afgelopen weekend is er behoorlijk noodweer en de nodige onweer geweest in zuidoost-brabant, maar op de een of andere manier lijkt het hier precies langs af te gaan....
dus we wachten morgen weer rustig af...!!!!
Je hoort mij niet klagen hoor. Ik surf en woon ook meteen in een van de windrijkste plaatsen van de wereld.
En bovendien: als het hier losgaat, gaat het meestal goed los. De bui van gisteren stelde hier niets voor, maar ik sprak een flink aantal toeristen die het heel indrukwekkend vonden. Nou, als je dit al indrukwekkend vindt wat ben je dan in vredesnaam voor buien gewend??? Dat kan nog heel veel harder. Dus blijkbaar ben ik gewoon niet zo snel meer onder de indruk.
Voor minder dan een vette arcus met downdrafts en al doe ik het niet...
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Hopen dat augustus beter wordt.
Of hopen dat er dan tenminste nog een mooie waterhoos langskomt...
Ja, dat klopt.. Qua onweer zitten we hier in het NW-en niet zo gunstig..
Wind en Neerslag wel, zoals de het nu staat aangegeven op de kaartjes..
Cape en Lifted zijn ook te laag bij ons
#Nowcasten !!
Wind en Neerslag wel, zoals de het nu staat aangegeven op de kaartjes..
Cape en Lifted zijn ook te laag bij ons
#Nowcasten !!
Niet gek staren op de CAPE, hou vooral ook de SRH-waardes in de gaten. Lage cape en hoge SRH kan ook mooi zijn
Ik weet het Jan! Wilde het er alleen ff bij vermelden
Idd jan, alleen jammer dat de CAPE vooral in het oosten is en de SRH zeer hoog is in het noorden van het land..
300-450 - Supercells mogelijk als de CAPE klein is. Kans op sterke tornado's F2-F3.
Niettemin het kaartje van Karim Hamid:
En zijn tekst:
dinsdag 13 juli 2010
Woensdag doet zich een 3de korte opstoot voor van de onweerkansen. Deze wordt geheel voortgebracht door een nieuwe hoogtetrog welke woensdag snel vanaf het westen naar ons beweegt. Net zoals op maandag gaat het om een scherpe trog en bovendien ook opnieuw om een snel kantelende trog waarbij de as negatief gekanteld is eens ze bij ons aankomt.
Wat dat betekent hebben we kunnen zien, aan de voorzijde van zo'n gekantelde trog zijn PVA en WAA extra krachtig. Ook is er opnieuw sprake van een jetstreak in de opgaande tak van de trog en de bijhorende RI komt geheel over de regio te liggen woensdag.
De trog zorgt voor de advectie van hoge TE waarden op 850 hPa en creëert zo een tong van vochtige en warme lucht. Aan de grond is er sprake van de ontwikkeling van een vore, welke volgens sommige modellen uitdiept tot grondlaag.
Over deze globale ontwikkeling zijn de modellen het wel eens, maar veel verschil zit in de locatie van de triggering, want de TE850 tong wordt verschillend berekend.
Ik ga voorlopig uit van het meest waarschijnlijke scenario, nl. een gelijkaardige zoals op maandag waarbij dus een MCS snel wordt getriggerd aan de voorkant van de trog in de TE-tong. Vervolgens trekt dit systeem snel naar het NE. Er is sprake van enige SRH maar veel hangt af van de ontwikkeling van het eventuele grondlaag. In elk geval kunnen we bij zo'n MCS opnieuw actief onweer verwachten met lokaal overlast. Voorlopig hou ik met een herhaling van maandag minder rekening aangezien de shear parameters wat minder gunstig zijn. Daarnaast maken de oostelijke regio's de meeste kans om zo'n MCS. Het westen zou grotendeels ontsnappen aan zwaar onweer, de centrale delen zitten daartussenin.
Het MCS zal waarschijnlijk opnieuw van het squall line type moeten zijn me dus ontwikkeling van lijnvorming. De snelheid van het onweer zal ook weer snel zijn.
Tuurlijk, maar ook SRH-waardes zijn niet heel erg gunstig, pas later in de nacht worden ze beter, maar dat zal waarschijnlijk achter de buienlijn zijn.
Het hangt allemaal van de timing af. Idd nowcasten.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Maar is er grote kans op veel wind tijdens die buien van morgen?
ja
KNMI geeft waarschuwing af voor kans op windstoten van 75 tot 100km/u.
Hopelijk geen herhaling van gisteren. Was aan het werk -net een sigaret aan het roken- , vlakbij de Zwarte Cross waar een heuse tornado de boel flink kapot maakte en daarna verder trok. Ik ben niet snel bang voor moeder natuur, maar dit was echt beangstigend. | Gewijzigd: 13 juli 2010, 12:10 uur, door harmenst
Kijk eens goed Dls 25? Kom echt op tot 40 uit