Achter de computer, kijkend op de radarbeelden was ik aan het wachten tot het noodweer zou komen. Ik hoorde dat het KNMI een weeralarm had uitgeven voor limburg, noord-brabant en gelderland. Op tv zag ik dat er in het nieuws over de zware buien werd gepraat.
Toen ik naar buiten keek, zag ik in de verte al donkere wolken aankomen. Ook nam ik weerlichten waar.
Hier de radarbeelden
Rond kwart over 6 zag ik de donkere wolken bijna overtrekken. Wat ik toen zag was gewoon eng: Een soort van rolwolk wat erg veel op een tailcloud leek raasde schuin over mij heen. De snelheden die de wolk had, had ik nog nooit gezien. Er was veel rotatie in de wolk en alles bewoog. Ik heb toen snel mijn fotocamera gepakt en hem op de filmstand gezet.
Je ziet in het filmpje wat er ongeveer gebeurde toen die wolk overtrok, maar het ergste staat er nog niet eens op; op het moment dat ik mijn camera uitzet valt een reusachtige boom om. Dit alles gebeurde vlak voor mijn neus, en de wind deed dit met gemak met windstoten van zo'n 100-120 km/h. Er is redelijk wat schade hier in de buurt.
Op het filmpje zie je links in beeld een enorme boom, deze boom is voor de helft afgebroken en zo'n zelfde boom 10 meter daarachter is compleet neergehaald.
Klik op de foto's voor groter beeld.
Groetjes,
Stealth
Ja inderdaad, wat me wel opvalt is dat iedereen op dit forum allemaal shelfclouds hebben gespot. Bij mij was daar geen sprake van, er was een witte muur die in de lengte van west naar oost trok, en tegelijkertijd met de bui meetrok van zuid naar noord.
Hij stond los van de hele bui en bracht veel wind met zich mee, dit zou dus een rolwolk moeten zijn, maar ik heb in mijn leven veel rolwolken meegemaakt, maar deze was daar totaal niet mee te vergelijken. Het leek meer op een soort van tailcloud.
Hij stond los van de hele bui en bracht veel wind met zich mee, dit zou dus een rolwolk moeten zijn, maar ik heb in mijn leven veel rolwolken meegemaakt, maar deze was daar totaal niet mee te vergelijken. Het leek meer op een soort van tailcloud.
dat was bijmij ook het geval!
mooie foto's en mooi filmpje
mooie foto's en mooi filmpje
Thanks! was echt prachtig he Op dit moment zie ik lichte mammatus met zonnestralen erop. Eens kijken of ik een foto kan maken!