maar wat er nu aankomt klinkt heel eng
Ik denk dat het nog goed gaat knallen bij je.
Is toch een heel mooi rood stipje boven jullie.
dat was hier niet het geval.. geen harde wind, geen hagel en ook geen stortregens
gewoon onweer met spectaculaire CCs en CGs..
gewoon onweer met spectaculaire CCs en CGs..
scheelt een hoop ellende maar goed het maakt mij niet zo veel uit heb mn avondje wel gehad
wat ik daarmee bedoel is dat wij hier nooit de volle mep krijgen
of het gaat de noordzee op OF het gaat de ijsselmeer op
best wel jammer eigenlijk
regen, hagel en onweer maar zullen minder zwaar zijn dan vanavond/vannacht
ik heb het niet zo nauw met het knmi maar we zullen het beleven
hopelijk niet tijdens de wk finale
:D
Edit: oops dubbelpost | Gewijzigd: 11 juli 2010, 03:23 uur, door The Storm
welstrusten allemaal
slaap lekker
Slaap Lekker
Het begon allemaal in de avond, daarvoor zag het er nog niet zo spectaculair uit boven nederland. Er ontstond een fikse onweerscel (supercell?) rond eindhoven die naar het noorden toe trok. Ik kon al zien dat deze niet over mij heen zou komen, maar even later vond ik het buiten wel erg donker worden. Toen ik de buienradar nog eens ging checken zag ik dat hij wel dichtbij zou komen, en dat ik hem dus waarschijnlijk wel zou kunnen bewonderen van een afstandje.
Rond een uurtje of 8 hoorde ik het al aardig rommelen buiten, ik wist dat de zware bui in aantocht was, en ik kon hem nu ook al zien.
Dit zijn de radarbeelden van de cell die op een paar kilometer afstand langstrok:
Bij de zwarte stip met de pijl woon ik.
Buiten stond ik vol bewondering te kijken, deze onweerscell leek mij verdacht veel op een supercell, met een tophoogte van zo'n ruime 14 km. Wat mij ook opviel was dat er maar weinig neerslag uitviel, terwijl de donkere wolken recht boven mij hingen. Ik stond bijna te trillen op mijn benen omdat ik een sterk roterende wolkenformatie onder de onweerscell zag, de kans is ook groot dat dit een wallcloud was.
Het had allemaal veel weg van dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=M0HfvZOjDA0
Overal zag ik steeds kleine wolkjes ontstaan, en weer verdwijnen. Elk wolkje ging een andere kant op en het roteerde allemaal ziekelijk snel, maar ik wil wel zeggen dat het niet eens in de buurt kwam van een windhoos/tornado.
Het passeren van deze cell ging gepaard met veel windstoten tot 70 km/h, en de temperatuur zakte van 33 naar 25 graden.
22:00 uur, tweede onweer
Ik was rond dit tijdstip ergens anders in Wijchen, maar wel buiten. Het werd al snel donkerder met veel CG ontladingen.
Er volgde een matige shelfcloud met zwaar onweer, wind en regen. Ik heb echt genoten van deze cell, want er waren veel duidelijke CG ontladingen in de buurt, en het regende hierbij ook hard.
Hier de radarbeelden van 10 uur:
Deze bui hield aardig lang aan en er is ook redelijk wat neerslag gevallen.
Al met al een van de mooiste onweersbuien die ik in me leven heb meegemaakt.
00:30, derde bui
Onverwacht ontstond er een nieuwe buienlijn ten zuiden van mij die vrij snel noordwaarts trok. Omdat het nu al donker was zag ik overal weerlichten, op dit moment stond ik weer buiten en ik zag de bui in de verte weer aankomen.
Het ziet er op de radarbeelden misschien niet zo heftig uit al de andere, maar dat was hij zeker wel. Ik zag een zeer mooi gevormde shelfcloud aankomen die alleen nog overtroffen zou kunnen worden door 17 juli 2004. De shelf kwam met een rotvaart over me heen en het begon al weer snel te onweren, regenen en waaien. Hij was vergelijkbaar met de vorige bui maar hij duurde alleen wat korter.
Ik heb echt weer lopen genieten van deze bui, en ik ben ook blij dat de natuur weer het nodige water heeft.
Er is in totaal zo'n 30mm regen gevallen. | Gewijzigd: 11 juli 2010, 03:52 uur, door Stealth
ik niet, maar wel iets anders wat misschien niet zo mooi is als een windhoos..
Heb voor de eerste keer een bliksem kunnen vastleggen op foto en was gelijk inslag