Het lijkt wel of de Global Warming nu écht tastbaar wordt: aan beide kanten van de Atlantische Oceaan gaat de thermometer in het rood, tot meer dan veertig graden Celsius. Van Montréal tot New York, van Brussel over Madrid tot Rome is het puffen.
Wij kregen eind vorige week al een voorsmaakje: tot vijftig graden in de zon! Nu kampen de Amerikaanse oostkust en delen van het midwesten en Canada met een hittegolf. In New York gaf het kwik een dagrecord in elf jaar aan met een temperatuur van 39,4 graden in de schaduw. Door de hoge luchtvochtigheid voelt het nog enkele graden warmer aan.
Spanje moet ook afrekenen met een onwaarschijnlijke hitte, die overgewaaid komt uit de Sahara: eveneens rond de veertig graden Celsius in de schaduw. Daar werd een hittealarm uitgeroepen. Nog de hele week blijft het zowat overal snikheet. In het weekend is er verkoeling op komst.
Ook in Rusland en China is het ontzettend warm, met temperaturen die makkelijk boven de dertig graden uitstijgen. Bij ons blijft het ook nog de hele week heet. Genoeg drinken en zoveel mogelijk de zon mijden is de boodschap.
Bron: Hln
Onweersdagen: 0
Bron: Hln
De link met het opwarmen van de aarde begrijp ik niet helemaal, vooral omdat Spanje juist een koel en vooral nat voorjaar heeft gehad.
Belgische media zijn nogal fan van global warming, dus die wordt overal te pas en te onpas bij gehaald... of het nou ergens op slaat of niet.
en ALS de aarde inderdaad opwarmt, dan komt dat niet door ons
maar door de aarde zelf
#mijn mening
en ALS de aarde inderdaad opwarmt, dan komt dat niet door ons
maar door de aarde zelf
#mijn mening
Precies.
Toen afgelopen winter we wereldwijd weer echte winters hadden schreeuwden deze zelfde ook niet van de daken dat het allemaal toch onzin blijkt te zijn. Maar nu wel. Lijkt wel of ze moedwillig in een hoekje wachten tot er iets voorbij komt wat ze kunnen aangrijpen.
Zijn die mensen vergeten hoe oppervlakkig dit is?
Op de site van het KNMI in het artikel over het noordpool ijs dat sneller smelt dan ooit "De afgelopen winter was het van Canada, Groenland tot Spitsbergen erg zacht. In januari heeft het op Groenland gedooid, terwijl West-Europa door hetzelfde weerpatroon juist een relatief koude winter had".
Ik denk dat het verhaal over de "onzin van global warming" uit de koker komt van figuren die liever zien dat klimaat maatregelen om een te snelle opwarming tegen te gaan uitblijven.
Op de site van het KNMI in het artikel over het noordpool ijs dat sneller smelt dan ooit "De afgelopen winter was het van Canada, Groenland tot Spitsbergen erg zacht. In januari heeft het op Groenland gedooid, terwijl West-Europa door hetzelfde weerpatroon juist een relatief koude winter had".
Ik denk dat het verhaal over de "onzin van global warming" uit de koker komt van figuren die liever zien dat klimaat maatregelen om een te snelle opwarming tegen te gaan uitblijven.
je heh dat stuk niet goed gelezen er stont ook bij dat de zuidpool groter is dan ooit
De aarde veranderd nou eenmaal constant en het aandeel dat wij hier als mens in hebben is zeer klein.
Bedoel bij ons is het ook ooit ijstijd geweest en dat is niet door de mens veroorzaakt.