dan moet het maar op de manier waarop het altijd moet in Nederland: er moeten eerst doden vallen voordat men iets gaat doen. Dat is vorige week woensdag gebeurd, inderdaad, maar dat kwam door een downburst. Het moet eerst eens gebeuren dat het KNMI (op tijd) waarschuwt voor tornado's en dat er vervolgens iemand door onverantwoordelijk gedrag om het leven komt, en het KNMI keihard kan zeggen dat het zijn eigen schuld was omdat diegene zich niets aan heeft getrokken van de waarschuwingen. Dan pas zullen mensen dergelijke dingen toch iets serieuzer gaan nemen.
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Tyshane
Lid
21 juli 2010, 20:26 uur | Bericht #142288
Citaat van Maxim1110, woensdag 21 juli 2010, 20:06 uur Die tornado's hebben we hier dus wel. Zeldzamer...
etc etc etc

Amen! Mooie toevoeging en dus niets meer aan toe te voegen!
Menckaeux
Lid
21 juli 2010, 20:38 uur | Bericht #142290
Ik hanteer zelf het volgende 'verschil' tussen 'windhozen' en tornado's, het stukje tekst is dus geen wetenschappelijke waarheid.

Windhozen komen vaker voor. Ook tornado's noemen wij Nederlanders vaak windhozen. Windhoos klinkt idd minder erg. De kenners zullen een hoos onder een meso alleen tornado noemen. De 'leken' noemen waarschijnlijk alles een windhoos. Het woordenboek helpt hierbij niet echt. Voor het gemak wordt daarom alles maar windhoos genoemd. Van een tornado mag je echter alleen spreken als het om een hoos gaat onder een roterende mesocycloon van een supercell onweerssysteem. Daarnaast moet de hoos de grond raken, anders spreek je alleen over een funnel. Maar ook estofex noemt foto's of video's van hozen tijdens onweer meteen tornado (mits schaderapport en ground travel bevestiging). Dit komt omdat estofex geen landspout hanteert, of iets dergelijks. Toch zijn de meeste reports van estofex wel degelijk tornado's onder supercellen. In de media zie je vaak dat tornado's zware windhozen genoemd worden. Er lijkt een soort taboe op het woord tornado te rusten in Nederland. Dit heeft waarschijnlijk met onze mentaliteit te maken. Als men in de media van tornado's rept roept dat veel vragen op, blijft men er dagen over praten en krijgen we allemaal onbenullige nieuwsitems. Wij zijn nu eenmaal een beetje een zeurvolkje.

In Amerika noemen de mensen windhozen landspouts en waterhozen waterspouts. Ook in Amerika zorgt dit ongetwijfeld voor misverstanden. Leken zullen ook daar een hoos onder een onweersbui een tornado noemen terwijl het misschien ging om een landspout. Chasers in Amerika chasen bijna alleen maar supercell onweersbuien dus zij zullen bijna alleen tornado's waarnemen.

Tornado - Onder roterende mesocycloon van supercell onweersbui. (in zeldzame gevallen onder embedded roterende meso systemen)
Windhoos - Op allerlei plaatsen in sterk convectieve stapelwolken en (onweers)buien. (in onweersbuien vaak rond de shelf) Kan zeker wel grote schade aanrichten!
Waterhoos - Windhoos boven water. De ontstaanswijze hiervan is echter wel anders dan de gemiddelde windhoos! Een windhoos boven water wordt een waterhoos en visa versa. Wel zal de waterhoos boven land snel uitdoven.
Stofhoos of Dustdevil - In zomer op droge akkers of opgewarmde terrassen en pleinen.

Downburst.
Dan hebben we nog de valwinden die vaak door downbursts van neerslag veroorzaakt worden. Een downburst is een vrije val van excessief veel neerslag die enorm veel wind triggert. De enorme hoeveelheid wind en neerslag slaat in als een bom waarbij de wind zich omkrult en zich horizontaal in plaats van verticaal gaat verplaatsen. Deze windstoten kunnen zeer hevig zijn en enorm veel schade aanrichten. Schadesporen kunnen kilometers breed en lang zijn. In Vethuizen en een hoop andere plaatsen is de schade veroorzaakt door deze valwinden. Toch hadden we vorige week wel degelijk kans op tornado's! In appelscha en Oosterwolde werd een roterende meso waargenomen met een heuse hoos die heel even de grond heeft geraakt. De bui maakte deel uit van een draaiend buiensysteem maar of de draaiing veroorzaakt werd door supercellulaire krachten of de meso low dat blijft gissen... ik beschik helaas niet over doppler- images.

Wat ik hierboven heb geschreven is niet empirisch. Een goede definitie van het verschijnsel hanteren we nu eenmaal (nog) niet in Nederland.

Trouwens, ik had ook al een heel stuk getypt over Chaam, Tricht en Borculo maar dat hoeft dus niet meer. Beide waren we op hetzelfde moment aan het schrijven.

Groenten! | Gewijzigd: 21 juli 2010, 20:46 uur, door Menckaeux
flaskk
Lid
21 juli 2010, 21:28 uur | Bericht #142302
Citaat van Liesbethj1, woensdag 21 juli 2010, 11:24 uur Het KNMI heeft wel in zijn waarschuwingslijstje wind/waterhozen staan. Tornado's zoals die in Amerika voorkomen hebben wij niet, wel hebben we de kleinere wind-en waterhozen.

http://en.wikipedia.org/wiki/2008_Hautmont,_France_tornado
http://en.wikipedia.org/wiki/2008_Poland_Tornado_Outbreak
http://en.wikipedia.org/wiki/Tornadoes_of_2006#March_27
http://en.wikipedia.org/wiki/Tornadoes_of_2006#May_19-20

Klein lijstje hier uit de buurt Wij hebben hier wel degelijk taffarelen zoals in de usa alleen hier zie je ze niet aan komen, Tuurlijk zwaarste in eu is ef4 en niet ef5 maar in de usa hebben bijna ook geen ef5's | Gewijzigd: 21 juli 2010, 21:31 uur, door flaskk
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 46 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 46, lezen 1 mensen het topic "Sneeuwstorm teistert noorden van Japan".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden