en en ook de honden blaffen hier steeds maar aan ik woon op de buiten en ik heb in de verte twee kleine donderslagen gehoord maar het is hier nog steeds verdacht stil ik vind het niet normaal
Ik ga proberen zo lang mogelijk op O-O te blijven maar het kan zijn dat ik alles afsluit als het te heftig wordt.
CAPE negatief tot 0 J/KG - Stabiele atmosfeer
CAPE tot 1000 J/KG - Licht onstabiel
CAPE tot 2500 J/KG - Onstabiel
CAPE tot 3500 J/KG - heel onstabiel
CAPE tot 5000 J/KG - extreem onstabiel
GR Marga
| Gewijzigd: 14 juli 2010, 16:09 uur, door Marga
Arme mensen daar bij het zwartecross terrein hier komt het natuurlijk ook weer overheen, of niet??? Nou allemaal veel "plezier" en wees voorzichtig!!
Zou erg sneu zijn als er een herhaling komt van maandag ja..
Ik weet niet in hoeverre alles weer is opgebouwd daar maar in het ergste geval zou de zwarte cross dan afgelast worden
vrees ik....
Laat het ergste daarom maar over doetinchem uitregenen, waaien en donderen
Als het inslaat ergens op een electriciteitshuisje of leiding, is het netwerk lokaal plat, gewoonlijk met alle electronica die eraan hangt. De kans is redelijk klein (heb het pas 1x meegemaakt in een jaar of 20), maar als het gebeurt zit je wel met de gebakken peren, eh, computers. Aangezien ik een luie donder ben, en mijn computers niet gek veel (meer) waard zijn, en achter een redelijke voeding zitten, vertrouw ik erop dat het goed komt, maar je weet het nooit. De laatste keer konden mijn voeding (brak ding), moederbord en processor de vuilnisbak in. Radios en andere lower-tech apparatuur zijn er minder gevoelig voor, die branden alleen als het echt recht in je wijk in een leiding inslaat.
Overigens gaat het niet om de stroom, maar om de spanning (net een tikje anders).
CAPE = Potentiele energie die een pakketje lucht kan winnen door te stijgen. Geeft ruwweg aan hoeveel energie zo'n wolk kan opnemen, en dus ook hoeveel er ruwweg uit zou kunnen komen aan bliksems, windsterkte etc etc. Pas op, het is niet heilig! Ruwweg wordt het fiks onweer vanaf een 1500J/kg CAPE. Boven de 3000 wil je echt rennen