Ik baal als een stekker dat ik geen filmpje heb kunnen maken vanuit de vrachtauto. Tijdens het losbarsten van de bui stond ik bij een pompstation letterlijk te schommelen, en dat is een 12 tons truck! Groen en geel was de lucht met een serie weerlicht alsof het een blauwe stroboscoop was! Straatverlichting gingen spontaan aan, zo donker werd het! Golven water donderde de weg over waardoor auto's gewoon een heck-golf maakten, en dat binnen 5 minuten. Nadat de instructeur een verwoede poging waagde de Daf in te stappen zijn we opweg gegaan over de rondweg van Almelo.
Overal dikke takken en diepe waterplassen op de weg, maar het was wel duidelijk dat de ene kant van de stad echt minder ellende heeft gehad dan de andere kant. Dat bleek later toen we in de omgeving van Geesteren en Tubbergen kwamen... Wat een bende! Men was overal met man en macht in de weer om geknakte bomen en takken op te ruimen, het leek wel een veldslag! De beelden op RTV-oost zeggen genoeg en ik ermoed dat de echte schadecijfers nogwel even opzich laten wachten. Die zullen toch naar alle waarschijnlijkheid niet gering zijn!
Je kan hier bijna gerust uitgaan van een EF2 tornado:
F2 181-253 km/uur (113-157 mph) Veel schade aan huizen en grote bomen waaien om
Komt hier wel mee overeen en gezien sommige video's uit Hengelo zie je duidelijk wervelwinden overal en ging het niet om windstoten die deze schade hebben aangericht!!
Nick | Gewijzigd: 12 juli 2010, 23:46 uur, door Nick (Amersfoort)
heel bizar. nog nooit zo veel wind en schade meegemaakt.
heel bizar. nog nooit zo veel wind en schade meegemaakt.
nee, was ook al gepost door iemand anders in het forum
Op het moment zelf stond ik op het station waar het dak vanaf is geblazen. Gelukkig mochten wij schuilen in het gebouwtje van de machinisten/ns-personeel. Ik werd gewoon gezandstraalt. Heb nog nooit zoiets meegemaakt. Stond te beven als een rietje. NS-personeel compleet in de stress omdat het dak op de bovenleiding viel en er daar nog mensen rondiepen en je wilt niet graag in aanraking komen met die hoogspanningsdraden.
Het dak zelf is aan de overkant tegen een winkel/appartementencomplex geknalt waardoor ruiten sneuvelden. Voor de winkel stond een vrachtwagen, de chauffeur stond in de trailer
Ben btw nieuw hier op het forum, moet even vertellen dat ik het een onwijs gave site vind en dat er erg goed en mooi materiaal op terug te vinden is!!
Gegroet Roy
Ff ontopic:
Na het noodweer van gisteren komen er nog steeds meldingen bij de brandweer binnen van stormschade, dus nog niet alles is opgeruimd en weggehaald... Heftig... | Gewijzigd: 13 juli 2010, 20:38 uur, door middystyle