Vervolgens weer op de mobiel gekeken en het leek er op alsof de onweersbui de provinciegrens tussen Utrecht en Gelderland zou volgen. Vanwege eventuele oostelijke aangroei en westelijke uitdoving toch maar naar Barneveld koers gezet. De lucht begon inmiddels al aardig te betrekken en eenmaal bij Barneveld opnieuw een plek tussen de weilanden op gezocht.
Inmiddels was er een zware regenbui lost gebarsten zonder onweer. De radar liet maar weinig activiteit zien en ik concludeerde dat het onweer er uit was. Een blik op de radar liet een zware onweersbui ten oosten van Zuid-Limburg zien die richting de Achterhoek trok. Dit deed mij besluiten om richting Arnhem te koersen. Onderweg nog diverse flinke regenbuien gehad maar geen onweer.
Bij Zevenaar besloot ik een parkeerplaats op te zoeken om op mijn mobiel te kijken waar de onweersbuien waren. Richting Doetinchem zag ik een flinke bui hangen en volgens de radar zat daar ook 1 bliksem in. De buien boven Duitsland waren verder naar het noordoosten getrokken en zoals het er naar uitzag zouden ze tussen Arnhem en Oberhausen doortrekken.
Ik besloot Duitsland in te rijden en na een paar flinke regenbuien te hebben gehad nam ik de afslag bij Wesel en besloot daar tussen de weilanden het onweer af te wachten. Na een half uur gewacht te hebben alleen dreunen op afstand. Vanwege de vele bewolking was het moeilijk te ontdekken waar de onweersbui zich bevond. Op mijn mobiel kijken had geen zin want internet werkt niet in Duitsland.
Omdat de dreunen uit zuidelijke richting kwamen besloot ik die kant op te rijden. In het zuiden en oosten was het wat donkerder en op goed geluk en zonder wegenkaart ging ik die kant op. Bij het knooppunt bij Oberhausen richting Oberhausen gereden en nu viel op dat het ten oosten erg donker was. Bij het volgende verkeersknooppunt richting Essen gereden en er was een indrukwekkende wallcloud te zien. Het werd pikkedonker en reed inmiddels was ik de bui binnen gereden. Veel bliksems, ook nabije inslagen en een enorme regenval. 1 bliksem sloeg achter me in de vangrail. Door de regenval waar veel bliksems niet goed zichtbaar. Met 50 km/u reed ik naar het oosten. Veel auto's stonden langs de kant van de weg.
Bij Gelsenkirchen de autobahn verlaten om een parkeerplek op te zoeken. Voor een viaduct stond een langere rij auto's langs de kant van de weg met hun alarmlichten aan. Ik vermoedde dat het viaduct onder wat was gelopen en besloot en kijkje te nemen. Onder het viaducht stond een flinke laag water. Omdat ik bang was dat de motor zou afslaan door het hoge water uiteindelijk maar achteruit teruggereden en de autobahn weer opgegaan.
Opnieuw richting het oosten gereden en op een gegeven moment reed ik de bui uit. De bui bevond zich nu achter mij en ik besloot de snelweg te verlaten om vervolgens weer terug te rijden. De bui trok langzaam naar het noordoosten en richting het westen rijdend begon het alweer op te klaren.
Ik besloot opnieuw bij Gelsenkirchen de snelweg af te gaan en nu de auto te parkeren om bij het ondergelopen viaduct te kunnen filmen (bij mijn weerfilmpjes zal ik het filmpje plaatsen)
Omdat de bui verder naar het noordoosten trok besloot ik om de snelweg van het Roergebied naar Enschede te nemen zodat ik goed zicht had op de bui.
Onderweg slechts een enkele keer een bliksem gezien en ten oosten van Twente voornamelijk flinke regenval. Bij Rheine hield ik het voorgezien en na een tussenstop bij de McDonalds was ik om 21.30 uur weer in Amsterdam. De benzinetank was alweer bijna leeg. In Amsterdam was alleen wat onweer op afstand geweest.