aantal foto's geschoten in een weiland aan de rand van Drachten. dit zijn mijn allereerste onweer foto's waar daadwerkelijk ook wat op staat, zelf nog wel enigzins teleurgesteld met het resultaat, erg veel foto's hadden een hoog gehalte van ruis, en ik weet niet waardoor dit is gekomen, misschien dat iemand hierover een tip voor mij heeft.
Ik weet niet wat voor camera je hebt maar ik gebruik de volgende instelling op mijn sony dslr
M-stand...handmatig scherp gestelt op een lichtje in de verte ..iso-100... f-getal op 3.5 tot 8 ligt aan de afstand van het onweer plus ik gebruik de BULB stand met een draad-afstandsbediening zodat ik zelf het aantal seconden kan bepalen van de sluitertijd.
de instellingen die het toestel aanneemt bij de sluitertijd van 4" was een diafragma van 3,5 (als ik mij niet vergis) en een standaard iso-waarde van 800. dit leek mij erg hoog, dus heb ik die veranderd naar 400. dit was het resultaat.
Edit: het betreft een Fujifilm Finepix S2000HD | Gewijzigd: 11 juli 2010, 03:02 uur, door Robert_h
Hoe lager de iso hoe minder ruis je hebt en hoelanger de sluitertijd des temeer kans je hebt om een mooie flits vast te leggen.
Met een dslr of een camera met een M-stand is het vrij eenvoudig om onweer te fotograveren.
de ISO kan in een andere stand inderdaad lager lijkt het, ik heb geschoten in "S" sluitertijd stand, waarbij de diafragma automatisch werdt gekozen. volgende keer maar over op volledig handmatig.
in ieder geval was dit erg leerzaam, en heb ik van een erg mooie show kunnen genieten, hopelijk morgen de herkansing!