Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

20 Nov 2024 23:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

20 Nov 2024 23:34:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:26:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA; Venango, PA.

20 Nov 2024 23:20:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Armstrong, PA; Butler, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:13:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

20 Nov 2024 23:01:36

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:01:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Beaver, PA; Butler, PA; Washington, PA.

20 Nov 2024 22:25:54
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
weerfan16
Lid
7 juli 2010, 14:42 uur | Bericht #132462
Nu het de afgelopen dagen lekker heet is, heb ik hier in het zuiden van Friesland afgelopen zaterdag
een heel kort, maar heel krachtig onweer gehad, dat ontstond boven de Flevopolders.
Nu zie ik dat de keren dat ik onweer heb, redelijk vaak gebeuren.
Onderstaande buienradar kaartjes heb ik wat bewerkt. De zwarte stip of rondje op de kaart, daar ongeveer woon ik.
Kijk goed naar de Flevopolders op de buienradar kaart, zie in je rap tempo buien onstaan.
De buien van afgelopen zaterdag hebben hier voor 8,0mm regen gezorgt, meeste van Friesland.
Ook waren er zeer krachtige (wolk) ontladingen te horen en te zien.

Heeft iemand misschien een verklaring hiervoor, vorig jaar op 25/26mei, was er een soort gelijke situatie hier aanwezig... Buien1uur.gif buien1uur5.gif buien1uu20.gif 13.30.gif 1345.gif 1355.gif | Gewijzigd: 7 juli 2010, 14:45 uur, door weerfan16
Aantal dagen met onweer: 7
7 juli 2010, 15:23 uur | Bericht #132464
Kan je niet aan een antwoord helpen helaas, maar het ziet er inderdaad wel bijzonder uit, uit het niets ineens zo'n zware neerslag
Waarom deze advertentie?
Maxim1110
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 juli 2010, 16:22 uur | Bericht #132469
Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat daar door het IJsselmeer veel meer vocht aanwezig is
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
7 juli 2010, 16:30 uur | Bericht #132471
Citaat van Maxim1110, woensdag 7 juli 2010, 15:22 uur Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat daar door het IJsselmeer veel meer vocht aanwezig is

dat denk ik ook
thijmco
Lid
7 juli 2010, 17:33 uur | Bericht #132483
Citaat van gerard1995, woensdag 7 juli 2010, 16:30 uur dat denk ik ook
meestal als buien over 't ijselmeer gaan doven ze uit, tenminste , dat is mijn ervaring .
als er buien vanuit utrecht komen of zuidelijker en ze trekken het ijselmeer over hebben wij hier ( sneek) alleen nog maar wat licht gerommel en vaak alleen nog maar regen...... ik denk dat het komt doordat het ij-meer vaak warmer is als de noordzee en dus weinig voeding meer overlaat voor overtrekkende buien...

SC
Maxim1110
Lid
7 juli 2010, 17:56 uur | Bericht #132490
Als het water warmer is, is er juist meer voeding

Dit gaat echter niet op voor de lente en het begin van de zomer, want dan is het water relatief erg koud. Op einde van de zomer en in de herfst helpt dit echter wel mee. Het probleem was o.a. vorige week vaak dat de lucht te droog was voor eventueel warmteonweer. Bij grote watermassas (zoals dus het IJsselmeer) en ook vegetatie (wel veel, met name grote bossen dus) zit vanzelfsprekend meer vocht en hier kunnen dus gemakkelijker buien ontstaan. Als ik het me goed herinner was het donderdag dat dat ook gebeurde. De buien activeerden verder landinwaarts nog wel, maar ze onstonden meestal in Flevoland net voorbij het IJsselmeer en trokken vanuit daar oostwaarts.
Peet
Lid
7 juli 2010, 18:38 uur | Bericht #132500
Citaat van weerfan, woensdag 7 juli 2010, 14:42 uur

IK denk ook dat het Ijsselmeer er mee te maken heeft, en daar ik die kaarten ook continu zat te bekijken...wachtend op mijn buien(die niet kwamen), had ik ook dit gezien. Vond dat ook maf
Waarom ik ze niet kreeg, terwijl ze om mij heen er wel waren, zette me aan het denken en...daar komt ie weer:-) ...dacht aan de Hondsrug en hoe de buien binnenkwamen.

Ik kreeg van iemand een link (Henk geloof ik) van http://www.ahn.nl/viewer en zoek daar maar eens Nijelamer in.
Het ontstaan van de buien zal wel Ijsselmeer zijn, maar dat jij ze krijgt en misschien altijd de buien uit zuid en zuidwestelijke richtingen, ligt misschien ook wel aan de hoogte.
Als ik me niet vergis, zit jij daar zelfs nog beneden NAP, maar alles aan de rechterkant van je...is stukken hoger.

Mijn gedachte dus is, dat die buien die uit die richtingen komen, niet of niet gemakkelijk over de 'bult' bij jou rechts gaan. Maar omoog en al vanaf de Flevopolder en dus zit jij daar precies in de lijn:p

Ik ben een leek, en zal er misschien best wel naast zitten. Maar dit is mijn gedachte er bij en ...ik laat me graag beter beleren.

Ciao Peet

weerfan16
Lid
7 juli 2010, 22:32 uur | Bericht #132583
Dank voor de reacties!:D
Ik heb die hoogte kaart ook even bekeken en op precies de goede plek in mijn woonplaats gezet. Dan zit ik ongeveer op -0,45. 100 meter verder is het al 1,35. Maar dat van die afgelopen zaterdag was geen warmteonweer dus?
Ik zat op buienradar te kijken, en zag die kleine buitjes ontstaan. Even later regende het eerst een beetje en een lichte rommel. Vanuit het niets: KNETTER! . Het klapte er echt over, zo hard dat die was. Daarna nog stuk of 5 x een zeer harde donderslag gehoord. Meteen nadat de bliksem te zien was, echt gelijk donderslag.
Het valt me nog mee dat het niet op het land is ingeslagen, aangezien hier niet veel mensen wonen. Kunnen wolk-wolk ontladingen zo krachtig zijn? Meende dat de hoogte van de buienwolk ongeveer 9 km was...
Maxim1110
Lid
7 juli 2010, 22:37 uur | Bericht #132586
Citaat van weerfan, woensdag 7 juli 2010, 22:32 uur Het valt me nog mee dat het niet op het land is ingeslagen, aangezien hier niet veel mensen wonen. Kunnen wolk-wolk ontladingen zo krachtig zijn? Meende dat de hoogte van de buienwolk ongeveer 9 km was...

De hoogte heeft daar niks mee te maken he Het kan zijn dat zo'n bliksem aan de onderkant van de wolk zit. Als een wolk 9 km hoog is wil dat zeggen dat de top 9 km is, de basis kan dan best rond de 1-2 km zitten
weerfan16
Lid
7 juli 2010, 22:39 uur | Bericht #132588
Aha, weet ik dat ook weer. Maar het onweer was wel gevaarlijk dichtbij. Maak niet vaak mee dat de donders zo hevig zijn, en nee daarmee overdrijf ik niet
Maxim1110
Lid
7 juli 2010, 22:42 uur | Bericht #132590
Citaat van weerfan, woensdag 7 juli 2010, 22:39 uur Aha, weet ik dat ook weer. Maar het onweer was wel gevaarlijk dichtbij. Maak niet vaak mee dat de donders zo hevig zijn, en nee daarmee overdrijf ik niet
Weet je wat pas leuk is? Onweer in de bergen Daar galmt het lekker. Dan heb je eerst zo'n rommel die 20 seconden duurt en dan denk je dat het wel over is en dan.... KNAL!
Peet
Lid
7 juli 2010, 23:09 uur | Bericht #132606
Citaat van Maxim1110, woensdag 7 juli 2010, 22:42 uur Weet je wat pas leuk is? Onweer in de bergen Daar galmt het lekker. Dan heb je eerst zo'n rommel die 20 seconden duurt en dan denk je dat het wel over is en dan.... KNAL!

Echt wel VETTT in de bergen
7 juli 2010, 23:20 uur | Bericht #132608
dat is echt gaaf inderdaad. toen ik 12 was zijn we naar grosscloker[hoogste berg oosterijk] en toen kwamen we tijdens het wandelen over de parkeerplaats midden in een onweersbui en dan echt lettelijk middenin dat was zo gaaf om de bliksem zo vlak voor je te zien gaan. | Gewijzigd: 7 juli 2010, 23:20 uur, door m.reenalda
1ste mooie onweersdag zondag 20 mei
2de mooie onweersdag woensdag 23 mei.
Jonne
Lid
8 juli 2010, 00:44 uur | Bericht #132617
Ik heb die buien toen zien ontstaan, maar kan het niet komen omdat er een heel groot bos zit en veel open vlaktes? Dat lijkt mij goed voor warmte onweer..
8 juli 2010, 08:16 uur | Bericht #132630
Citaat van Maxim1110, woensdag 7 juli 2010, 22:42 uur Weet je wat pas leuk is? Onweer in de bergen Daar galmt het lekker. Dan heb je eerst zo'n rommel die 20 seconden duurt en dan denk je dat het wel over is en dan.... KNAL!

ik verheug me erop
over 2 weken ga ik naar de bergen
met vriendelijke groet,

Marcel
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 583 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 583, lezen 8 mensen het topic "Zomerverwachting 2012 + Discussie".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden