Chaseverslag 03-07-2010
Vandaag, na lange tijd van afzien, was er dan eindelijk eens een wat grotere kans op fatsoenlijk onweer. Al vroeg van te voren Wilber een PB gestuurd of hij mogelijkheden had, gezien de gebruikelijke chaffeurs afwezig waren. Na een lange dag wachten waarbij ik de hoop al bijna opgegeven had ontstond er ineens een stel cumuli ten zuid van me die er wel zin in haden maar deden alsof ze er geen zin in hadden. Het duurde dus nog even voordat het zooitje daadwerkelijk de lucht in schoot.
Om 15:30 was het dan zo ver, op de radar verscheen een rode pit ten zuid van me, de lucht zag er daar al enige tijd behoorlijk donker uit. Niet veel later volgde er gerommel en nog niet veel later kreeg iemand elders in de Achterhoek de melding van ''Onweer''
Wilber besloot deze kant op te komen samen met Daisy, en een kleine 20min later stond hij dan ook voor de deur. Het onweer was al aardig genaderd en we probeerden de cel voor te blijven door naar het noorden te rijden. In Zelhem regende het al, maar aangekomen bij onze eerste stopplaats was het weer droog. Hier even staan kijken wat we er nou precies mee aanmoesten.
Radarbeeld van dat moment:
We besloten verder oostwaards te rijden om voor de bui uit te blijven. Bij Zieuwent vloog het blad en stof alle kanten op. Dan weer naar de bui toe, en even later weer voor de bui uit. Hier hebben we kort even stilgestaan om het geval wat beter te observeren. De lucht kolkte al aardig.
En weer reden we verder noordoostwaards. Net ten noord van Lievelde hadden we weer de briljante ingeving om de auto in de berm te duwen. Het wolkje was nog flink aan het ontwikkelen en we wisten nou niet echt wat het voor moest stellen.
Ten noord van Lievelde, en we keken voor de verandering maar weer eens richting zuid:
We reden hierna noordwaards richting Groenlo, om daar richting het oosten te rijden. Bij een stel mooie verkeerslichten zat het wolkje ineens voor ons, en werd het dus tijd om de boel achterna te jagen i.p.v. voor te blijven. De structuur van het geval was ineens uit het niets schitterend.
Prachtige structuren:
We reden snel verder richting het oosten en besloten net buiten Groenlo links af te slaan, om hier maar eens te gaan kijken wat dat nou allemaal was. Wat is het? of hoe zit het? waarom komt de hagel van achter? Allemaal vragen.. maar daar hadden we weinig tijd voor want er moest toch wel wat in beeld komen van dat gekke ding. Snel toverden we de camera's tevoorschijn en schoot ik onderstaande plaatjes.
Wauw:):
En jahoor, we bleven niet staan, néé integendeel zelfs, we reden weer verder! en snel ook want achter ons kwam een witte muur aan, heel sterk lijkend op hagel. En daar hadden we nou ook niet bepaald veel zin in.
Toen we weer even op een droog plekje stonden toch nog maar wat platen gemaakt van het inmiddels verder getrokken ''gekke ding''. Waar dit was is niet bekend, ergens bij een paar koeien.
We bevonden ons nog altijd op Nederlands grondgebied, maar niet lang meer. We zagen de grens naderen, maar ook wat anders, die vreselijk enge witte muur weer. Deze keer konden we er niet echt aan ontkomen en kregen we hagelstenen van 1.5cm op ons dak.
Bij Zwillbrock gingen we de grens over, en niet veel later nam de hagel af. En juist op dat moment, produceerde dat gekke ding nog eens een funnel ook!
De spanning was dus weer terug en we hadden snel een stopplek nodig, maar.. Aargh! bomen...
Eenmaal voorbij de bomen was de funnel alweer foetsie, maar besloten we toch weer even de auto langs de kant te zetten. Hier waren we getuige van flink kolkende luchten, met als verrassing boven ons.. een funnel! Deze was echter veel kleiner maar was wel langer aanwezig.
Toen het geval zich terugtrok in zn holletje, was daar die, U raadt het al, vreselijke witte muur weer. Deze keer gaven we ons echt over en waren we weer getuige van een invasie der hagelsteentjes. We hebben de auto na weer een eind rijden maar even onder een boom geparkeerd gezien het steeds harder ging, maar de neerslag ging snel over in regen.
Regen gemengd met wat hagel:
We raakten de wolk kwijt, maar besloten wel verder te rijden. Na een paar kilometer kwamen we weer erg snel dichtbij, maar zag het er allemaal al wat minder mooi meer uit. We hebben de auto nog ergens langs de weg gedumpt voor wat platen, wat ook eigenlijk het laatste oogcontact was met ons geliefde wolkje..(Je zou er haast emotioneel van worden..)
We reden verder want er hing toch wel een flinke toren boven ons, en pleurden de auto ergens bij Ottenstein aan de kant, om de restanten van ons ooit zo mooie wolkje te zien.
Hier hebben we de radarbeelden even bekeken en zagen we een donkere lucht ten oost. Het leek vrij dichtbij en het rommelde er ook continu uit. Ach vooruit, we zijn er nu toch, dus waarom niet? Op naar het oosten!
De grote rode pit tegen de oostgrens was ons volgende doel:
We kwamen na wat kilometers terrecht in Ahaus, waar ons ook onmiddelijk duidelijk werd dat Duitsland gewonnen had (Zoveel getoeter, er was bijna geen gerommel meer te horen joh!) Hier zochten we een plekje want er doemde iets op, jawel.. een shelfcloud.
Een brutale CG probeerde nog even indruk te maken door voor de wolk uit ergens in te slaan, echter zonder resultaat. We verlieten Steekvlieg-area en reden maar weer eens richting het noorden. De luchten achter de shelf waren groen en dat wil nog wel eens hagel geven. Dit kwamen we niet tegen, maar wel bakken met water. Hier stonden we weer even stil, al was dat om te kijken waar we heen moesten.
We besloten bij De Lutte weer de grens over te gaan, waarna we weer even gingen kijken of er nog wat in de aanvoer zat. Mwah, nee. Laten we maar terugrijden, het is mooi geweest.
Na een saai ritje besloten we voor de lol nog even te stoppen bij Lochem, gezien er wel wat leuke structuren voor het KF hingen, Ook kreeg ik te horen dat er zich nog weer een lijn ontwikkelde, maar dit werd niks. Uiteindelijk weer in Zelhem aangekomen waar het niet veel later voor de leukigheid maar weer begon te regenen.
Hieronder nog een compilatie van de chase.
Groet, Erwin Klein.
Ja daar zijn we bijna 100% zeker van. Op foto 1 vond ik het al een apart geval, met die neerslagvrije uitzakking, maar de rest werd pas later duidelijk..