Afgelopen nacht sliep ik al vrij licht aangezien het nog steeds dik 29 graden was in mijn slaapkamer. Op een gegevenmoment hoor ik in de verte een zachte rommel. Ik denk het zal toch niet? Ik blijf geduldig 10 seconden wachten en ik hoor de volgende rommel al. Ik heb snel mijn computer aangezet+ de strike alert om te kijken waar het onweer zich bevond.
Tijdens het kijken op de radar gaf de strike alert al een signaal op een afstand van -10 km. Daarna heb ik snel de camera spullen gereedgemaakt voor het ''zolderraam statief'' Dat is een klein statiefje dat ik kan inklemmen tussen de dakbedekking en het zolderraam zelf(camera uiteraard gezekerd aan een sterke kabel) Al snel verschenen de eerste ontlading waarvan ook veel cg’s! Helaas duurde het even voor ik alle instellingen goed had ingesteld waardoor ik enkele ontladingen niet op de foto heb.
De foto’s die wel zijn gelukt zijn, zijn misschien niet de beste maar wie het kleine niet eert is het grote niet w….. :wink:
CG met CC ontlading.
:)
En als laatste een foto na afloop van het onweer. Wie goed kijkt zal de volgende cel rechts in beeld zien liggen. Helaas was deze niet bijster actief. Wel schoot er 1 CG uit met een hoog aantal ampères(zeer felle ontlading.)
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Dit zijn echt wel hele gave foto's joh!! wou dat ik ze zo kon maken.
Zou je mij misschien een tipje van de sluier kunnen oplichten vwb de instellingen van je camera tijdens het schieten van deze platen, wellicht dat ik hier e.e.a. van kan leren om zulke pics te maken.
Ook zou ik het wel leuk vinden om je "zolderraamstatief" te bewonderen, heb je daar misschien ook een foto van?
Alvast bedankt voor je reactie.
Groet Daniël
Dit zijn echt wel hele gave foto's joh!! wou dat ik ze zo kon maken.
Zou je mij misschien een tipje van de sluier kunnen oplichten vwb de instellingen van je camera tijdens het schieten van deze platen, wellicht dat ik hier e.e.a. van kan leren om zulke pics te maken.
Ook zou ik het wel leuk vinden om je "zolderraamstatief" te bewonderen, heb je daar misschien ook een foto van?
Alvast bedankt voor je reactie.
Groet Daniël
De instellingen verschillen per type bliksem per bui In dit geval heb ik gekozen voor een ISO van 200 een sluiter van rond de 25-10 sec en een diafragma van F 7.1 Aangezien het vooral CG bliksems waren cloud-ground
Het zolderraam statief bestaat eigenlijk uit een klein statief ingeklemd tussen 2 spleten op het dak en het zolderraam zelf. Het ziet er gevaarlijk uit voor mijn camera maar het staat als een huis Voor de zekerheid heb ik de camera wel gezekerd in vorm van een oude stroomkabel en een D-sluiting. De opstelling opzetten neemt ongeveer 5 minuten in beslag. Voor het onweer is aangekomen kan ik het statief gemakkelijk uit het raam halen en op de grond zetten tot het onweer begint te naderen.
Het is een vreemde oplossing maar het werkt wel. En bovenal het belangrijkste voor mij is dat de camera onmogelijk van het dak kan vallen door de zekering!