Gisteren was weer eens zo'n dag, waarop alles leek te kloppen en ik in Emmen ook zou kunnen genieten van fraaie onweersbuien.
De eerste serie ging links van Emmen omhoog en de 2é serie ging rechts langs Emmen....duitsland in.
De donders kon ik horen en de donkere luchten waren in de verte te zien, maar Emmen zelf...nix.
Nu weet ik van eerder...want ik ben geboren in Emmen ...dat wanneer buien zuid-oostelijk binnenkomen, het ook gelijk goed raak is in Emmen. Het kan dan zelfs zo zijn, dat de buien blijven hangen ...tegen die Hondsrug aan, en er dus niet overheen komen.
Gisteren kwamen ze ...bij mijn weten meer zuidelijk, en hadden ze volgens mij normaal Emmen moeten raken. Toch, zoals hierboven al beschreven ...niets van dien aard.
Komen daarentegen de buien westelijk naar Emmen, is het centrum vaak gevrijwaard van buien, maar ten noorden en zuiden niet.
Dit alles heeft te maken met die Hondsrug, en hoe laag dat ding ook is ( ik ga hem nog eens wegspitten:p ), deze is bij mijn weten sterk van invloed hoe de buien terecht komen in en om Emmen.
Wie heeft meer info omtrent dit, desnoods met goeie kaarten qua hoogteverschillen? Misschien zullen er meer mensen zijn, die soortgelijks hebben in hun woonomgeving.
Verder...Hoogeveen staat bij mij niet anders bekend als, als het regent...zowiezo in Hoogeveen. Waarom is dat? Waarom is Hoogeveen 1 van de plaatsen, waar in NL het meeste water valt?
Dus, als er hier mensen zijn die meer info hebben over dit, hou ik me aanbevolen. Natuurlijk geldt zoiets niet alleen voor Emmen of Hoogeveen, dus reken ik op meerdere mensen die met dit zitten en er vragen over hebben.
Ciao Peet (die mensen zoekt om mee te helpen die Hondsrug weg te spitten:p )
Groet. | Gewijzigd: 4 juli 2010, 17:53 uur, door henk55
Groet.
Henk...enorm bedankt voor deze link, die al veel meer laat zien qua hoogtes. Zie nu ook dat ik circa 25mtr hoog zit:-)
Dan heb ik nog een vraag, is er ook zoiets als deze kaart ... waarbij je in een soort van 3d kunt zien hoe de situatie qua hoogtes is in NL? Desnoods in Google Earth.
Zodat je ineens de 'bergen' ziet in nl, weet het ff niet anders of beter te verwoorden:p
Ciao Peet
ik ben druk bezig om hier de juiste info over te vergaren en zal die tzt wel op o-o plaatsen.
verder heeft water( grote meren) een afstotingskracht op regenwater( buienwolken)
'k zal m'n best doen om hier nog info over te vinden , geef me iets tijd......
groet,
SC
ik ben druk bezig om hier de juiste info over te vergaren en zal die tzt wel op o-o plaatsen.
verder heeft water( grote meren) een afstotingskracht op regenwater( buienwolken)
'k zal m'n best doen om hier nog info over te vinden , geef me iets tijd......
groet,
SC
HOI SC,
Wat je schrijft, geloof ik zonder meer... ook al heb ik daar geen kaas van gegeten. Ik ben daarom ook benieuwd naar je verdere info inzake dit alles.
Want na het zien van die link net van Henk, krijg ik nog meer vragen ...nog niets eens betrekking hebbend op mijn eigen woonplaats. Want als Limburg ...toch een provincie die hoog of het hoogste ligt ... toch vaak getroffen wordt door zware (regen)buien, vraag ik mij nu af...welke buien...wanneer en uit welke richting dan?
Maar goed, ik wacht af...geduldig zoals ik ben:-)
Ciao Peet
PS. Oeps ...bijna vergeten ...mooie site ...mooie foto's ook!!! | Gewijzigd: 4 juli 2010, 18:33 uur, door Peet