's Ochtends vanuit Veldhoven vertrokken richting Venlo. Bij Eindhoven al de eerste bui te pakken maar die reed ik weer uit gelukkig. Toen ik op een gegeven moment achterom keek zag ik een muur van een paar kilometer hoog met pikzwarte wolken.....wat een schouwspel is dat zeg!
Vervolgens bij Helenaveen gestopt en tussen de weilanden gaan staan. Hierna zat ik midden in een downburst achtige bui. Je kon gewoon niet rijden vanwege slecht zicht en gruwelijke windstoten.
Ik vraag me af hoe mede-chasers dit aanpakken. Volgens mij is de regel (net zoals bij onweersfotografie) dat je droog moet blijven anders ben je te dichtbij. Laat eens weten hoe jij dit aanpakt/oplost!
Foto's en filmpjes zijn vanwege tijdsgebrek in de ruwe en onbewerkte versies. Ik zou nog eens willen proberen of dat filmpje van de aankomende wolken 8 keer kan versnellen....Dan ziet er helemaal eng uit.
Ik moet zeggen dat als je dan tussen de weilanden staat en er nadert zo'n wolk.....dan voel je je maar een nietig mensje!
Geniet ervan en laat je reactie / ervaringen / tips achter!
P.S. gebruikte camera is een Nikon D300s..... zijn ook de eerste filmpjes die ik er mee maak!
op foto klikken voor filmpje!
Voor de bui blijven, aan de oost- of westkant.. Het ligt eraan. Als je bliksemfoto's wilt maken is het natuurlijk slim om droog te blijven, maar een keer vol de kern van de bui inrijden geeft natuurlijk ook een kick! Als je de voor- of zijkant van de bui maar in zicht hebt (gehad). Daar zijn de mooiste wolkenformaties te vinden. Natuurlijk heb je na de bui soms nog mammatus e.d, het ligt er maar net aan wat je het mooist vind! Het beste lijkt mij dus om eerste de bui aan te zien komen of langs te zien trekken om daar foto's van te maken. Later als je daar zin in hebt de bui vol over je heen laten komen! Bedenk daarbij wel dat de bui waarschijnlijk vaak sneller is dan jij; hem opnieuw achterhalen wordt lastig.
Hee Svenn, bedankt voor je tips..... droge voeten houden dus.....
Voor de bui blijven, aan de oost- of westkant.. Het ligt eraan. Als je bliksemfoto's wilt maken is het natuurlijk slim om droog te blijven, maar een keer vol de kern van de bui inrijden geeft natuurlijk ook een kick! Als je de voor- of zijkant van de bui maar in zicht hebt (gehad). Daar zijn de mooiste wolkenformaties te vinden. Natuurlijk heb je na de bui soms nog mammatus e.d, het ligt er maar net aan wat je het mooist vind! Het beste lijkt mij dus om eerste de bui aan te zien komen of langs te zien trekken om daar foto's van te maken. Later als je daar zin in hebt de bui vol over je heen laten komen! Bedenk daarbij wel dat de bui waarschijnlijk vaak sneller is dan jij; hem opnieuw achterhalen wordt lastig.
Hallo Chiel,
Dat probleem had ik hier dus ook. Ik wilde de bui over me heen laten komen en dan weer inhalen. Maar ik had niet gerekend op zo'n enorme downburst en ik moest gewoon mijn chase staken!
Wellicht weilanden of parkeerplaatsen langs de snelweg aandoen om even te stoppen....dan kom je ook weer sneller weg.