Vandaag in de namiddag en avond toenemende kans op windstoten. Nu nog te vroeg om daar in detail uitspraken over te doen, de diverse runs schuiven nog enigszins. Wel heel goed in de gaten houden. De verticale profielen laten een sterke (richtings)schering zien in de onderste kilometers, waardoor eventueel georganiseerde convectie kan optreden. In het westen lijkt echter al vrij snel ontkoppeling op te treden, waardoor het lastiger wordt om significante windstoten te krijgen. In het oosten komt Ivens met 45-55 knopen, wat in deze situatie met convectie vanaf de grond realistisch lijkt. Bovendien lijkt in dit geval het koufront actief onder de warme lucht te schuiven!
Vandaag in de namiddag en avond weer kans op lokaal (zeer) veel neerslag, zowel HIRLAM als ECMWF komen met tientallen millimeters (20-50 mm). Grootste hoeveelheden lijken nu voor het midden weggelegd. Hagel is aan de warme zijde zeer goed mogelijk, in het midden en oosten vindt mogelijk nog convectie vanaf de grond plaats. In het westen stroomt er in de onderste niveaus al in de namiddag al koelere zeelucht binnen, zodat daar geen convectie vanaf de grond gevoed lijkt te gaan worden.
* Iedereen behandelt elkaar respectvol. Houd er rekening mee, dat er mensen met zeer uiteenlopende kennis op het forum zitten. Iedereen is welkom en iedereen mag vragen stellen, al zijn deze misschien een aantal keren eerder gesteld.
* De berichten moeten on topic blijven. Off-topic berichten worden zonder enige uitleg verwijderd.
* Het forum is geen slow-chat, hiervoor is de chat bestemd. Of een bericht een slowchat bericht is, wordt bepaald door de moderatoren. Slowchat berichten worden verwijderd.
* Vragen zoals, hoe laat krijg ik onweer? worden direct verwijderd!
* Wees niet te overheersend op het forum. Geef anderen ook de kans om iets te schrijven.
Bij voorbaat dank voor jullie medewerking
Op naar een mooie onweersdag
Mvg Jan
(gister zat ik op het werk, precies om 12 uur - tijdens mijn pauze - kwam de bui aanzetten, mooie bui was dat!)
Morgen hopen op herhaling dan maar
juist wel aan de kust, kijk maar naar de neerslag hoeveelheden bij de kaartjes van Jan
op dat neerslag kaartje zie ik 0 staan
edit, en 20 | Gewijzigd: 13 juli 2010, 10:12 uur, door marcel`westland
Marcel
Woensdag later op de dag komt er opnieuw een flink buiencluster aan zet incl. ' n MCS
Er is zelfs een kans dat zich een tornado van het type F1 of zelfs F2 [color="#FF0000"][/color]kan ontwikkelen.
ECMWF laat 't weertje daarna fraai herstellen met de zoveelste Azorenhogedrukuitloper.
Het onvolprezen GFS (zag neerslagbom als eerste) laat het nog wat langer instabiel zijn.
Gerede kansen dus dat het weer zich vanaf eind deze week weer netjes gaat herstellen.
Wellicht bouwt zich weer een nieuw warmtegebied op boven West - en Midden - Europa.
Absolute topmaxima gisteren in Duitsland met een topper van 39,3 graden (Berlin Tepel)
De regio Potsdam en Berlijn beleeft de + warmste hitteperiode ooit met absolute records.
Wel neerslag, maar ik zie verder weinig gunstige omstandigheden voor echt onweer. Tsja, je weet het niet natuurlijk... als jij andere info hebt hoor ik het graag! Afgelopen paar onweersdagen bleek het water nog te koud te zijn en zakten de buien in voordat ze hier waren. De omstandigheden blijven hier gewoon nog even ongunstig denk ik.
Hopen dat augustus beter wordt.
Of hopen dat er dan tenminste nog een mooie waterhoos langskomt...
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!