In de nacht ontstond er in midden Frankrijk al gauw de eerste buien, deze buien voeden zich snel met energie toe omdat er genoeg onstabiliteit was. In het begin van de morgen werd dit al gauw een MCS. Een MCS is een Mesoscale Convectice System. Zo'n soort MCS brengt vaak veel neerslag met zich mee, lokaal wateroverlast en grote hagel. Zware rukwinden zijn tevens mogelijk, tijdens een bui.
Naarmate we 11:00 vanmorgen naderden werd het al gauw bewolkt, dit werd tevens veel meer en al snel zag ik de nodige buien die ons op zaten te jagen. Om 11:30 was de bui bij Oirsbeek, Zuid - Limburg aangekomen, ik zag aan het begin van de bui een "shelfcloud" maar deze kon ik helaas niet vastleggen op de camera.
Om 12:00 vanmiddag was het dan echt raak, man het ging tekeer! Op vele plaatsen in Limburg, met name aandacht voor Venlo was er wateroverlast, en zeg dan niet zo'n beetje! Bomen waren omgewaaid door de stevige rukwinden die wel opliepen tot 80 - 100 km/h. Onweer activiteit was er wel, maar niet zoveel.
Met vriendelijke hoosbui groeten,
Pascal Soomers.
www.pascalsoomers.webnode.com