Zal mij benieuwen of we nog weer wat krijgen vandaag. Een leuk klein toetje op de buien van vannacht?:D
denk dat we nog wel wat krijgen anders morgen wel
Ijsselstein meld idd regen en onweer. Zit er midden in! Nu opeens weer zon en droger.
Komt jou kant op!
Richting het oosten eerste kleine bloemkolen gezien
Klopt,heel de dag al heiig hier
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
ook al krijgen we niks vandaag of morgen dan hoor je mij nog niet klagen want heb genoten vannacht van ongeveer 12 tot 4... Het enige wat ik nu te klagen heb is dat ziggo niet opschiet met het internet fixen!! Niks waard dit allemaal volgen op de telefoon!
ook al krijgen we niks vandaag of morgen dan hoor je mij nog niet klagen want heb genoten vannacht van ongeveer 12 tot 4... Het enige wat ik nu te klagen heb is dat ziggo niet opschiet met het internet fixen!! Niks waard dit allemaal volgen op de telefoon!
Ik wil niet vervelend doen maar ik zie voor de westkust van Frankrijk niks spectaculairs...
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Is het koufront waar we mee te maken krijgen.
De synoptische situatie zoals reeds dagen geschetst door de modellen blijft aangehouden en wekt vertrouwen. De onweersituatie van afgelopen nacht was eveneens goed door de modellen aangegeven.
Dus concentreren we ons op volgende nacht en vooral op morgen maandag, ofschoon er ook vandaag links en rechts een warmteonweer kan ontstaan.
Interessant aan de situatie morgen is de dynamiek. De hoofdas van de Atlantische hoogtetrog waarvan reeds dagen sprake, nadert in versnelde vorm richting FR en komt daar aan tegen morgenochtend. Belangrijk hierbij is dat de as snel negatief gaat kantelen en dus meer NW-SE georiënteerd wordt. Dit heeft belangrijke implicaties voor de triggering van onweer en het te verwachten type onweer. Eerst en vooral vormt deze snel bewegende scherpe gekantelde trog voor erg veel PVA en WAA aan de voorzijde. Anderzijds genereert deze trog een uitdiepend lagedukgebied over W-FR vannacht en morgen maandag trekt dit laag over de Benelux. Belangrijk hierbij is dat de wind daardoor in de onderste luchtlagen sterk krimpt en E , later SE en S wordt. Dit betekent dus erg veel SRH. Daarnaast krijgen we opnieuw deels een TE tong op 850 hPa over onze streken en tenslotte neemt ook de hoogtesroming flink toe aan de voorzijde van de trog en is er ook sprake van de ontwikkeling van een kleine jetstreak in de opgaande tak van de trog met RI over NL maandagnamiddag.
Kortom, het mag duidelijk zijn dat dit een potentieel explosieve situatie is. Enige kanttekening: de timing voor BE is ongunstig want reeds in de voormiddag zouden de onweersbuien vanuit FR door moeten komen. In NL en zeker verder noordwaarts en ook NE Duitsland maken pas echt kans op noodweer. Het patroon doet overigens denken aan vroegere historische cases zoals de hozen van Tricht/Oostmalle en ook deels aan de hoos van Hautmont, doch het mag duidelijk zijn dat dit geen garantie berekent op zwaar onweer.
In de loop van de dag volgen meer details, maar voorlopig geef ik voor een groot deel van NL een HIGH RISK. Door de timing van de doortocht van het grondlaag ontstaat daar volgens de modellen een goede samenval van SRH en onstabiliteit met dus hoge EHI waarden. Ook andere indxen zoals STP de MCS index scoren hoog. Hou dus rekening met reële kans dynamische windverschijnselen, grote hagel (>2cm) en wateroverlast. Ook in BE is dit overigens mogelijk, doch daar hou ik voorlopig de kans wat lager.
Bron:Severe Weather Outlook Benelux | Gewijzigd: 11 juli 2010, 15:48 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Warmte onweders,zo zijn ze er en zo zijn ze weer weg