Uit de KNMI-guidance:
De Ivens-methode laat met uitzondering van het zuidwesten windstoten toe van 50-60 knopen. Vooral het oosten van het land lijkt daar de meeste kans op te maken aangezien het daar vanmiddag nog ruim 30 graden kan worden. Op 700 hPa komt vanmiddag en vanavond ongeveer 50 kn wind te staan. Als er zich een squalline vormt kunnen ook in het westen van het land windstoten van boven de 50 kn voorkomen.
Vanwege de (verwachte) temps is de kans op extreme windverschijnselen in het oosten dus groter maar als je de laatste regel goed leest is het dus ook in het westen mogelijk dat er zware windstoten (en wellicht bijkomende verschijselen) zich kunnen voordoen!
In het Oosten wordt het dik 30gr. En ik het westen zal er waarschijnlijk een zeewindje opsteken. En zal de temperatuur wat achter blijven. Maarja dat zegt natuurlijk ook niet alles. Gewoon goed het weer bericht in de gaten houden.
Precies! En ook uit de KNMI-guidance:
NEERSLAG:
Belangrijkste aandachtspunt is de grote hoeveelheid neerslag vanmiddag en vanavond. Hirlam berekent net als de meeste andere modellen zeer veel neerslag met het zwaartepunt meestal over de westelijke helft van het land, 20-50 mm. De kans op onweer is zeer groot, Boydens van 97-100 en INDECS komt met kansen van 50-80% op 200 ontladingen per 5 minuten. Bijdit alles is ook hagel zeer waarschijnlijk. Gezien tropische temperaturen zal de kans hierop het grootst zijn in de oostelijke helft van het land. Ook komende nacht (hoogtetrog) en morgenmiddag (dagelijkse gang) vallen er enkele buien, mogelijk ook nog met onweer.
Die bui moet zich nog gaan ontwikkelen ofzo? of gaan ze samen voegen?
ja das ook wel weer zo.... Maar volgens mij valt ik toch net in L3 in estofex?
Moderator mededeling
2 berichten samengevoegd | Gewijzigd: 14 juli 2010, 10:13 uur, door Marga
Hahahha , ja ik ben al helemaal in opperste staat van paraatheid!!
Meteox/Buienradar voorspellingen van buien is gebaseerd op huidige buien. Met de richting, snelheid en intensiteit waarmee ze in de afgelopen x uur/minuten hebben bewogen wordt een voorspelling gemaakt hoe dat in de toekomst zal verlopen (extrapolatie). Oftewel, nieuw te ontwikkelen buien worden dus niet meegenomen en niet voorspeld!
juist wel, het moet nog ontstaan zeg maar of komen vanuit spanje
Hoop dat ik weer mooie foto's kan maken vandaag...zal moeilijk worden want ik kom uit de nacht en moet nu eigenlijk gaan slapen...maar wordt ik op tijd wakker is de vraag ...hoop van wel
Als het zwaar genoeg is wordt je vanzelf wel wakker
ik hoop op een herhaling van maandag, want dat was hier (blijham was ik toen) SPECTACULAIR!
ik blijf dicht bij de radar in de buurt, een evt shelf wil ik niet missen!