onweer was wel heel heftig gister!
denk je,denk t niet...wat morgen komt is niet hetzelfde als gister...morgen goed in de gaten houden..het zal erg tekeer kunnen gaan ,erger dan gister.
Oke ik zal het ook in de gaten houden.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
en noorden niet haha
YES YES ik ook in het Rood.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
zondag 11 juli 2010
voor een uitgebreide synoptische bespreking: zie voorgaande berichten.
Samenvattend kunnen we nog steeds stellen dat warme onstabiele lucht zicht bevindt over W-EUR en dat een neg. gekantelde scherpe hoogtetrog vannacht en morgen van de Golf van Biskaje tot over ons zal trekken. Als reactie hierop ontwikkelt zich vannacht en morgen een uitdiepend grondlaag welke belangrijke implicaties heeft op het windveld en shear over onze omgeving. Deze trog slaat als het ware een golf in de barokliene zone nabij de kustgebieden en zo krijgen we een soort frontale depressie waarbij vooral het KF morgen voor ons van belang wordt.
Ik ga uit van een serieuze mogelijkheid dat MCSs getriggerd worden over W-FR in de avond/eerste deel nacht. Deze kunnen hevig zijn in een gebied waar dynamiek een hoofdrol speelt (hoge SRH, sterke hoogtewind, etc...). Met een toenemende SW hoogtestroming worden deze clusters vrij snel naar België geadvecteerd. Zeker is het niet natuurlijk, maar delen van België en eventueel ook Nederland zouden af te reken kunnen hebben met zwaar laat nachtelijk/ochtend onweer. Omdat de dynamiek stabiel blijft in de nacht en het onweer hoofdzakelijk getriggerd wordt op hoogte (vooral PVA trog) zal een MCS weinig afzwakking vertonen. Bijkomend zorgt het uitdiepend laag ervoor dat sommige cellen dynamisch van aard kunnen worden, vooral aan de oostflank van een complex. Gedacht moet worden aan de ontwikkeling van een squall line met mogelijk zware windstoten (hoogtewind 850 hPa stijgt tot 15-20 m/s tegen de ochtend!). Ook de bliksemactiviteit kan hoog oplopen met lokale wateroverlast als bijna een certitude bij dergelijke systemen.
Problematisch voor het onweer maandag overdag is de timing van de bijhorende CONV.LINE. De meeste modellen berekenen deze windshift line reeds in de vroege voormiddag over het centrale deel van BE en tegen de middag zit zowat gans de Benelux achter deze lijn en is de wind flink geruimd onderin met snel terugvallende SRH. Daarmee verkleinen de kansen op zware onweders over BE. Afhankelijk van de reële timing van deze lijn kunnen vooral de oostelijke en noordelijke regio's van de Benelux hopen op zwaar onweer. In het ideale geval komt de CONV.LINE pas in de (vroege) namiddag door over NL en het oosten van BE en kan tegen die tijd de latente onstabiliteit voldoende zijn gestegen. In dat geval moet men attent zijn voor noodweer. Voorlopig echter is de timing van de shiftline onvoldoend zeker om hoge kansen daartoe toe te kennen.
Hoe dan ook, zware onweersbuien met mogelijk schade is reëel later vannacht nabij en voor de CONV.LINE. Ik acht een embedded supercell (of een supercell ervoor uit) niet uitgesloten gezien de zeer hoge SRH waarden. Hagel van betekenis is dan ook niet uitgesloten.
Morgen op deze lijn nieuwe cellen waarschijnlijk met, afhankelijk van de timing, toenemende kansen op hevige verschijnselen. Dit vooral voor de (noord)oostelijke gebieden.
Er lijkt tevens ook nog een dynamische factor mee te spelen wat betreft neerslag. De modellen geven immers hoge neerslagsommen over de westelijke regio's. Dit gebied hangt waarschijnlijk samen met de westflank van de uitdiepende depressie. In dit gebied zie we wel meer actieve neerslaggebieden ontstaan omdat daar de snelheid van de neerslag ook lager is dan aan de oostflank van het low.
Voorlopig lijkt het me zinvol een HIGH RISK te geven in gans de regio. Regionaliseren in dergelijke situaties is weinig zinvol. Voor morgen overdag kleur ik rood in in een brede zone over de oostelijke gebieden. Indien de modellen duidelijker (en gunstiger) zijn wat betreft timing CONV.LINE zit de kans er in dat ik overschakel naar EXTR, maar momenteel is dit niet nodig.
Voor de chasers, wie bliksem wil opzoeken kan zich wagen naar de Franse grens te trekken, streek W-O-VL in België. Wie dynamische fenomenen opzoekt zal best zitten in het oosten van NL, maar hou rekening dat de buien (eventueel lijnvormig als squall line) zeer snel zal voortbewegen en echt chasen dus praktisch onmogelijk zal zijn.
.
Bron: Servere Weather outlook
hmm t wordt moeilijk, maar aan de update van karim te zien krijgen we naar morgenvroeg toe al een licht- en klankspectakel
dan zit die al wel erg dichtbij