Afgelopen zondag avond half 9, toen verwachte ik veel... liep ook uit op een teleurstelling en 2 teleurstellingen in een week.. das wel heel erg toch ??...
BTW, hier ist nog steeds lekker weer, lekker zonnetje, beetje schapenwolkjes en een lekker briesje !
Toen maandag een level 3 werd aangekondigd dacht ik te verstaan dat dat nog nooit eerder gegeven was voor NL?
Dit is nu 2 x op 3 dagen tijd.
Ga nu effe de vorige posts lezen
jeetje level 3 !!!
* De treksnelheid van de buien zit tegen de 100km per uur aan
* Door de jet erboven zal alles enorm snel gaan en heel plotseling
* Veel energie in de atmosfeer, dit is hele andere koek dan afgelopen maandag
* Wees alsjeblieft voorzichtig!! De buien komen zo snel op dat ze niet bij te houden zijn en ook niet te ontwijken
* Mogelijke derecho (zie filmpje hieronder)
geen antwoord op mijn tijdsvraag voor ik naar werk moet. Dan zorg ik dat ik voor 16u thuis ben. Ik heb net een vriendin gewaarschuwd die rond het moment supreme wilde gaan reizen... Waarschuw geliefden om je heen waarvan je weet dat ze onderweg wilden zijn en misschien niet zo op de hoogte zijn als wij!
Ik moet het al werkend zonder buienradar doen, dus ik zorg dat ik op tijd terugben. Be safe allemaal! En geniet!
Ik heb mijn vriendin geadviseerd op het werk te blijven indien rond einde werktijd het noodweer over onze regio trekt.
Ik heb geen auto, dus dat word 'chasen' in mijn achtertuin... haha
Ik ga vanmiddag weer vrij nemen!
Own safety first please
Onweer is mooi, maar ook gevaarlijk.
Ik woon dus echt in het hart van het level3 gebied. Met in het achterhoofd wat in Overijsel e.o. is gebeurd lijkt mij dat we de situatie niet moeten onderschatten.
Maar echt, dit is volgens mij een unieke week aan het worden. Hopen dat iedereen veilig deze buien doorkomt. Want als het nog erger gaat worden dan maandag hier, damn.
geef ik vanaf nu wel alleen de weerberichten door vanuit zeeland en werk ik gezellig mee aan de stemmingmakerij
@ Jan, Mooi filmpje... ziet er heftig uit! | Gewijzigd: 14 juli 2010, 08:52 uur, door jeffreydekam
http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=exp
Volgens buienradar 24u komt de neerslag hier (Utrecht) zo rond 17-18u aan.. is dat een correcte weergave..? Dan ben ik mooi op tijd weg van het werk, nameliijk...
http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=exp
Volgens buienradar 24u komt de neerslag hier (Utrecht) zo rond 17-18u aan.. is dat een correcte weergave..? Dan ben ik mooi op tijd weg van het werk, nameliijk...
Nee hoor buienradar 24u is net een tombola,kun je niets mee.
Severe Weather Outlook Benelux
woensdag 14 juli 2010
update:
Voor het NE van de regio is een EXTR RISK uitgebracht. De laatste satelliet- en RADAR observaties geven de eerste onweersbuien in de RI van de jetstreak NE van Bordeaux, perfect in lijn met de modelverwachting. Verder bevestigen alle modellen zeer goge neerslagsommen en vooral gven de meeste een mesolow in de namiddag waardoor zeker in het paarse gebied, een sterke SRH zou moeten ontstaan, in de onstabiele wig aldaar in de late namiddag. Dit kan tot extreem onweer leiden. Temeer ik moet herhalen dat er sprake is van een goed ontwikkelde anticyclonale ingang van de versterkend jetstreak en doorzwiepende negatieve UAT, met volgens de modellen significante potentiële vorticiteits advectie (is iet gelijk aan positieve vorticiteits advectie overigens welke eveneens aanwezig is).
Share |
Geplaatst door Karim op 07:48 0 reacties
update (zie eerdere berichten voor achtergrond)
De UAT is intussen gekanteld van SSW-NNE naar S-N met as van Ierland naar La Coruna en zal de komende uren verder kantelen (negatief dus). Synoptische ontwikkeling in de hoogte verloopt dus volgens plan maar dat is te verwachten.
De meest recente runs van de meso modellen geven een favorabele timing aan van het binnenkomen van de CONVLINE/VORE: rond 15z over C-BE. De wind voor de lijn zou redelijk gekrompen moeten zijn, nl SSE. Indien de vore zich uitdiept tot een low, wat zeker niet onwaarschijnlijk is, integendeel, dan kan de wind wat verder krimpen wat belangrijk is voor het type onweer.
Wat betreft samenval shear/onstabiliteit is er een vrij goede samenval over de oostelijke gebieden en deels centrale regio's. Nog steeds volg ik de piste van een MCS welke uit FR BE binnenkomt en vervolgens naar NL trekt met in het westelijke segment ervan zoals meestal de meeste neerslag ummulatie (traagste progressie, op grote schaal kan in die gebieden >30-40 mm vallen op enkele uur tijd!) en in het oostelijke segment de sterkste convectie en grootste kans op windschade en hagel.
Voorlopig hou ik een HIGH RISK aan voor de centrale en oostelijke gebieden (ik schuif wat op naar het westen met de kleur) maar op basis van de volgende runs en de waarnemingen zal ik al snel beslissen of de hoogste level niet meer opportuun is voor de oostelijke regio's.
Bron:severe weather outlook benelux
* De treksnelheid van de buien zit tegen de 100km per uur aan
* Door de jet erboven zal alles enorm snel gaan en heel plotseling
* Veel energie in de atmosfeer, dit is hele andere koek dan afgelopen maandag
* Wees alsjeblieft voorzichtig!! De buien komen zo snel op dat ze niet bij te houden zijn en ook niet te ontwijken
* Mogelijke derecho (zie filmpje hieronder)
Ok Jan, ik neem aan dat dit de tijdstippen zijn voor Nederland. Maar wat met België, heb je daar ook een zicht op?
Indrukwekkend filmpje, ik hoop echt dat er genoeg waarschuwingen worden gegeven via de media. Hou het vandaag allemaal veilig jongens. Dit ziet er echt ronduit gevaarlijk uit.
Hoop echt dat er geen doden en gewonden gaan vallen vandaag. Ga in ieder geval mijn pa waarschuwen, want dit zit veel op de weg. Gelukkig is het aan het eind van de dag, dan kan hij wel wat eerder naar huis komen.
Word toch echt een beetje nerveus van al die kaarten en waarschuwingen