Dat is idd een mooie bak water, Ameland lijkt ook nog flink wat te krijgen. Zal mij benieuwen.
Het is nu al flink warm, zelfs hier op het eiland. Zijn er nog meer OO-ers op Ameland?
Het voelt al wat drukkend, dus het kan dus niet missen of er gaat gedonder van komen.
Update
Vandaag wordt het een interessante dag, de temperaturen schieten omhoog tot zo'n 33 graden in het zuidoosten maar ook de onstabiliteit neemt in de loop van de dag toe. De CAPE waardes liggen ongeveer rond de 1000 j/kg in het westen tot zo'n 2000 j/kg en later even 2500 j/kg elders in het land. Wat erg opvalt is dat de run van 00u wederom met een sterk neerslagsignaal komt in de avond, of dit daadwerkelijk gebeurt is nog maar de vraag. Aangezien de dynamiek niet al te sterk is hebben de buien een trage treksnelheid en kan het zomaar gebeuren dat er enorm veel neerslag gaat vallen. We moeten zoals we nu de neerslagkaarten zien rekenen op een MCS en heel misschien aan een MCC. Een MCS heeft vanuit de satelliet gezien een ovaalvorm. Een dergelijk systeem kan 100.000 vierkante kilometer beslaan (ruim 300 bij 300 kilometer groot) en wordt meegevoerd met de heersende wind tussen 3 en 6 kilometer hoogte. Een Mesoscale Convective Complexes (MCC) is een MCS waar de grootte van de wolkenkap aan bepaalde afmetingen moet voldoen. Een MCC is altijd groter dan een MCS. (Hieronde de temperatuurkaart en de capekaarten). Momenteel zit er in Frankrijk al een aardig onweerscomplex.
Kijken we even snel naar de supercell parameter en de tornado parameter dat laat die ons zien dat er een grote kans is op een supercell en een zwakke windhoos is niet uitgesloten. De SRH waardes stijgen in het zuiden en in het midden van het land naar zo'n 250-300 De tornado parameter komt uit op 1, wat niet schokkend hoog is. De hagelberekening laat ons zien dat er momenteel hagel kan gaan vallen tot 1,5 cm en mogelijk lokaal 2cm. Ook windstoten zijn er mogelijk. Kortom, een situatie die we niet mogen onderschatten.(Hieronder de neerslagkaart).
Bron WeerDirect
Ik ben al blij met een L 1
Wat maakt het uit ''Alleen zuid-oosten'' De bui doet wat ie wil en alles om de bui heen (Factoren doen wat ie wil) Het zijn dus verwachtingen. Het ziet er iedergeval TOP uit
Helaas kwamen ze met het idee om te BBQen dit weekend,eerst zou het Zondag worden omdat ze toen beesten weer opgaven,dus verplaats naar vanavond maar dat kan waarschijnlijk ook in het water vallen. Najah we gaan het zien,misschien heb ik net geluk en net het eten op
Maar eerlijk. Dan heb ik het voor Nederland liever vandaag dan morgen! Zou zonde zijn als het morgen avond slecht weer is terwijl het een misschien wel de belangrijkste avond voor het voetbal is voor Nederland. | Gewijzigd: 10 juli 2010, 09:31 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
De temperatuur heeft hier inmiddels alweer de 27 graden bereikt... | Gewijzigd: 10 juli 2010, 09:47 uur, door Rutte31
DISCUSSION
...France, Belgium, Luxembourg and the Netherlands...
The 00Z Trappes sounding confirms the presence of a deep 14-15 g/kg moist layer in the boundary layer, which is even more than predicted by GFS 18Z (12 g/kg). The model, however, increases it to such amount during the day (18-21Z northern France, Belgium). Weakest cap is found according to GFS model LFC-LCL differences initially over C France, E Belgium and W Germany, with strongest convergence near Luxembourg, then develops a cyclonic circulation towards the evening apparently in response to the QG lifting. This low pressure center drifts off to the north or north-northwest over Belgium and Netherlands during the evening/night and will most likely be accompanied by one or more MCSs (possibly a mesoscale convective complex, MCC, given the interaction with dynamics and large instability). This scenario seems also supported by 00Z WRF models and ECMWF (Fri 12Z). The cyclonic circulation is already present before GFS develops a gridscale 'convective bomb', and is confirmed by current 04Z surface winds.
The severe weather potential is initially limited to flash floods over central France where storm motions are relatively slow and the airmass close to saturated. To the north (Belgium) 0-6 km shear is a bit higher (10-15 m/s) as well as the MLCAPE. This may already organize supercells with large hail, and after 15Z the storm-relative helicity over the lowest 3 km grows from 100 to 300 m²/s² which enhances the chance of rotating, strong updrafts. On the other hand, clustering will force the storms to coagulate into an MCS, turning the threat into mainly severe outflow winds and excessive rain. A factor which increases the wind potential from wet microburst is the large Delta-Theta-E (locally 20°). However, the storm motion will drag mostly along the boundary and shear vector direction, which may limit the spread of gusts. For this reason only a small level 2 was issued.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Estofex kan ook een leven 2 uitgeven voor een weerssituatie zonder onweer, zoals bijvoorbeeld stevige windstoten en veel regenval. Een uitgegeven level heeft opzich niks te maken met de hoeveelheid onweer, in dit geval overigens wel!
http://www.pagesjaunes.fr/villeendirect/we...alite=L08902400
Precies en dat maakt me blij