ik hoop dat het vergelijkbaars met zaterdag avond/nacht wordt
A level 2 was issued for severe wind gusts, large hail and excessive precipitation, and to a lesser extent for tornadoes across parts of the Benelux, northwestern and northern Germany, and Jutland.
A level 1 was issued for severe wind gusts, large hail, and excessive precipitation surrounding the level 2 area, including SWern Sweden, SE Norway, much of Germany, the western Alps, northern Italy and northern, central and eastern France.
DISCUSSION
France, Benelux, northwestern Germany...
A frontal zone, marking the gradient of the very warm air over the continent and cooler air to its west stretches roughly from SW France across the Benelux to Denmark and central Sweden. As the approaching trough from the Atlantic ocean approaches, a frontal wave is expected to develop. The associated surface low is expected to travel NNEward across the far southern North Sea during the morning. A helical flow will exist in the warm air advection regime to its northeast over the Benelux. Elevated convection is expected to develop here, and possibly further south across France in places. As the surface low moves northward, the helical flow moves off to the North Sea limiting the chance surface-based storms being able to tap into this flow.
On the approach of the trough, a strong 25-30 m/s jet at 500 hPa is expected to move partly over the warm air, creating an overlap between strong wind shear and MLCAPE. Low-level shear is strong as well with 850 hPa speeds of 15-20 m/s forecast across the Netherlands by the GFS model at 12 UTC. ECMWF and GFS are consistent in increasing convective activity during the morning hours and early afternoon as the frontal zone and the associated convection starts to translate eastward. More of the convection over the Benelux will become surface-based and tap the MLCAPE-rich air east of the front, where 1000-2000 J/kg should be available.
Given the strength of the forcing and the low-level shear, it is likely that some storms become organized as a bow-echo especially in the level 2 area. Besides the widespread severe winds associated with such a system, large hail may also occur with these storms.
| Gewijzigd: 12 juli 2010, 07:04 uur, door Maxim1110
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Deel 1: constant, echt aaneengeschakelde CC's (ze hebben 't soms over '250 ontl. per 5 min.', dit was het per minut, mÃnstens) met een aangenaam gerommel en keiharde regen. Ongekend wat een lichtspektakel, ik heb op m'n bed m'n ogen zitten uitkijken en ben op den duur maar gaan liggen omdat m'n oververmoeidheid van 2 slapeloze nachten, en op dat moment een uur slaap dat eiste.
Deel 2: keiharde regen, wat CG's en nog altijd veel CC's, even snel tempo als deel 1 maar langzamerhand harder rommelend, hardere stoten regen.
Deel 3: stortregen, nog harder dan eerst, minder constante bliksem maar veelvuldiger CG's die keihard tot soms angstaanjagend harde rommels lieten horen. Het moet in een straat vlak bij ingeslagen zijn, want wat een onmenselijke dreun kwam er vlak na die werkelijke BOLT of lightning. Kaboom!
Ik ben maar weer gaan liggen omdat ik niet meer kon, en het maar door blééf gaan. Ik heb zo de hele nacht wakker gelegen, genoten en maar een uur of 2 in totaal in halfslaap verkeerd. En dat na 2 nachten slaaptekort van de hitte en onweer...ik ben kapot maar een o zo tevreden mens na een nacht die ik zelden meemaakte. Ongelooflijk! Zelfs de oranje versiering is meteen uit de straat verdwenen door de rukwinden! hahaha
En nou ga je me wijsmaken dat er vanmiddag nóg meer nóg erger noodweer aankomt dan vannacht en gisternacht?! Dit is echt een hemels weekend, en o wat heb ik een meelij met vriend Bertjebrul die net zaterdagochtend met vakantie vertrok...
Nu dus de hele benedenverdieping met waterschade aan het plafond en elektraleidingen PC zit via een verlengsnoer op een niet getroffen groep zodat ik iig kan zien wat er eventueel nog komt.
Het onweer was prachtig maar doordat ik met teiltjes in de weer was geen foto`s kunnen maken
Check dat ding zich ontwikkelen de laatste uren, echt mooi
Hoop dat er wat moois uit dit wolkje ontstaat, hoop overigens niet dat er een tornado uit komt, als dat al zou gebeuren.
Het is natuurlijk heel mooi om te zien, wil ik eigenlijk ook nog wel eens in het echt zien maar als het in een dichtbevolkt gebied is zijn de gevolgen niet te overzien, mede ook omdat niemand op tornado's is ingesteld in Nederland.
Dit is mijn eerste post maar volg het hier al langer
update:
Intussen is een MCS ontstaan over SW-FR en dit uitgestrekte complex bevindt zich actueel over het noordelijke deel van FR. Een deel van het complex vertoont op de RADAR squall line eigenschappen en dit deel is trekt waarschijnlijk naar de Ardennen. Nieuwe aangroei aan de N-flank vertoont eveneens clustering en dit deel trekt meer naar het centrale deel van Benelux. De stroming is nog steeds goed gekrompen in de onderste niveau's en hierdoor is er sprake van enige SRH welke enkele dynamische cellen toelaat. Evenwel denk ik eerder aan snelle organisatie tot lijnvorming (sterke bovenstroming). Op het complex zijn nog steeds zware windstoten mogelijk, alsook grote hagel (vooral in het E/NE later op de dag) en uiteraard wateroverlast. De westelijke gebieden krijgen straks al de CONVLINE over en daar neemt de onweerkans dus al snel drastisch af.
http://severeweatheroutlook.blogspot.com/
Ga wel al mijn spullen klaarzetten, reismanden en dergelijke, zodat ik acuut kan vluchten als het nodig is!
Oude lakens om in de toiletpot te stoppen, zodat deze niet over kan lopen als de riolering het niet meer aankan.
Ga nu eerst maar aan de anti-stress druppels.
Ga wel al mijn spullen klaarzetten, reismanden en dergelijke, zodat ik acuut kan vluchten als het nodig is!
Oude lakens om in de toiletpot te stoppen, zodat deze niet over kan lopen als de riolering het niet meer aankan.
Ga nu eerst maar aan de anti-stress druppels.
typsche naam heb je ook
jaa, het complexje is nu al een fiks onweerscomplex geworden
update:
Intussen is een MCS ontstaan over SW-FR en dit uitgestrekte complex bevindt zich actueel over het noordelijke deel van FR. Een deel van het complex vertoont op de RADAR squall line eigenschappen en dit deel is trekt waarschijnlijk naar de Ardennen. Nieuwe aangroei aan de N-flank vertoont eveneens clustering en dit deel trekt meer naar het centrale deel van Benelux. De stroming is nog steeds goed gekrompen in de onderste niveau's en hierdoor is er sprake van enige SRH welke enkele dynamische cellen toelaat. Evenwel denk ik eerder aan snelle organisatie tot lijnvorming (sterke bovenstroming). Op het complex zijn nog steeds zware windstoten mogelijk, alsook grote hagel (vooral in het E/NE later op de dag) en uiteraard wateroverlast. De westelijke gebieden krijgen straks al de CONVLINE over en daar neemt de onweerkans dus al snel drastisch af.
Thank you! Laat het westen het maar gespaard, ik heb het nu al niet meer. Ik moet straks weg, heb om tienuur een afspraak die ik niet af kan zeggen, maar het liefst zit ik thuis, te wachten op wat komen gaat!
update:
mmm lekker is dat ik heb nog geen onweersdag gehad dit jaar
ik zat te hopen op vandaag. naja dan maar regen, dat is ook welkom
Dat zou ik niet zeggen, de MCS in frankrijk heeft bijna de groote van een MCC lijkt het me. (Verbeter me als ik ernaast zit) Hij zal rustig naar boven schuiven en heel nederland krijgt er wel een deel van mij. Maar dat is mijn mening uiteraard. Estofex heeft daarnaast voor heel Nederland een waarschuwing afgegeven. Helaas zijn er geen Satrep kaarten, dus kan nog geen indicatie geven.
WAARSCHUWING: In de loop van de middag neemt de kans op zware regen en onweersbuien tot die gepaard kunnen gaan met hagel, windstoten tot 95 km/u en lokaal wateroverlast. Vandaag krijgen we vanuit het westen uit te maken met een storing, van tijd tot tijd krijgen we te maken met zware regen en onweersbuien die gepaard kunnen gaan met hagel en windstoten. Lokaal kan er wateroverlast gaan voorkomen. De temperaturen voor vandaag zijn ongeveer 21 a 22 graden in het westen tot zo'n 29 a 30 graden in het oosten van het land. De wind is matig boven land 3-4 bft en aan de kust en in het noorden staat een matige tot soms een vrij krachtige wind 4-5 bft en komt vanuit het zuidwesten. Vanavond houden de zware buien aan in het midden en in het oosten van het land. De buien gaan gepaard met onweer, hagel, windstoten en lokaal wateroverlast. De temperaturen voor vanavond zijn ongeveer 17-19 graden. Vannacht wordt het rustiger, wel kan er lokaal nog een fikse bui voor gaan komen. De temperaturen voor vannacht zijn ongeveer 12-14 graden.
@Jan, dus geen echte kans meer op tornado's? Alleen windhozen?