Er zijn zeker wel dode koeien aangetroffen.
Koeien kunnen vliegen. Je kunt ook zelf testen wanneer een koe gaat vliegen (leuke app):
http://profhorn.aos.wisc.edu/wxwise/tornado/t.html
Testend kwam ik op rond 200km/h windsnelheid waarbij de makers van de site denken dat een koe gaat vliegen. Er is een marge van onzekerheid natuurlijk, maar ik denk niet dat een koe makkelijk de lucht in gaat zonder een windsnelheid die daar dichtbij in de buurt komt.
Je zou op zich aan de 'schade' aan de koe moeten kunnen zien of dat door rondvliegende bomen, blikseminslag of een onvrijwillige rondvlucht is gebeurd.
Het is mogelijk dat een downburst windsnelheden van 200km/h haalt. Downbursts lijken me echter altijd naar beneden of horizontaal gericht. Het kan dus zijn dat de koe horizontaal gaat schuiven, of zelfs een stukje boven de grond zeilt. Het lijkt me alleen sterk dat de koe de aerodynamische eigenschappen heeft om bij 200 km/h als een vleugel te fungeren die de lucht in gaat.
Dat kan dan alleen weer bij een tornado lijkt me, die wel een omhoog zuigende werking heeft, en dat zou dan minstens een EF-3 moeten zijn geweest.
Het lijkt me echter ook dat de mensen die in dat caravanparkje zaten niet de stereotype paddo-gebruikers zijn. Angst is iets raars, maar het lijkt me sterk dat je ervan gaat hallucineren over vliegende koeien. En waarom zou iemand zeggen dat ie een koe heeft zien vliegen als dat niet zo is?
Mijn conclusie: kijk nog eens goed naar de dode koeien en probeer uit te vinden wat er met ze gebeurd is. Maar ik schat de kans redelijk dat het toch om een EF-3 tornado ging. Caravans zijn ook niet snel geneigd het luchtruim te kiezen zoals je misschien is opgevallen.
Interessant vraagstuk he?
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Maja Koeien zijn lichter dan caravans, jammer dat er geen echte foto of filmpje er van is.
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Maja Koeien zijn lichter dan caravans, jammer dat er geen echte foto of filmpje er van is.
Een blok beton van 400 kilo is ook lichter, maar vliegt toch echt niet.
Het gaat allemaal om massa t.o.v. oppervlakte. En aangezien een koe met zijn eh... pardon haar kont in de wind gaat staan is dat oppervlak vrij klein voor de paar honderd kilo die eraan vastzit. Koeien vliegen een stuk minder goed dan caravans zal ik je vertellen... Caravans zijn makkelijke prooi voor wind.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Hij zal niet gehallucineerd hebben nee
Het kan zomaar zo'n kereltje zijn die om de hoek woont en het heerlijk vindt om de media te omarmen als hij eindelijk een keer de aandacht krijgt. Ik heb het afgelopen half jaar 4 keer met een camerateam opnames voor een docu gemaakt. Hoeveel mensen niet dolgraag voor de camera willen, damn!
Misschien was het een oud kereltje die onder zn tafel in een ander dorp heeft gescholen...
Hie, Haloe! Haloe kaameraaman, kheb een mooi verhaal jong, kheb un koe zien vlieguh, eg waar jong! vlog zo voorbie mien hoofd
Maar los van het verhaal, blijft het zekers erg interressant. Wanneer kan een koe airborn gaan...
ik denk ook dat je er idd heel veel kracht voor nodig heb, door z'n aerodynamica.
http://www.youtube.com/watch?v=lKmSyb5Rujw...mp;feature=fvwp
wat ik me nu ook wel afvraag..
wat doet een koe als hij paddo's op zal hebben..
got the answer right here.. http://www.youtube.com/watch?v=0gi5IEjeH6E...feature=related
wanneer vinden jullie dat vliegen ook echt daadwerkelijk vliegen is?
vliegt een caravan als hij een flinke schuiver maakt en heel effe airborn is door z'n airodynamica?
en de kracht op die elektr. masten..
die moet idd zeer sterk geweest zijn!!
neemt niet weg, dat als er 1 uit balans is en door zware windkracht omgaat de masten er om heen makkelijk meegesleurd worden...
maar het oogt wel als een kracht die een koe wel kan liften.. Als die masten nou waren blijven staan.. en er een koe in het toppie zat.. dan wisten we genoeg
Het kan zomaar zo'n kereltje zijn die om de hoek woont en het heerlijk vindt om de media te omarmen als hij eindelijk een keer de aandacht krijgt. Ik heb het afgelopen half jaar 4 keer met een camerateam opnames voor een docu gemaakt. Hoeveel mensen niet dolgraag voor de camera willen, damn!
Misschien was het een oud kereltje die onder zn tafel in een ander dorp heeft gescholen...
Hie, Haloe! Haloe kaameraaman, kheb een mooi verhaal jong, kheb un koe zien vlieguh, eg waar jong! vlog zo voorbie mien hoofd
Hahahaha, ik kan me voorstellen dat mensen voor de camera willen ja. Maar deze stond al voor de camera. Het verhaal van de vliegende koe is namelijk van een van de bewoners van de camping die met zijn kinderen in een auto zat te schuilen (en blij was dat die met de neus precies in de wind stond).
Wel degelijk iemand die vlakbij was dus! En zijn caravan was weggewaaid, dus een sterk verhaal had ie ook zonder vliegende koeien wel.
Dat maakt het ook zo interessant.
Stukje op weer.nl lijkt me wat kort door de bocht. Alsof Reinier expert is in tornado schade. Bovendien maakt een downburst ook een heel specifiek patroon wat ook niet te zien was...
Het blijven raadsels. Iemand die erin wil duiken? Ik zit te ver weg.
Hier een mooi voorbeeld van een downburst
En die kan zeker grote schade veroorzaken en je hoort en voelt bijna de kracht van zo'n geval
klik naar youtube
En een derecho downburst.
Klik naar youtube
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Die caravans zijn echt niet 4 meter gaan vliegen om vervolgens in het water te belanden, die zijn er in geschoven als het ware. Ik kan me niet voorstellen dat koeien echt van de grond komen en een eindje uit vliegen gaan door een (derecho) downburst. Door een EF3 tot 4 tornado kan ik het me nog voor stellen | Gewijzigd: 16 juli 2010, 16:45 uur, door chieldeventer
Er moet zeker heel wat kracht aan te pas komen om een koe de lucht in te krijgen, maar wie weet precies wat zich daar heeft afgespeeld?? Kijk naar die stroommasten! Die krijg je normaal gesproken ook niet zo snel om!